Oljeläckage motor och eller motor+låda

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Oljeläckage motor och eller motor+låda

Inlägg av kmx »

Såg att motorkåpan hängde ner så jag tänkte bara fixa till det med exempelvis en bricka.
Den var såpass dålig så jag tog istället bort den. Då fick jag syn på följande...

Bilen har stått ca två månader sen förra starten, den startade dock utan minsta protest.

Bild
Första tanken var servoolja, men sen tänkte jag mer oljetråg. Eller kan det vara en massa spillolja sen i våras?
Vi bytte topp på den i våras och då glömde jag på något magiskt vis att montera främre packboxen på kamaxeln, så det läckte lite mer än bara en skvätt olja där under de två milen jag hann åka innan jag märkte av det. Bilen har gått ca 800-1000 mil efter detta

Bild
Här tänker jag bakre packbox. Detta har jag dock sett tidigare men valt att ignorera

Bild
Skulle kunna vara vid fördelaren och att det sen rinner ner till växellådan? Det som talar mot detta är att det rinner på vänster sida av växellådan och höger sida om motorn...
Vi flyttade över fördelaren från den gamla toppen i våras och vill minnas att jag fick böka en del innan den ploppade i läge.

Är snart dags för bes, så jag funderar ju på hur mycket jag ska fixa till innan, eller om jag helt enkelt ska göra som vanligt och bara åka in med den som den är.
Borde gå igenom i övrigt
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Oljeläckage motor och eller motor+låda

Inlägg av In The White »

Jättesvårt att säga med all den oljan och smutsen. Gör en motortvätt sedan är det garanterat lättare att lokalisera.

Skriv svar