945 skakar/vibrerar på 5:an från 70-110 km/h - Vad göra?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Norrbottningen
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 dec 2017, 21:45
Kör: Volvo 945 98 LTT

945 skakar/vibrerar på 5:an från 70-110 km/h - Vad göra?

Inlägg av Norrbottningen »

Hejsan!

Jag har nog lite problem med min fina volvo 945 classic 98 LTT. 22 000 mil, en ägare innan mig. Bilen är fullservad på Volvo senast för ett år sedan, jag köpte den för några veckor sedan. Det är manuell Låda, aut diff bak och nivåreglering på fjädrarna. Just nu är det plåtfälgar med navkapslar på.

Det är nämligen så att den skakar/vibrerar väldigt mycket så fort jag kör över 70 km/h, lägger i femman och rör gaspedalen. Vibrationerna avtar något när jag kommer upp i högre hastigheter och varvtal (110-120 och +3000 varv). Det känns även som att det inte händer något när jag trycker gasen i botten på 5an. Det är också en viss vibration vid tomgång i bilen.

Jag har läst på olika forum och där är förslagen drivaxlar som är skeva, motorfästen som är dåliga och stödlager till kardanen som är slut.

Jag lyckas inte bifoga bilder så får förklara vad jag vet: När jag trycker på kardanen kan den röra sig någon centimeter upp och ner utan allt för mycket handkraft vid stödlagret, sedan läcker det olja från kardanens infästning mot växellådan, det verkar vara från packningen där. Är det svårt att byta denna och stödlagret, tror ni att detta är problemet?

Som sagt tack för hjälpen på förhand, tar gärna del av så mycket info som möjligt.

Mvh
Oskar

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2446
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: 945 skakar/vibrerar på 5:an från 70-110 km/h - Vad göra?

Inlägg av Hassell »

Låter definitivt som stödlager/stödlagergummit. [thum]

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: 945 skakar/vibrerar på 5:an från 70-110 km/h - Vad göra?

Inlägg av In The White »

Kan även vara dubbelmassesvänghjulet då du upplever det även på tomgång?

Norrbottningen
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 dec 2017, 21:45
Kör: Volvo 945 98 LTT

Re: 945 skakar/vibrerar på 5:an från 70-110 km/h - Vad göra?

Inlägg av Norrbottningen »

GL Power skrev:Låter definitivt som stödlager/stödlagergummit. [thum]
Tack för svaret. Hur är det att byta stödlagret, har inte gjort det förut men är rätt händig och har tillgång till lyft. Kan dock inte lämna bilen där så att säga. Antar att man byter packboxen där axeln går in i växellådan samtidigt då när man ändå är där och det finns läckage.

Tack för svaret. Är det fler som har tips på hur jag gör eller om ni tror det är detta får ni gärna säga till

//Oskar

Norrbottningen
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 dec 2017, 21:45
Kör: Volvo 945 98 LTT

Re: 945 skakar/vibrerar på 5:an från 70-110 km/h - Vad göra?

Inlägg av Norrbottningen »

In The White skrev:Kan även vara dubbelmassesvänghjulet då du upplever det även på tomgång?
Hmm. Ja jag upplever en lätt men ändå märkbar konsistent vibration på tomgången. Vad innebär det i så fall? Att man byter denna? Bilen är helt original och inte trimmad eller så.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: 945 skakar/vibrerar på 5:an från 70-110 km/h - Vad göra?

Inlägg av In The White »

Har aldrig mekat med dubbelmassehjul själv, så jag vet inte hur man åtgärdar tyvärr.

Stödlagret och hållaren är en baggis att byta. Kan varmt rekommendera grejerna från KL Racing.

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: 945 skakar/vibrerar på 5:an från 70-110 km/h - Vad göra?

Inlägg av volvopowerturbo »

Jag kan flika in med att efter jag bytte stödlager på min kardan fick jag vibrationer vid 80km i timmen .. liknande centrifugal vibrationer från en tvättmaskin.. min lösning blev att köpa en begagnad kardan som säljaren visste var problemfri. Men du kanske har bättre tur med stödlager än jag hade.

Skriv svar