B230FK i 760 Turbo från 1989, startar inte längre. *Frustration* LÖST!

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
buurt
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 okt 2017, 17:12

B230FK i 760 Turbo från 1989, startar inte längre. *Frustration* LÖST!

Inlägg av buurt »

Hej!

Min dotter har köpt en A-traktor som inte går.
Jo, så är det faktiskt och man kan sluta lösa här, om man vill.
Jag lovar i alla fall att inte bara sluta skriva, när det är löst, om det blir löst.

Bilen är en 760 Turbo från 1989, som det är imonterat en B230FK motor i.
Original satt det ju en B230ET med Motronic i.

Detta har fungerat, det är alltså inge nykonvertering alls.
Felbeskrivningen var; "Stängde av bilen på kvällen, på morgonen startar den inte."

Jag tänkte att "en Volvo är lätt att skrämma liv i, köp den".
Jojo.

Har skrivit på ett annat forum och lärt mig mycket, men det verkar som jag kört fast ändå.

Bilen får varken gnista eller bränsle.


Man kan väl egentligen sammafatta min förfrågan med: Vad behöver man koppla om för att få en 230FK att fungera i en 760 som haft 230ET?

De har bytt kabelhärvor, vad ifrån vet jag inte.
Det sitter Jetronic box i bilen nu, så det är inte ihopkopplat med en Motronicbox.
Däremot är reläerna i bilen original, jag har alltså ett grönt bränslepumprelä, med två spolar, i bilen.
Bränslepumpen går bara om jag manövrerar den innersta spolen för hand, den yttre spolen drar vid tändning och skickar ström bland annat till radioavstöringsreläet, som den ska.

Jag har också införskaffat en 940 med ltt motor i, som fungerar, för att kunna jämföra och byta komponenter.
Allt för att utesluta.
Jag har testat och bytt följande: (alltså flytta från bil som fungerar, även tillbaka igen så att den som inte startar inte "gör sönder" komponenterna):

Kamaxelgivare, den uppe på sprängkåpan.
Radioavstörningsrelä.
Tändmodul.
Luftmassemätare.
Styrbox för bränsle, identiska nummer.
Styrbox för tändning, ej identiska nummer, men samma anslutningar och så. Finns väl olika för olika avgasrening etc.
Tändstift och den tändkabel jag använder har jag flyttat till den som går, där ger den gnista. (Jag testar gnistan rakt på tändspolen och jordar med en startkabel.)
Fördelarlock, rotor och övriga stift blir meningslösa på detta sätt. Trots det har jag kollat över detta också och gjort rent.
Jag har naturligtvis även satt ihop allt och testat.
Gjort rent där kamaxelgivaren känner, så det inte var fullt med smuts, olja eller metallpartiklar som på något sätt stört ut givaren.
Kört båda spolar på bränslereläet, så jag hör pumpen gå, utan skillnad.

Kamremmen är hel, rotorn går runt.

Jag har också mätt upp bränsle och tändbox, alltså vilka anslutningar som får ström, både vid tändning och start, allt för att jämföra.

Jag fick differans, ex. så stift 35 fick inte ström vid start på den bil som inte går, det får den på den som går.
Testade att ge den ström, men ingen skillnad.


Min känsla är att de någonstans matar ihop det nya systemet med det gamla, det lilla som är kvar, men jag vet inte var jag ska börja.

Om det är någon som orkar tänka lite på detta, vore jag (och min dotter) väldigt tacksamma.


mvh Alex
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 29 gånger.

buurt
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 okt 2017, 17:12

Re: B230FK i 760 Turbo från 1989, startar inte längre. *Frustration* LÖST!

Inlägg av buurt »

Hej!

Jag lovade att skriva, kanske kan någon ha nytta av det.

Det var tändboxen som var defekt.
Jag hade felaktigt fått för mig att det var ABS boxen jag tittade på, men det var tändboxen.

Så för att korta ner typ 50 timmars arbete till ett par rader, så var det felet.

Det var fler fel, bland annat att min bil nog inte haft ET motor med Motronic, från början, utan Jetronic.

Skulle någon vilja se felsökningen och kanske få lite mer tips om felsökningar kan jag rekommendera tråden i detta forum, som var mitt första val, innan jag körde fast:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 45&start=0

(Hopas man får länka till ett annat forum...)

Ha en fin dag!


mvh Alex

Skriv svar