Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Hej, Tja!!
1. Bil: Volov 944FT
2. Årsmodell: 1998
3. Motorkonfiguration: Finns nedan...
Har en små trimmad 944 (B230FT) som beter sig underligt. Bilen ryker ovanligt mycket (Vitrök) samt rinner vatten (Antagligen kylarvatten) ur avgassystemet. Utöver detta så rycker den / dör från gång till gång när man är ute och kör..
Bytt nyligen..
- 968 465cc spridare
- 3" LMM
- 3" Avgassystem med 100cells katt
- MSD Blaster 2 Tändspole
- 19T Turbo
- Ställbar BTR (@3,8bar)
- 531 Topp/VX-3 kam byttes en månad innan allt annat..
Problem 1: Bilen ryker ovanligt mycket (Vitrök), förekommer främst när man motorbromsar eller står på tomgången. Verkar ej som det ryker när man trycker på.
KORT INFO: Topplockspackningen byttes i takt med turbo bytet men något var fel med kylarsystemet så den kan ha kokat MEN kylarsystemet är nu åtgärdat...
PGA AV ATT DEN HADE KYLAR PROBLEM KAN DEN KOKAT.. KAN DETTA VARA NÅGOT SOM TILLHÖR PROBLEM 2 NEDAN?
Lösning, Problem 1: Eventuellt byta topplockspackningen då den kan vara orsaken till att det ryker? Läcker vatten in i topplocket = läcker vatten till grenröret som förångas i avgasröret = vitrök? Trots att den nu ryker MEN den drar förvånansvärt lite kylarvatten.. Ryker den så pass mycket så ska de väl dras relativt mycket vatten??
---------------------------------------------
DET STORA PROBLEMET
Problem 2: Bilen dör vilket leder till att den rycker (rycker ibland / annars helt död) när man kör. Kört bilen cirka 1 mil och 3/4 gånger har den "dött" 1 till 4 gånger under en tid på kanske 5minuter på sin höjd. Det som händer är att Varvmätaren på instrumentpanelen börjar flyga upp och ned i takt med att hela motorn bara dör och ger ingen respons alls.
LÄNK TILL VIDEO PÅ VARVMÄTAREN/BILEN. SPOLA TILL 40 SEKUNDER..
https://www.youtube.com/watch?v=TGb_3pm4IoU
KORT INFO: Bilens batteri/generator kan vara kass? När bilen dött någon gång så har den varit svårstartad efteråt och efter 1-3 försök (vrid) på nyckeln så är batteriet helt slut. Möjligen har en cell i batteriet gått eller så laddar generatorn ej upp tillräckligt med ström. Eller båda.. Kan detta vara lösningen? Nej? Ja?
Lösning, Problem 2: Inte en aning?! Kollat jordflätorna på toppen samt polerna på batteriet, jordflätorna satt dåligt men inget förbättrades efter jag åtgärdat det..
Allmän info kring bilen..
Hade i början problem med att hela mätarhuset blinkade och bilen dog som på videon. Fäste om jordflätorna till toppen samt en pluskabel satt dåligt. Detta fixade instrumentpanelen men som på videon så dör bilen till och från. Körde en runda på 2mil och detta hände 2 gånger under ca 3min.
Övriga synpunkter..
Bilen har tidigare haft problem med rotorn då den var glapp i. Cirka 2 veckor innan detta brände jag ett tändstift men allt verkade okej så nya tändstift så fungerade bilen igen..
Förslag på saker som kanske kan vara fel?:
- Tändmodul
- Impulsgivare / Hallgivare / Vevaxelgivare
- Spjäll? (Läst om något kallat "Limp Home Mode" som är ett säkerhetsläge)
Någon fundering eller fråga? Fråga på!
Alla svar uppskattas!
Mvh,
Kevin som är trött på detta..
1. Bil: Volov 944FT
2. Årsmodell: 1998
3. Motorkonfiguration: Finns nedan...
Har en små trimmad 944 (B230FT) som beter sig underligt. Bilen ryker ovanligt mycket (Vitrök) samt rinner vatten (Antagligen kylarvatten) ur avgassystemet. Utöver detta så rycker den / dör från gång till gång när man är ute och kör..
Bytt nyligen..
- 968 465cc spridare
- 3" LMM
- 3" Avgassystem med 100cells katt
- MSD Blaster 2 Tändspole
- 19T Turbo
- Ställbar BTR (@3,8bar)
- 531 Topp/VX-3 kam byttes en månad innan allt annat..
Problem 1: Bilen ryker ovanligt mycket (Vitrök), förekommer främst när man motorbromsar eller står på tomgången. Verkar ej som det ryker när man trycker på.
KORT INFO: Topplockspackningen byttes i takt med turbo bytet men något var fel med kylarsystemet så den kan ha kokat MEN kylarsystemet är nu åtgärdat...
PGA AV ATT DEN HADE KYLAR PROBLEM KAN DEN KOKAT.. KAN DETTA VARA NÅGOT SOM TILLHÖR PROBLEM 2 NEDAN?
Lösning, Problem 1: Eventuellt byta topplockspackningen då den kan vara orsaken till att det ryker? Läcker vatten in i topplocket = läcker vatten till grenröret som förångas i avgasröret = vitrök? Trots att den nu ryker MEN den drar förvånansvärt lite kylarvatten.. Ryker den så pass mycket så ska de väl dras relativt mycket vatten??
---------------------------------------------
DET STORA PROBLEMET
Problem 2: Bilen dör vilket leder till att den rycker (rycker ibland / annars helt död) när man kör. Kört bilen cirka 1 mil och 3/4 gånger har den "dött" 1 till 4 gånger under en tid på kanske 5minuter på sin höjd. Det som händer är att Varvmätaren på instrumentpanelen börjar flyga upp och ned i takt med att hela motorn bara dör och ger ingen respons alls.
LÄNK TILL VIDEO PÅ VARVMÄTAREN/BILEN. SPOLA TILL 40 SEKUNDER..
https://www.youtube.com/watch?v=TGb_3pm4IoU
KORT INFO: Bilens batteri/generator kan vara kass? När bilen dött någon gång så har den varit svårstartad efteråt och efter 1-3 försök (vrid) på nyckeln så är batteriet helt slut. Möjligen har en cell i batteriet gått eller så laddar generatorn ej upp tillräckligt med ström. Eller båda.. Kan detta vara lösningen? Nej? Ja?
Lösning, Problem 2: Inte en aning?! Kollat jordflätorna på toppen samt polerna på batteriet, jordflätorna satt dåligt men inget förbättrades efter jag åtgärdat det..
Allmän info kring bilen..
Hade i början problem med att hela mätarhuset blinkade och bilen dog som på videon. Fäste om jordflätorna till toppen samt en pluskabel satt dåligt. Detta fixade instrumentpanelen men som på videon så dör bilen till och från. Körde en runda på 2mil och detta hände 2 gånger under ca 3min.
Övriga synpunkter..
Bilen har tidigare haft problem med rotorn då den var glapp i. Cirka 2 veckor innan detta brände jag ett tändstift men allt verkade okej så nya tändstift så fungerade bilen igen..
Förslag på saker som kanske kan vara fel?:
- Tändmodul
- Impulsgivare / Hallgivare / Vevaxelgivare
- Spjäll? (Läst om något kallat "Limp Home Mode" som är ett säkerhetsläge)
Någon fundering eller fråga? Fråga på!
Alla svar uppskattas!
Mvh,
Kevin som är trött på detta..
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Du ska nog se över lite fler jordpunkter, eller alla kablar verkar det som.
Plötslig död kan vara bränslepumpsrelä, öppna och kolla lödningar.
Utför ett kompprov för att se om toppackningen är dålig eller inte för att slippa byta i onödan.
Är vevhusventilationen okej? Oljefällan eller flamfällan kanske är igensatta?
Plötslig död kan vara bränslepumpsrelä, öppna och kolla lödningar.
Utför ett kompprov för att se om toppackningen är dålig eller inte för att slippa byta i onödan.
Är vevhusventilationen okej? Oljefällan eller flamfällan kanske är igensatta?
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Vet du vilka fler jordpunkter?Eda skrev:Du ska nog se över lite fler jordpunkter, eller alla kablar verkar det som.
Plötslig död kan vara bränslepumpsrelä, öppna och kolla lödningar.
Utför ett kompprov för att se om toppackningen är dålig eller inte för att slippa byta i onödan.
Är vevhusventilationen okej? Oljefällan eller flamfällan kanske är igensatta?
Har kollat jordflätorna till toppen från torpedväggen samt polerna på batteriet..
Öppna vid säkringarna och kolla lödningarna?
Ej utfört ett kompprov. Men antar den läcker vatten pga. att det kommer vatten och rök ur avgassystemet?
Vevhus är ok från när jag kollade senast och oljefällan/flamfällan vet jag ej. Ska kolla över dessa!
Tack så hemskt mycket för svaret!
- Refined740
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
- Kör: 740 Turbo -90
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Kontrollerade du om toppen var plan innan montering?
Kollat laddningsregulatorn? Testa med en annan generator.
Kollat laddningsregulatorn? Testa med en annan generator.
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
"Är vevhusventilationen okej? Oljefällan eller flamfällan kanske är igensatta?"Refined740 skrev:Kontrollerade du om toppen var plan innan montering?
Kollat laddningsregulatorn? Testa med en annan generator.
Vad menar du exakt med Oljefällan/Flamfällan? Inte en aning vad det är, aldrig hört
Kollade toppen gången innan men misstänker jag får göra det nu av säkerhetsskäl..
Ny Generator och batteri införskaffades idag så det ska provas
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Hade en 940 förut som kunde dö när som helst, bytte tändmodul och felet försvann.
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Bra att veta tack för svaret!AntonE skrev:Hade en 940 förut som kunde dö när som helst, bytte tändmodul och felet försvann.
Har köpt tändmodul samt ny impulsgivare men det får avvakta tills jag tagit av toppen och kollat så den är rak!
Har dock ett annat problem på min andra 945a att Varvmätare går upp och ned när bilen endast har tändningen vriden. Samtidigt som detta händer så sprutar den ut massvis bensin ur spridarna till och från.. Men det är ett annat problem på en annan bil till en annan dag
Tack för svaren hursom!
Mot helgen skall allt plockas ned och dit med nya packningar samt tändmodul, impulsgivare, generator samt batteri.. Återkommer för att se om de hjälper!
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Nu har jag ingen aning om vad som är fel och mina påpekanden är bara några saker som kan vara värt att veta/kolla upp.
Med denna setup som du har, har du bytt bränslepumpen till en som klarar att pumpa mer soppa? Original bränslepump klarar faktiskt inte av det flödet som 968 spridarna @ 3.8 bar behöver.
Har du en linjär BTR? Hur högt tryck klarar din BTR att ge? Och hur mycket laddar din turbo?
Mig veterligen klarar dom flesta BTR max 5 bar, har du redan ett soppa tryck på 3.8 bar har du teoretiskt max 1.2 bar i utrymme för laddtryck innan du maxat din BTR.
Med denna setup som du har, har du bytt bränslepumpen till en som klarar att pumpa mer soppa? Original bränslepump klarar faktiskt inte av det flödet som 968 spridarna @ 3.8 bar behöver.
Har du en linjär BTR? Hur högt tryck klarar din BTR att ge? Och hur mycket laddar din turbo?
Mig veterligen klarar dom flesta BTR max 5 bar, har du redan ett soppa tryck på 3.8 bar har du teoretiskt max 1.2 bar i utrymme för laddtryck innan du maxat din BTR.
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Tja!Lehto skrev:Nu har jag ingen aning om vad som är fel och mina påpekanden är bara några saker som kan vara värt att veta/kolla upp.
Med denna setup som du har, har du bytt bränslepumpen till en som klarar att pumpa mer soppa? Original bränslepump klarar faktiskt inte av det flödet som 968 spridarna @ 3.8 bar behöver.
Har du en linjär BTR? Hur högt tryck klarar din BTR att ge? Och hur mycket laddar din turbo?
Mig veterligen klarar dom flesta BTR max 5 bar, har du redan ett soppa tryck på 3.8 bar har du teoretiskt max 1.2 bar i utrymme för laddtryck innan du maxat din BTR.
Nej jag har ej bytt bränslepumpen då vi nyligen gjorde bytt samma på en polares bil och hans har klarat sig bara bra. Visst vill du nå full effekt bör du byta bränslepumpen men det är inget jag är ute efter i nuläget. Det är en linjär BTR som ska klara upp till 5,0 bars bränsletryck. Turbon laddar 0,9bar de få gånger jag kört den vilket betyder att det bör vara okej.
Om du läst mitt inlägg så påpekar jag att det huvudsakliga problemet är att bilen dör när jag kör den, det spelar ingen roll vilket ladd/hastighet/varvtal den dör då den dött både när jag kört lugnt i 30km/h samt när jag legat på i 120 km/h. Är det detta du menar att eftersom den får kanske något för lite bränsle så dör den? Jag är ingen expert men hänger ej med
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
HejKevinT skrev:Tja!Lehto skrev:Nu har jag ingen aning om vad som är fel och mina påpekanden är bara några saker som kan vara värt att veta/kolla upp.
Med denna setup som du har, har du bytt bränslepumpen till en som klarar att pumpa mer soppa? Original bränslepump klarar faktiskt inte av det flödet som 968 spridarna @ 3.8 bar behöver.
Har du en linjär BTR? Hur högt tryck klarar din BTR att ge? Och hur mycket laddar din turbo?
Mig veterligen klarar dom flesta BTR max 5 bar, har du redan ett soppa tryck på 3.8 bar har du teoretiskt max 1.2 bar i utrymme för laddtryck innan du maxat din BTR.
Nej jag har ej bytt bränslepumpen då vi nyligen gjorde bytt samma på en polares bil och hans har klarat sig bara bra. Visst vill du nå full effekt bör du byta bränslepumpen men det är inget jag är ute efter i nuläget. Det är en linjär BTR som ska klara upp till 5,0 bars bränsletryck. Turbon laddar 0,9bar de få gånger jag kört den vilket betyder att det bör vara okej.
Om du läst mitt inlägg så påpekar jag att det huvudsakliga problemet är att bilen dör när jag kör den, det spelar ingen roll vilket ladd/hastighet/varvtal den dör då den dött både när jag kört lugnt i 30km/h samt när jag legat på i 120 km/h. Är det detta du menar att eftersom den får kanske något för lite bränsle så dör den? Jag är ingen expert men hänger ej med
Det allra första jag skrev var just "Nu har jag ingen aning om vad som är fel och mina påpekanden är bara några saker som kan vara värt att veta/kolla upp."
Jag säger inte att någon av dessa grejer orsakar ditt fel, jag ville bara göra dig uppmärksam på dessa grejerna då många skiter i denna faktan och kör på ändå... "Det funkar bra för andra".
Orginal bränslepumpen ger 132 lit/tim vid 3 bar, vid 4 bar ger den bara ca 110 lit/tim och vid 5 bar knappa 80lit/tim om du har en pump i BRA skick.
Gröna R spridarna på 3.8 bar flödar 111,6 lit/tim. Och pumpen levererar förhoppningsvis kanske 80 lit/tim så det saknas lite soppa bara av att ladda 0.9 bar...
Jämför detta mot original spridarna som volvo dimensionerat pumpen efter
Turkosa original spridarna på 340cc flödar 81,3 lit/tim med 3.0 bar tryck och med 1 bar laddtryck totalt 4.0 bar och har ändå marginal på pumpen.
[EDIT] Men ska jag ge mig på en amatörmässig gissning på felet så skulle jag nog säga svänghjulsgivaren iom att bilen börjar gå dåligt och dessutom dör.
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Inget tangetbordskrig nu.. Ursäkta.. Som sagt är inget proffs men angående hur rent/bra bilen kommer gå med detta är ett problem som får avvakta då den inte går alls i nulägetLehto skrev:HejKevinT skrev:Tja!Lehto skrev:Nu har jag ingen aning om vad som är fel och mina påpekanden är bara några saker som kan vara värt att veta/kolla upp.
Med denna setup som du har, har du bytt bränslepumpen till en som klarar att pumpa mer soppa? Original bränslepump klarar faktiskt inte av det flödet som 968 spridarna @ 3.8 bar behöver.
Har du en linjär BTR? Hur högt tryck klarar din BTR att ge? Och hur mycket laddar din turbo?
Mig veterligen klarar dom flesta BTR max 5 bar, har du redan ett soppa tryck på 3.8 bar har du teoretiskt max 1.2 bar i utrymme för laddtryck innan du maxat din BTR.
Nej jag har ej bytt bränslepumpen då vi nyligen gjorde bytt samma på en polares bil och hans har klarat sig bara bra. Visst vill du nå full effekt bör du byta bränslepumpen men det är inget jag är ute efter i nuläget. Det är en linjär BTR som ska klara upp till 5,0 bars bränsletryck. Turbon laddar 0,9bar de få gånger jag kört den vilket betyder att det bör vara okej.
Om du läst mitt inlägg så påpekar jag att det huvudsakliga problemet är att bilen dör när jag kör den, det spelar ingen roll vilket ladd/hastighet/varvtal den dör då den dött både när jag kört lugnt i 30km/h samt när jag legat på i 120 km/h. Är det detta du menar att eftersom den får kanske något för lite bränsle så dör den? Jag är ingen expert men hänger ej med
Det allra första jag skrev var just "Nu har jag ingen aning om vad som är fel och mina påpekanden är bara några saker som kan vara värt att veta/kolla upp."
Jag säger inte att någon av dessa grejer orsakar ditt fel, jag ville bara göra dig uppmärksam på dessa grejerna då många skiter i denna faktan och kör på ändå... "Det funkar bra för andra".
Orginal bränslepumpen ger 132 lit/tim vid 3 bar, vid 4 bar ger den bara ca 110 lit/tim och vid 5 bar knappa 80lit/tim om du har en pump i BRA skick.
Gröna R spridarna på 3.8 bar flödar 111,6 lit/tim. Och pumpen levererar förhoppningsvis kanske 80 lit/tim så det saknas lite soppa bara av att ladda 0.9 bar...
Jämför detta mot original spridarna som volvo dimensionerat pumpen efter
Turkosa original spridarna på 340cc flödar 81,3 lit/tim med 3.0 bar tryck och med 1 bar laddtryck totalt 4.0 bar och har ändå marginal på pumpen.
[EDIT] Men ska jag ge mig på en amatörmässig gissning på felet så skulle jag nog säga svänghjulsgivaren iom att bilen börjar gå dåligt och dessutom dör.
Kan inte alla givare direkt men "svänghjulsgivaren" är den som sitter under fördelaren mellan motorn och torpedväggen?
Den har flera namn så som impulsgivare, vevaxelgivare, hallgivare osv...?
Var och köpte en ny sådan hursomhelst samt en tändmodul, tanken var att prova byta det idag..
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Nej det är absolut inge krig eller sura miner, ville som sagt bara göra dig uppmärksam på detta då jag tycker det är synd å köra sönder motorer i onödan.KevinT skrev:Inget tangetbordskrig nu.. Ursäkta.. Som sagt är inget proffs men angående hur rent/bra bilen kommer gå med detta är ett problem som får avvakta då den inte går alls i nulägetLehto skrev:HejKevinT skrev:
Tja!
Nej jag har ej bytt bränslepumpen då vi nyligen gjorde bytt samma på en polares bil och hans har klarat sig bara bra. Visst vill du nå full effekt bör du byta bränslepumpen men det är inget jag är ute efter i nuläget. Det är en linjär BTR som ska klara upp till 5,0 bars bränsletryck. Turbon laddar 0,9bar de få gånger jag kört den vilket betyder att det bör vara okej.
Om du läst mitt inlägg så påpekar jag att det huvudsakliga problemet är att bilen dör när jag kör den, det spelar ingen roll vilket ladd/hastighet/varvtal den dör då den dött både när jag kört lugnt i 30km/h samt när jag legat på i 120 km/h. Är det detta du menar att eftersom den får kanske något för lite bränsle så dör den? Jag är ingen expert men hänger ej med
Det allra första jag skrev var just "Nu har jag ingen aning om vad som är fel och mina påpekanden är bara några saker som kan vara värt att veta/kolla upp."
Jag säger inte att någon av dessa grejer orsakar ditt fel, jag ville bara göra dig uppmärksam på dessa grejerna då många skiter i denna faktan och kör på ändå... "Det funkar bra för andra".
Orginal bränslepumpen ger 132 lit/tim vid 3 bar, vid 4 bar ger den bara ca 110 lit/tim och vid 5 bar knappa 80lit/tim om du har en pump i BRA skick.
Gröna R spridarna på 3.8 bar flödar 111,6 lit/tim. Och pumpen levererar förhoppningsvis kanske 80 lit/tim så det saknas lite soppa bara av att ladda 0.9 bar...
Jämför detta mot original spridarna som volvo dimensionerat pumpen efter
Turkosa original spridarna på 340cc flödar 81,3 lit/tim med 3.0 bar tryck och med 1 bar laddtryck totalt 4.0 bar och har ändå marginal på pumpen.
[EDIT] Men ska jag ge mig på en amatörmässig gissning på felet så skulle jag nog säga svänghjulsgivaren iom att bilen börjar gå dåligt och dessutom dör.
Kan inte alla givare direkt men "svänghjulsgivaren" är den som sitter under fördelaren mellan motorn och torpedväggen?
Den har flera namn så som impulsgivare, vevaxelgivare, hallgivare osv...?
Var och köpte en ny sådan hursomhelst samt en tändmodul, tanken var att prova byta det idag..
Jag är inte heller så insatt men antar kärtbarn har många namn, den jag tänker på är som du säger den som sitter mellan motorn å torpedväggen.
svänghjulsgivare, triggergivare, impulsgivare kan ha fel men i mina ögon är de detsamma. Hallgivare däremot sitter som jag förstått på kamaxeln på endel 740.
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Någon update? Bytte du givaren, blev de nån skillnad?KevinT skrev:Hej, Tja!!
Re: Volvo 944FT - Dör & Varvmätare Hoppar
Tja!Lehto skrev:Någon update? Bytte du givaren, blev de nån skillnad?KevinT skrev:Hej, Tja!!
Håller faktiskt på att byta bränslepump och felsöka på min pendlar bil så det blev lagt på is lite men tanken är att byta dessa sakerna i helgen samtidigt skall jag byta toppackningen så kommer med en update mot helgen hoppas jag på!