Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 25 nov 2017, 12:22

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 16 jan 2017, 22:17 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Inlägg: 1970
Kör: W123 -82, 940 GL -91
Ort: Runhällen
Hej!

Nu har jag trassel med min 945 -97 med B230FK.

Till att börja med så har den ibland gått lite dåligt när den varit kall. Typ som att den går lite för fett, men det har rättat till sig när man fått gasa lite. Upptäckte att "lambda-lampan" var bortplockad, satte tillbaka den och såklart lös den. "Bränsleblandning för fet/mager" var koden, släckte den och den har inte kommit tillbaka. Dessutom har bilen dippat rätt lågt i tomgång när man kopplat ur.

Ikväll skulle jag åka in till stan,satte mig i bilen och den tvärvägrar att starta. Tände till ytterst lite om man gav i princip full gas. Eftersom det var rätt kallt ute och jag inte hade någon lust att fullkomligt döda mitt nya batteri, så försökte vi dra igång bilen. Då gick den igång rätt snart, men gick helt otroligt dåligt. Och rykte värre än... Jag vet inte vad. Vid körning så ryckte motorn konstant. Kom åter hem och då gick det inte att ge mer gas än tomgång, då dog den direkt. Upptäcker även att bränslemätaren är i botten, det var strax under kvarts tank när jag skulle starta från början. Det är knökfullt med bensin i oljetråget, så det är steg ett att tömma ur allting och slå i färsk olja. Har även beställt ny tempgivare till sprutet...

Någon som varit med om något liknande? Vart börjar jag felsöka?


Senast redigerad av GL Power 17 jan 2017, 19:50, redigerad totalt 1 gånger.

Upp
   
InläggPostat: 16 jan 2017, 23:25 
Offline
Klubbmedlem 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Inlägg: 2574
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg
Hm, klurigt.. Har du någon extra kallstartsspridare på den som kan ha hängt sig i öppet läge typ? Eftersom den verkar få så mycket bensin menar jag..

Sen vore det kanske en ide att testa att rycka bort luftmassemätaren för att se om gången ändrar sig (bäst att testa på kall bil).

Jag hade problem på min 740 (med LH 2.4) att den var svårstartad och gick jättedåligt, samt inte hade någon tomgång alls i princip. Den ville dö direkt om man inte gav den hjälpgas liksom.
Den rök oerhört mycket när man gasade dessutom. Hur som, när jag kopplasde bort LMM så gick tomgången direkt från att vara helt kass till att bli perfekt. Bytt sedan LMM till en likvärdig från hyllan, sedan var gången perfekt igen.

_________________
Volvo 744 GL -88B / Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83
Min sida på garaget.org


Upp
   
InläggPostat: 17 jan 2017, 07:31 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Inlägg: 1970
Kör: W123 -82, 940 GL -91
Ort: Runhällen
Tack för tipset om kallstartsspridaren, vet inte om det sitter på dom här nyare, men ska kolla det efter jobbet idag.

Luftmassan testade jag här om dagen, bilen gick märkbart sämre när jag röck ur kabeln. Gjorde detsamma igår eftersom bilen, av någon anledning, inte satte felkod på att motorn i princip dröp av bensin. Då tändes lampan direkt när jag röck ur den. Ska prova byta den ändå, måste få tag i en bara... :roll: Synd att man har kastat allt man haft till dessa bilar...

Vad tror ni om BTRen? Kan den paja på så sätt att motorn dränks i bensin? Kollade runt lite sent igår kväll och såg att BTRen är fuktig av bensin i presskarven, dock ingen soppa i vakumslangen, fast det luktade bensin där också...


Upp
   
InläggPostat: 17 jan 2017, 08:34 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Inlägg: 1970
Kör: W123 -82, 940 GL -91
Ort: Runhällen
Kan besvara min egen tråd med en lösning nu.

Tankade i 5 liter bensin och vred på starten, det fullkomligen sprutar bensin från BTRen..... Förklarar varför oljetråget är fullt med bensin och varför den gått dåligt ibland. :roll:


Upp
   
InläggPostat: 17 jan 2017, 09:32 
Offline
Klubbmedlem 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Inlägg: 2574
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg
Sedär, drygt att det läcker, men skönt att ha hittat ett konkret fel iallafall kan jag tänka mig. :)

_________________
Volvo 744 GL -88B / Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83
Min sida på garaget.org


Upp
   
InläggPostat: 17 jan 2017, 19:49 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Inlägg: 1970
Kör: W123 -82, 940 GL -91
Ort: Runhällen
Jo precis, bara hoppas att inget annat tagit skada av den extrema bensinmängden :?

Har fått tag på en annan BTR, dock kommer den från en BMW och trycket ligger på 2.5 bar istället för original 3.0.... Törs man köra med det? Finns ju knappt nån 740/940 på skroten och ingen jag känner har någon skrotbil ståendes :evil: Måste ju finnas marginaler tycker jag...


Upp
   
InläggPostat: 17 jan 2017, 19:56 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17101
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Jag hade inte kört med den BTR!

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 17 jan 2017, 21:19 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Inlägg: 1970
Kör: W123 -82, 940 GL -91
Ort: Runhällen
Nä, förstår att det inte är optimalt.

Alternativet som det verkar just nu är att köpa en ny, kostar dock 2000 även i Tyskland,känns som att det är för mycket... Eller klämma BMW BTRen och försöka mäta upp den för att hamna så nära 3.0 bar som möjligt.


Upp
   
InläggPostat: 18 jan 2017, 07:59 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Inlägg: 1970
Kör: W123 -82, 940 GL -91
Ort: Runhällen
Bara för det så dök det upp en regulator på lagabasen för 195kr, det blev ett köp :lol:

Tycker det börjar märkas att det blir svårare och svårare att få tag på delar till 740/940, för 5-6år sen fanns det en 740 runt varje husknut nästan. :roll:


Upp
   
InläggPostat: 18 jan 2017, 17:10 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17101
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Gott att du fick tag på!

Ja är tyvärr lite problematiskt att få tag på vissa delar på skroten med nu. :(

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 18 jan 2017, 17:27 
Offline
Uppkörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Inlägg: 308
Ort: Umeå
startar bilen okey då den körts och inte stått sig iskall?
startar den okey vid -10 och motorvärmare inkopplad?
startar den med startgas?
min -93 med fd motor e likadan och jag har gett upp hoppet.
nu har jag inte kollat men expertis säger min är en turbomotor men
har nedgraderats med vanligt insprut av någon anledning och det är
därför den får fel i kallstarts bensinen.

_________________
Ford Falcon -60 "Sommarbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "Finbilen"
Volvo 945-93 oceanblå "Bruksbilen"
Volvo 744-88 vinröd "Blivande finbilen"
Hyundai Accent -97 "tusenkronorsbilen"


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015