Gnisslande servo/vattenpumpsrem 945

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Rödpansar
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 apr 2017, 13:54

Gnisslande servo/vattenpumpsrem 945

Inlägg av Rödpansar »

Hej! Har införskaffat en 945ltt som gått 18000 mil, Går bra förutom att servo/vattenpumpsremmen börjar gnissla och gnälla ibland eller så låter det ett brytande skrapande ljud om remmen, detta tystnar när jag lägger på biltemas remspray på valfritt ställe på remmen så det var det jag använde för att felsöka vilken rem det handlade om.

Kände på remmen och den var rätt hård spänd, lossade även remmen och kände på vattenpumpen samt remhjulet nere vid styrservon och dom går runt med handkraft, Dock ser det ut som att remmen sitter lite snett på remhjulet vid servon och det tredje hjulet (inte vattenpumpen där ligger den rakt på) längst bort, bifogar bild samt film, Kan det här vara där felet ligger? Kan man ställa detta så det blir helt rakt? Alla andra remmar ser ut att ligga helt rakt med varandra bara denna rem som ser sned ut på 2 ställen.

Ytterligare en fråga, När man lossar på skruvarna för servon för att släppa på remmen lossade jag på den översta och den understa som är storlek 13, finns även en i mitten storlek 11 eller 12, vad gör den? måste man lossa den också?

Tack!

Bild: https://www.dropbox.com/s/zvnc301v1ofou ... 2.jpg?dl=0
Film: https://www.dropbox.com/s/elw62sfly555z ... 8.mp4?dl=0

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Gnisslande servo/vattenpumpsrem 945

Inlägg av In The White »

Kan vara lite si och så med uppliningen på remhjulen tyvärr, jag har samma fenomen på min vite 945.

Skruven i mitten håller konsolen i servopumpen, den ska du INTE lossa!

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Gnisslande servo/vattenpumpsrem 945

Inlägg av Råda »

Förmodligen är gummibussningarna till servopumpen slitna så den hamnar snett

Rödpansar
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 apr 2017, 13:54

Re: Gnisslande servo/vattenpumpsrem 945

Inlägg av Rödpansar »

Är dessa svåra att byta? Vet du hur många det är?
Så lösningen är alltså antagligen att byta dessa plus ny rem för att få tyst på det hela? :)

Finns det någon guide någonstans för detta?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Gnisslande servo/vattenpumpsrem 945

Inlägg av In The White »

Har aldrig bytt på servon, men väl på generatorn och det var busenkelt.

Rödpansar
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 apr 2017, 13:54

Re: Gnisslande servo/vattenpumpsrem 945

Inlägg av Rödpansar »

Har läste endel och det verkar inte vara några gummibussningar på just styrservopumpen, däremot ett aluminiumfäste som kan slitas med tiden som gör att pumpen kommer lite snett.

If your power steering pump pulley is canted in toward the engine and not aligned with the crank pulley, then the pump bracket (Volvo p/n 1346267-6) is worn and in need of replacement. One usually discovers this when the belt makes noise. This bracket has holes that wear and enlarge over time, allowing the pump to shift position. Buy a new one from the dealer and replace the old one, which will restore correct alignment.

Bild

Nu till frågan är denna svår att ta bort? Kan det göras utan att montera ner fläkt o kylare m.m? Då denna rem är längst såklart in måste resten av remmarna bort först eller hur?

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 435
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Gnisslande servo/vattenpumpsrem 945

Inlägg av umekille »

på min 945 har jag inte bytt generatorremmen sen köpet för 5år sen men...
någon gång/år får jag spänna på den då den slackar och låter lite gnekigt när den
snurrar. Alla bussningar och så är inte glappiga och sträckaren sitter där man skruvat till den.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Skriv svar