Volvo 740 startar ej. 88b B230F

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Farleykarley
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 sep 2014, 21:08

Volvo 740 startar ej. 88b B230F

Inlägg av Farleykarley »

Skämt bort min isbil för mycket nu så nu tackade den mig med att inte starta.

Det hela började med att den under några dagar gick på typ 2-3 burkar precis när man startade den. Det var blöt väderlek. Efter lite varvande gick den renare och renare och till slut helt bra. Då gick den hela dagen sedan, bara den blivit varm.

Tänkte således att det säkert kommit fukt i fördelarlocket ifall det var sprucket eller liknande.
Hann dock aldrig kika något vidare på det, utan en morgon bestämde den sig för att inte starta alls. Malde bara runt på startmotorn.
Tog tag i den igår och drog av ett stift för att kika lite. Stiftet var väldigt blött och luktade soppa, så det verkade ju funka.
Satte jag stiftet mot jord fick jag väldigt svag, sporadisk gnista.
Tog således loss fördelarlocket för inspektion och trodde verkligen att jag hittat felet, då det såg ut att ha suttit där sen 1988.
Rotorn såg allmänt bränd ut och hade knappt något kontaktyta mot det inslitna locket. Bytte därför både lock och rotor - Volvo original.
Gjorde även rent alla stift då dem var sotiga och blöta av soppa.

Blev dock inte ett dugg bättre. :( Verkar fortfarande få mycket soppa, och den går heller inte bättre med startgas, så det är nog uteslutet.
Men tändningen är fortfarande väldigt sporadisk.

Tändmodul eller tändspole möjligtvis eller vad kan man mer leta efter? Kan stiften vara så kassa att dem inte vill alls längre?
Passar spole från en B230A?
Garaget

"When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end" - Homer J Simpson

Farleykarley
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 sep 2014, 21:08

Re: Volvo 740 startar ej. 88b B230F

Inlägg av Farleykarley »

Tack för alla givande svar och idéer!
Kan svara åt mig själv att felet löstes till slut igenom att helt enkelt byta tändstift. Boven i dramat var väl rotor och fördelarlock från allra första början, men sedan blev väl stiften för igensotade och blöta av alla startförsök.
Lite osannolikt i min mening att den skulle sluta starta helt pga det, men så verkar vara fallet. Nu går den klockrent igen! :)
Garaget

"When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end" - Homer J Simpson

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 740 startar ej. 88b B230F

Inlägg av In The White »

Har tyvärr helt missat detta! Bra i alla fall att du skrev vad som löste problemet! :)

Skriv svar