Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Nedstedt740
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö

Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av Nedstedt740 »

Tjena, jag har lite störande problem med min i ordninggjorda Volvo 740 -89.

Motorn är en B230f som jag nyligen renoverade toppen på, efter att termostaten fastnat och bilen kokat lite smått. Läckte aldrig eller var aldrig några problem med den innan detta. Men nu efter åt så har jag stört mig på att det läckt olja från fördelaren och ner på vatten röret till värmen. jag bytte då o-ringarna i fördelaren och testade igen men det läckte fortfarande. Inte i några jätte mängder men ändå en liten pöl under bilen. Kan tillägas att jag gjorde rent flamfällan och sköljde ur olje kanersten.

Sen till det andra problemet som upp kom ungefär i samma veva. När bilen har stått ett tag och man ska ha igång den så går den inte på alla cylindrar men efter en stund så jämnar den ut sig själv och bilen går normalt och friskt. Den beter sig helt normalt under färd och om man ska starta han efter en liten stund igen så hoppar den igång som den ska.
Jag har kollat efter felkoder men det finns inga lagrade.

Några idéer eller teorier?

Tack på förhand!
Mvh Oskar

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av EkF »

Säker på att det är från fördelaren och inte ventilkåpan?

Samt att det kan vara kylarvätska i cylindrarna som gör att den inte går på alla burkar i början.
Kolla färgen på tändstiften!
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av Eda »

Har du kollat fördelarlocket innan start?
Om det läcker olja där kan det ju vara olja som letat sig in i locket som gör att det tar ett tag innan det blir tillräckligt bra kontakt för tändning på alla cylindrar vid start av motorn.

Användarvisningsbild
Nedstedt740
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av Nedstedt740 »

EkF skrev:Säker på att det är från fördelaren och inte ventilkåpan?

Samt att det kan vara kylarvätska i cylindrarna som gör att den inte går på alla burkar i början.
Kolla färgen på tändstiften!
Hej ingen, ber om ursäkt för att jag inte har svarat. Nästan 100% säker på att det är från fördelaren. Fanns ingen olja vidventilkåpan när jag hade av fördelaren.

Ska kolla stiften igen, men sist var de blöta men det luktade bensin så jag antar att det var bensin och inte kylarvatten. Finns det någon sensor eller liknade som skulle kunna ge detta problem? :wink:

Användarvisningsbild
Nedstedt740
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av Nedstedt740 »

Eda skrev:Har du kollat fördelarlocket innan start?
Om det läcker olja där kan det ju vara olja som letat sig in i locket som gör att det tar ett tag innan det blir tillräckligt bra kontakt för tändning på alla cylindrar vid start av motorn.
Tack för svar, har kollat fördelarlocket och det var tort och fint inga spår efter olja. Oljan ser ut att komma bakom fördelaren.

Några andra idéer om detta? :wink:

Mvh

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av EkF »

Nedstedt740 skrev:
EkF skrev:Säker på att det är från fördelaren och inte ventilkåpan?

Samt att det kan vara kylarvätska i cylindrarna som gör att den inte går på alla burkar i början.
Kolla färgen på tändstiften!
Hej ingen, ber om ursäkt för att jag inte har svarat. Nästan 100% säker på att det är från fördelaren. Fanns ingen olja vidventilkåpan när jag hade av fördelaren.

Ska kolla stiften igen, men sist var de blöta men det luktade bensin så jag antar att det var bensin och inte kylarvatten. Finns det någon sensor eller liknade som skulle kunna ge detta problem? :wink:
Mja... Bild Inte helt säker du.
Jag har ingen riktigt bra förslag, men det mystiska oljeläckaget känns igen från min 16V. Hittade dock aldrig vart det kom från.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
Nedstedt740
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av Nedstedt740 »

EkF skrev:
Nedstedt740 skrev:
EkF skrev:Säker på att det är från fördelaren och inte ventilkåpan?

Samt att det kan vara kylarvätska i cylindrarna som gör att den inte går på alla burkar i början.
Kolla färgen på tändstiften!
Hej ingen, ber om ursäkt för att jag inte har svarat. Nästan 100% säker på att det är från fördelaren. Fanns ingen olja vidventilkåpan när jag hade av fördelaren.

Ska kolla stiften igen, men sist var de blöta men det luktade bensin så jag antar att det var bensin och inte kylarvatten. Finns det någon sensor eller liknade som skulle kunna ge detta problem? :wink:
Mja... Bild Inte helt säker du.
Jag har ingen riktigt bra förslag, men det mystiska oljeläckaget känns igen från min 16V. Hittade dock aldrig vart det kom från.
där ser man, då får jag se om jag löser det hela :wink:

mvh

Användarvisningsbild
Nedstedt740
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av Nedstedt740 »

Nedstedt740 skrev:
EkF skrev:
Nedstedt740 skrev:
Hej ingen, ber om ursäkt för att jag inte har svarat. Nästan 100% säker på att det är från fördelaren. Fanns ingen olja vidventilkåpan när jag hade av fördelaren.

Ska kolla stiften igen, men sist var de blöta men det luktade bensin så jag antar att det var bensin och inte kylarvatten. Finns det någon sensor eller liknade som skulle kunna ge detta problem? :wink:
Mja... Bild Inte helt säker du.
Jag har ingen riktigt bra förslag, men det mystiska oljeläckaget känns igen från min 16V. Hittade dock aldrig vart det kom från.
där ser man, då får jag se om jag löser det hela :wink:

mvh
Har kollat stiften nu, alla såg likvärdiga ut lite bensin på alla. Torkade av dem och satte tillbaka dem. Prov startade och den gick igång som den skulle på alla 4. Ska testa imon igen och se om det är samma sak :) Försökte få in en bild men lyckades inte fatta hur man gör :roll:

Mvh

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av EkF »

Nedstedt740 skrev:
Nedstedt740 skrev:
EkF skrev:
Mja... Bild Inte helt säker du.
Jag har ingen riktigt bra förslag, men det mystiska oljeläckaget känns igen från min 16V. Hittade dock aldrig vart det kom från.
där ser man, då får jag se om jag löser det hela :wink:

mvh
Har kollat stiften nu, alla såg likvärdiga ut lite bensin på alla. Torkade av dem och satte tillbaka dem. Prov startade och den gick igång som den skulle på alla 4. Ska testa imon igen och se om det är samma sak :) Försökte få in en bild men lyckades inte fatta hur man gör :roll:

Mvh
Min tanke var att dom skulle vara vita, onödigt vita mot vad dom borde vara. Är ett tecken på att vatten/kylarvätska har letat sig in i cylindrarna.
Verkade troligt eftersom du sa att den kokat och tar ett tag innan den går rent.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av thol »

Det sitter en packbox på fördelarens genomgående axel, är inte den bytt så kan den ju vara orsaken till läckaget.

Användarvisningsbild
Nedstedt740
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av Nedstedt740 »

Hej ingen, nu tror jag att jag har hittat problemet med att bilen inte ville starta på alla fyra. :D

Gamla tändkablar (verkar som om de alldrid varit bytta, daterat -89) som jag dessutom bundit ihopa vid ventilkåpan så det skulle se snyggt ut. Antagligen så har strömmen kunnat hoppa emellan någon av kablarna tills de blivit varma. Det räckte att ta bort buntbanden så startade den finnt, men det är nog ändå dags att byta kablarna. :wink:

Mvh

Användarvisningsbild
Nedstedt740
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö

Re: Volvo 740 -89 med störande oljeläckage och dålig gång vid start.

Inlägg av Nedstedt740 »

Hej igen, Nu bryter jag snart ihopa :cry: Skulle starta bilen idag efter att den stått någon vecka, samma visa igen fast denna gång gick den nog bara på en cylinder. Tog ur tändstiften som förra gången och de var bensinblöta igen. De två till 3:an och 4:an såg också ut att ha olja på sig och var gansk svarta. Torkade av dem om startade, den gick på fler och efter ca 10 sec, gick han på alla fyra igen. Vad kan det vara?!? Börjar bli riktigt orolig nu. Dåliga ventiltätningar, kolvringar, vevhusventilation???

Någon idé?
Mvh Oskar

Skriv svar