Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, löst! hoppad kamrem + givare.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, löst! hoppad kamrem + givare.

Inlägg av niroc1989 »

Hej

var på väg hem ifrån jobbet en kväll och då lät jag den stå på tomgång lite innan så den blev lite varm körde ca 100m o bilen tappar kraft o tvärdör vägrar starta igen. jag fick den bärgad till verkstad där dom försökt felsöka den med lite olika saker. den får tydligen bensin och den har gnista o kamremmen stämmer o oljan o vattnet ser bra ut. verkstaden sa även att stiften var blöta antagligen för att jag försökt få igång den... dom har provat med annat rotor o fördelarlock andra tändstift, annat bränslerelä testat svänghjusgivaren. bensin pumparna går. även provat andra styrboxarm testat spridarna, obs har dom dock provat med andra begagnade saker. till saken hör också att det finns larm på bilen denna skall dock vara urkopplad via dosan. bara använt nyckeln bilen stod 2 dar innan jag var på väg hem. den hade lite tickande ventilger tidigare men bytte olja o då tystnade det så det kan ju inte vara det? osäker på om dom provat kompressionen? 3 bars bränsletryck. innan jag lämna iväg den kunde jag inte uppenbart se några lösa kablar eller liknande... den har varit lite svårstartad tidigare varm som kall. kanske något hög tomgång ibland.

startmotorn går som sagt...

nu till saken är att dom inte kan lösa detta problemet o att jag måste bogsera den därifrån men ja det är ju automatlåda man får ju inte bogsera den så långt tänker ungefär 1,5 km så den kan stå hos min pappa tills vidare vet ej hur ja skall göra... får väl försöka felsöka själv men var börjar jag?

detta är ju ingen 40 tusen mila 940 annars hade jag nog låtit den gå till skrot men denna är lite för fin.

annars får jag ta den till en annan verkstad men då krävs det ju bärgning någon som har koll på ett pris ungefär. 1000-2000kr??
Senast redigerad av 1 niroc1989, redigerad totalt 10 gånger.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, verkstad gett upp.

Inlägg av In The White »

Har dom tagit ut felkoder?

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, verkstad gett upp.

Inlägg av niroc1989 »

jag vet faktiskt inte bara talat med dom via telefon men man kan ju hoppas det iaf...
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, verkstad gett upp.

Inlägg av In The White »

Ja för det är ju ett bra sätt att börja felsökningen.

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, verkstad gett upp.

Inlägg av niroc1989 »

jo det är ju självklart för mig men frågan är om det är det för verkstaden en dum fråga kanske men ger den felkoder även om den inte startar?

o tror du det är blinkoder på denna eller är det obd? är en 945 b230 fk automat 96 årsmodell.

alltså om den där grejjen sitter på vänster fjäderben eller är det i mitten facket i bilen med obd o vilken läsare har man till den?
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, verkstad gett upp.

Inlägg av Hesselgren »

en 96a ska väl ha "obd2" dosan i mitten men det är väl inte riktig obd2 va? så man måste läsa ut koderna lite speciellt.. men jag kan ha fel, d där märker du väl när du tittar under huvem..

om inte annat så är väl ett kompprov d bra att göra, toppackningen kan tex gå sönder mellan 2 kolvar, följden är att vatten och olja ser helt normalt ut, men bilen går inte att starta.

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, verkstad gett upp.

Inlägg av niroc1989 »

jo får titta på den o försökt googla hur man gör en egen sådan läsare är tydligen inte riktigt obd uttag. jo skall försöka anlita en annan verkstad som är mer kunnig på området. men skall också kolla med mitt färsäkringsbolag fick ju bärgat den till närmast verkstad men är det mitt ansvar om dom inte kan fixa den? egentligen borde ja få den bärgat till en verkstad som kan reparera den? skall kolla upp detta man betalar ju endå grymt mycket i försäkring o aldrig utnyttjat den...

ja imbillar mig att det är något simpelt fel men vem vet...

tack för svaren hittils.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, verkstad gett upp.

Inlägg av Hesselgren »

kolla här om du vill veta hur du läser felkoder

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... t=felkoder

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Volvo 940 automat startar inte får bensin o gnista, verkstad gett upp.

Inlägg av niroc1989 »

efter mycket jagande på försäkringsbolaget fick jag bärgning men sen fick jag inte tag i han igen o så handlade om så kort sträcka så bogserade dit den. och den nya verkstaden har löst felet på den han ringde förut. kamremmen hade flyttat på sig eller rättare sagt ett drev som var dåligt o ej monterat rätt. sen hade han mättt upp en givare som var kass också som på sikt hade behövts bytas. och även bytt olja och filter eftersom det hade kommit bensin i oljan så säkrast så så får jag själv göra ett tätare byte om ett par veckor kanske tidigare. känns otroligt skönt iaf :). o kamremmen såg bra ut. han hade tagit en extra kik på den.

mycket seriöst intryck av denna verkstan tog ca 2 dagar...
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Skriv svar