B230E Bilen igång men går skitdåligt

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av Maaaxb »

Tjena! Har fått tag på en 745a med E motor som behövde ny motor, bytte blocket och satte ihop allt som det satt på det andra blocket och kasta i bilen.
Nu till problem, soppan kommer fram till motorn och det pyttsar ut små små droppar ur spridarna men inget mer. Har provat lyfta på mängdmätarskivan utan resultat, kollat så pumparna går vilket dom göra och soppan kommer fram.
jag läste omkring lite på google och såg att fler hade haft samma problem, någon löste det med en ny pump i tanken för den va död men det är ju inte min.. någon hade någon bränslemekanism slutat funka för men det vågar jag inte klabba med innan jag fått lite guide :P jag vet att det är en kille här inne som är en jävel på E-motorerna, tror det är Einar faktiskt ;)

Jag testa lite olika saker som sagt men en sak som jag kom på nu i efterhand att när jag monterade hela bränslemekanismen och allt, den delen som går in i blocket på oljepumpsaxeln hade ingen vippa som på förgasarbränslepumparna, då är min fråga om det ska sitta en sån grej där eller om det inte sitter sånt på E sprutet?
Jag är helt ny till E motorerna så jag fattar inte mycket just nu :P
Tacksam för alla svar!
Senast redigerad av 2 Maaaxb, redigerad totalt 20 gång.
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E Soppa problem

Inlägg av einar- »

Kolla så du har tillräckligt bränsletryck för spridarna öppnar inte förrän 3,6 bar om jag minns rätt. Jag hade problem med att reläsockeln till pumprelät hade brunnit så pumparna fick ett par volt bara och den släppte inte heller fram nån bensin mer än på kallstartsventilen
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Soppa problem

Inlägg av Maaaxb »

einar- skrev:Kolla så du har tillräckligt bränsletryck för spridarna öppnar inte förrän 3,6 bar om jag minns rätt. Jag hade problem med att reläsockeln till pumprelät hade brunnit så pumparna fick ett par volt bara och den släppte inte heller fram nån bensin mer än på kallstartsventilen
Okej! då får jag kika på det, Tack :)
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Soppa problem

Inlägg av Maaaxb »

Maaaxb skrev:
einar- skrev:Kolla så du har tillräckligt bränsletryck för spridarna öppnar inte förrän 3,6 bar om jag minns rätt. Jag hade problem med att reläsockeln till pumprelät hade brunnit så pumparna fick ett par volt bara och den släppte inte heller fram nån bensin mer än på kallstartsventilen
Okej! då får jag kika på det, Tack :)
Verkar vara så att det är detta fel som du säger, kolla mitt senaste inlägg i Foto/Film om hela bilen så kommer du se hur det ser ut :)
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E Soppa problem

Inlägg av einar- »

Jag kan rekommendera den här instruktionsvideon för grunderna i hur k-jetronic fungerar. Riktigt simpelt insprut i grunden och inte alls så svårt att förstå sig på som folk tror
https://youtu.be/a4fJAfXYxWk
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Soppa problem

Inlägg av Maaaxb »

einar- skrev:Jag kan rekommendera den här instruktionsvideon för grunderna i hur k-jetronic fungerar. Riktigt simpelt insprut i grunden och inte alls så svårt att förstå sig på som folk tror
https://youtu.be/a4fJAfXYxWk
Tacktack :P har mätt lite i bilen idag och får 10.5 volt vid 11ans säkring när reläet går, jag får 9.4 ibak på kablaget till bakre pumpen. Är det tillräckligt för att den inte ska skjuta fram tillräckligt med soppa? Har inte mätt på pumpen under än dock men skulle tippa på att det är samma där, lite lågt med volt alltså...
Kan tillägga att jag drog ur säkringscentralen en bit och drog i lite kablar och grejen och efter det så började motorn vilja hoppa igång i typ en halv sekund i taget så något skumt är det ju med kablar osv :/
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E Soppa problem

Inlägg av einar- »

Hoppar den igång ett par sekunder när den är kall och sen dör är det ett bevis på antingen för lågt bränsletryck eller tätt bränslehuvud/mätskivan inte öppnar. När den går så går den på kallstartsventilen så har du möjlighet till så mät bränsletrycket
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Soppa problem

Inlägg av Maaaxb »

einar- skrev:Hoppar den igång ett par sekunder när den är kall och sen dör är det ett bevis på antingen för lågt bränsletryck eller tätt bränslehuvud/mätskivan inte öppnar. När den går så går den på kallstartsventilen så har du möjlighet till så mät bränsletrycket
Läste om dedär för ett tag sen faktiskt och det är som du säger, kommer inget ur spridarna men kallstarten kommer det ur :/ Har fått tag på en bränslepump som ska sitta under bilen så kommer byta den i framtiden då jag tror det sitter fel där.. tar man av bränsleslangen och drar på starten så rinner soppan väldigt klent ur slangen så skulle tippa på att den pumpen är dålig eller nått.._
Har inte tillgång till grejer så jag kan mäta bränsletryck tyvärr, sen vet jag inte om det är nått speciellt man kan göra på dessa motorer för att mäta heller :P
Men tack för alla tips hittills iaf
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E Soppa problem

Inlägg av einar- »

Dum fråga men har du bytt bränslefilter? Låter de som pumpen går tungt eller lätt? Kan ju vara en rostig tankarmatur så den suger luft
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Soppa problem

Inlägg av Maaaxb »

einar- skrev:Dum fråga men har du bytt bränslefilter? Låter de som pumpen går tungt eller lätt? Kan ju vara en rostig tankarmatur så den suger luft
Har inte gjort det nej, ska byta pump till en som ska sitta under och kolla över filter i samma veva :)
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Soppa problem. SISTA ROPET PÅ HJÄLP

Inlägg av Maaaxb »

Nu har det bytts mycket grejer men biljäveln vägrar få soppa. Båda pumparna bytta till fungerande, av vad jag sett så kommer det rikligt med soppa. Kollat över allt och testade med direkt 12v på bakre pumpen, pumpen under får rätta voltantalet från originalkablarna så det är inte det felet. Min bränsläfördelare verkade vara meckad med förut så jag fixade en annan och satte dit idag men fick inte ett liv i motorn ändå..
Jag fattar inte varför det ska jävlas så hemskt men det vill banne mig inte funka :(
Det enda jag själv kan tänka på är det jag skrev i första inlägget. Ska det sitta en såndär vippa i blocket som det sitter på bränslepumparna till förgasare eller finns inte det till E motorerna?

Alla sista tips uppskattas väl men om jag inte får igång denna snart går jag över till förgasare då planerna ändå är att ha en annan roligare motor i denna sen
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Användarvisningsbild
GummiFace
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 09 jun 2011, 20:28
Kör: 744 GLE -86

Re: B230E Soppa problem. SISTA ROPET PÅ HJÄLP

Inlägg av GummiFace »

Kolla mätskivan att den går lätt och inte kärvar. Är ingen expert på K-jetronic men har för mig att mätskivan justerar mängden bränsle som bränslespridaren ger ut till spridarna? Rätta mig om jag har fel någon.

Hade så på min att motorn tappade kraft vid ett visst varvtal. När jag renoverade motorn nu i somras öppnade jag mängdmätaren och noterade att mätskivan gick trögt vid halvvägs upp. Rengjorde så att mätskivan gick lätt igen och problemet var borta.

Hade du nytt bränslefilter också?
- 1988 Volvo 360 GL, B200F
- 1988 Mercedes-Benz W124, 200D
- 1990 Chevrolet Caprice, 305 EFI

http://www.garaget.org/GummiFace

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Soppa problem. SISTA ROPET PÅ HJÄLP

Inlägg av Maaaxb »

GummiFace skrev:Kolla mätskivan att den går lätt och inte kärvar. Är ingen expert på K-jetronic men har för mig att mätskivan justerar mängden bränsle som bränslespridaren ger ut till spridarna? Rätta mig om jag har fel någon.

Hade så på min att motorn tappade kraft vid ett visst varvtal. När jag renoverade motorn nu i somras öppnade jag mängdmätaren och noterade att mätskivan gick trögt vid halvvägs upp. Rengjorde så att mätskivan gick lätt igen och problemet var borta.

Hade du nytt bränslefilter också?
Mätskivan går som den ska, tvättat den och ställt in skivan så den går lätt :) Bilen är igång nu men den går dåligt. går inte att varva mer än 3k varv typ och den typ kväver sig själv...
vet inte vad detta beror på :/
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av Maaaxb »

Bilen är igång nu igen men den går som skit.. går inte att varva mer än 3-3,5k varv ungefär och det låter som den antingen missar eller typ kväver sig själv.
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av einar- »

Tycker de tyder på att den suger tjuvluft så den går på tok för magert. Kolla så att alla slangar och liknande verkligen är hela och sitter där de ska. Lyssna även efter ett tjutande ljud när du har motorn igång vilket brukar vara en läckande insugspackning
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av Maaaxb »

einar- skrev:Tycker de tyder på att den suger tjuvluft så den går på tok för magert. Kolla så att alla slangar och liknande verkligen är hela och sitter där de ska. Lyssna även efter ett tjutande ljud när du har motorn igång vilket brukar vara en läckande insugspackning
justja, det är ju så fruktansvärt viktigt att allt är tätt. har ju trots allt plockat av insug säkert 10 gånger nu så någon vakuumslang eller dålig insugspackning kan ju vara felet :P Dock är insugspackningen ny men man vet ju aldrig. Ska kikas på imorgon :)
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av Maaaxb »

Kollat efter vakuumläckage idag och fick byta spridartätningarna som vanligt annars så va det tätt överallt. Bilen går fortfarande som en påse nötter så nu återstår det bara bränsle eller gnista.
Imorgon byts tändspolen igen då den förra sa upp sig igår. Efter det så blir det väl köpa ny undre bränslepump
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 435
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av umekille »

motorstyrningen som sitter skruvad insidan fram vänster framskärm?
Den bakre tempgivaren som sitter under insuget och styr datorns uppgifter.
(inte den som styr tempmätaren denna kostar över 600pix)
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av einar- »

umekille skrev:motorstyrningen som sitter skruvad insidan fram vänster framskärm?
Den bakre tempgivaren som sitter under insuget och styr datorns uppgifter.
(inte den som styr tempmätaren denna kostar över 600pix)
Tror du blandat ihop det med nån annan motor, B230E har inte så mycket datastyrt :wink:

Sådär beter dom sig när dom tar mycket tjuvluft. Alternativt att styrtrycksventilen är trasig så den skickar på fullt systemtryck på mätskivan. Det är den grejen som sitter bultad där bränslepumpen normalt sitter på förgasarmotorerna
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av Maaaxb »

einar- skrev:
umekille skrev:motorstyrningen som sitter skruvad insidan fram vänster framskärm?
Den bakre tempgivaren som sitter under insuget och styr datorns uppgifter.
(inte den som styr tempmätaren denna kostar över 600pix)
Tror du blandat ihop det med nån annan motor, B230E har inte så mycket datastyrt :wink:

Sådär beter dom sig när dom tar mycket tjuvluft. Alternativt att styrtrycksventilen är trasig så den skickar på fullt systemtryck på mätskivan. Det är den grejen som sitter bultad där bränslepumpen normalt sitter på förgasarmotorerna
Ja det har jag förstått men det är inga läckor nu iaf så det kan man utesluta :) Där styrtrycksventilen sitter, ska det sitta en såndär vipppa som går på oljepumpaxeln i den grejen där? Har inte lyckats fått nå svar på det :roll:
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Användarvisningsbild
GummiFace
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 09 jun 2011, 20:28
Kör: 744 GLE -86

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av GummiFace »

Maaaxb skrev:
einar- skrev:
umekille skrev:motorstyrningen som sitter skruvad insidan fram vänster framskärm?
Den bakre tempgivaren som sitter under insuget och styr datorns uppgifter.
(inte den som styr tempmätaren denna kostar över 600pix)
Tror du blandat ihop det med nån annan motor, B230E har inte så mycket datastyrt :wink:

Sådär beter dom sig när dom tar mycket tjuvluft. Alternativt att styrtrycksventilen är trasig så den skickar på fullt systemtryck på mätskivan. Det är den grejen som sitter bultad där bränslepumpen normalt sitter på förgasarmotorerna
Ja det har jag förstått men det är inga läckor nu iaf så det kan man utesluta :) Där styrtrycksventilen sitter, ska det sitta en såndär vipppa som går på oljepumpaxeln i den grejen där? Har inte lyckats fått nå svar på det :roll:
Nej, det är bara en hållare med en o-ring mot öppningen i blocket.
- 1988 Volvo 360 GL, B200F
- 1988 Mercedes-Benz W124, 200D
- 1990 Chevrolet Caprice, 305 EFI

http://www.garaget.org/GummiFace

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av Maaaxb »

GummiFace skrev:
Maaaxb skrev:
einar- skrev: Tror du blandat ihop det med nån annan motor, B230E har inte så mycket datastyrt :wink:

Sådär beter dom sig när dom tar mycket tjuvluft. Alternativt att styrtrycksventilen är trasig så den skickar på fullt systemtryck på mätskivan. Det är den grejen som sitter bultad där bränslepumpen normalt sitter på förgasarmotorerna
Ja det har jag förstått men det är inga läckor nu iaf så det kan man utesluta :) Där styrtrycksventilen sitter, ska det sitta en såndär vipppa som går på oljepumpaxeln i den grejen där? Har inte lyckats fått nå svar på det :roll:
Nej, det är bara en hållare med en o-ring mot öppningen i blocket.
Bra, då är det som det ska där. ska kolla hur spridarna sprutar någon dag här framöver så får vi se om det är en fin dimma eller om dom inte beter sig rätt :)
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av einar- »

Bilen ska gå hyfsat även om spridarna i princip är skrot. Styrtrycksventilen ska tydligen vara ett ganska vanligt fel på K-jet men jag har inte råkat ut för de än.

Den har ju till uppgift att reglera trycket som "håller emot" mätskivan och i kallt läge ligger de en bimetall och håller emot fjädern i regulatorn för att den ska gå fetare vid kallstart.

Då motorn går så värms bimetallen upp med en värmeslinga så trycket som pressar mot mätskivan ökar och motorn går magrare.

I normala fall ligger systemtrycket från pumpen på 4,5-5,3 bar och styrtrycksventilen på 3,4-3,8 bar (varm motor) och går regulatorn sönder och skickar på 5 bar så kommer motorn gå extremt magert.
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av Maaaxb »

einar- skrev:Bilen ska gå hyfsat även om spridarna i princip är skrot. Styrtrycksventilen ska tydligen vara ett ganska vanligt fel på K-jet men jag har inte råkat ut för de än.

Den har ju till uppgift att reglera trycket som "håller emot" mätskivan och i kallt läge ligger de en bimetall och håller emot fjädern i regulatorn för att den ska gå fetare vid kallstart.

Då motorn går så värms bimetallen upp med en värmeslinga så trycket som pressar mot mätskivan ökar och motorn går magrare.

I normala fall ligger systemtrycket från pumpen på 4,5-5,3 bar och styrtrycksventilen på 3,4-3,8 bar (varm motor) och går regulatorn sönder och skickar på 5 bar så kommer motorn gå extremt magert.
Jaja okej :/ Jag som helst inte vill klabba mer med sånt där just nu :cry: Menmen, vill ju helst har kvar k-jet för det är piggare än förgasare så får försöka kolla på dedär framöver :)
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E Bilen igång men går skitdåligt

Inlägg av einar- »

Styrtrycksventilen är inte så svår att byta, sitter med två bult, två slangar och en kontakt :wink:
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Skriv svar