Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 14 dec 2018, 09:24

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 dec 2016, 13:23 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Tjo

Har haft min 740 GL/T -89 B230F LH2,4 utlånad i ett par veckor.
Det började redan när jag lämnade bilen.
Startar enkelt, som vanligt, efter någon vecks stillestånd. Åker ca två km och tankar fullt.
Då startar inte bilen. Hör bränslepumpen tydligt, den är ganska högljudd.
Rugger lite på relät och får tillslut igång den, lite orolig gång, ingen tomgång eller extremt svag tomgång.

Han har bilen och den startar alltid kall och går fint, men varmstarter är svårare, ibland tror han på tändningslåset, ibland nåt bränslerelaterat. Han säger att den alltid startar efter lite bökande med relät.
Har provat med ett annat relä utan skillnad.

Till saken hör att den alltid gått dåligt med lite bensin i, men nu var den ju fulltankad. Misstänkt förpumpen till detta, men nu känns det som felet eskalerar, börjar misstänka att jag haft fel hela tiden.

Ingen felkod kommer.

Någon som har nåt tips?
Tänkte mäta lambdan, men tror inte ens på det själv då den går helt bra när den startas kall

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Senast redigerad av kmx 26 feb 2017, 03:56, redigerad totalt 2 gång.

Upp
   
InläggPostat: 29 dec 2016, 19:07 
Offline
Webmaster

Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Inlägg: 1670
Kör: 965, AMC
Har du mätt upp soppaflödet när du försöker göra en varmstart?


Upp
   
InläggPostat: 30 dec 2016, 00:37 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Nej, men har hittat kvitto från förra året på bränslepump och filter, ca 1000 mil sen. Är väl huvudpumpen det misstänker jag.
Har tyvärr inte grejjer till att mäta tryck med

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 01 jan 2017, 16:16 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Igår tände sig motorlampan :D

Fick felkoder
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
1-1-3 Styrenhet eller kortsluten lambdasond

Känns ju lite logiskt att den startar kall då eftersom lambdan inte arbetar då.
Så ny sond står väl på menyn...

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 08 jan 2017, 23:29 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Bilen har stått i ca tre veckor nu och skulle åka bort till grannen för att byta sonden.
Startar inte.
Efter mycket joxande med tändningslås och bränslepumpsrelä så hoppar han igång. Går felfritt.
Byter sonden, nollar felkoder.
Startar lätt, går fint. Stänger av, plockar ihop verktyg.
Startar ej.
Tänder till på startgas, men starar ej.
Släpper p bensinslangen och ner i petflaska, kör på starten, får bensin.
Sätter ihop. Startar ej.
Provbyter tändförstärkaren, startar ej. Byter tillbaka.
Kabeln till ipmulsgivaren ser skadad/skarvad ut. Klipper den och fixar skarvar med hylsor.
Startar ej.
Letar upp en annan burk startgas, den första var typ tom. Ge den en rejäl dusch.
Startar och skjuter en gång, går fint på tomgång när jag plockar undan.
Bilen börjar hacka dör nästan. Flyger in i bilen och ger den gas, svarar fint.
Ska backa ut och han börjar gå riktigt illa.
Motar på gasen och småskjuter i insuget.
Har tröttnat och vill bara hem
Tvingar ut bilen och åker så sakta hemåt. Går riktigt riktigt illa. Motar mer eller mindre hela tiden.
När jag kommit ca 500 meter så dör den.
Drar en fin icke-barnvänlig ramsa, startar och skjuter hyfsat rejält.
Gå felfritt hem, ca 2 km.
Stänger av, startar, stänger av, startar, stänger av, startar.
Han måste dock få lite gas för att starta.
Väntar fem minuter.
Startar ej.
Läser felkoder, inga koder.
Ger upp och går in

Tankar på detta?

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 09 jan 2017, 16:49 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Provstartar bilen idag. Två plusgrader ute och fuktigt i luften.
Startade ganska lätt med lite gas. Går fint.
Stänger av.
Systrar igen, startar lätt och går fint. Klart mig i huvudet säger av och går in

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 10 jan 2017, 23:23 
Offline
Van forumsanvändare

Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Inlägg: 1113
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås
Testa o rycka lite i kontakten till tempgivaren (den närmast torpedväggen under insuget)
Hade en 940 på gamla jobbet som glappade där, betedde sig typ likadant! Bytte givaren till en annan, då försvann glappet och felet :)
Behöver inte va de, men kan va värt o testa iaf!


Upp
   
InläggPostat: 11 jan 2017, 19:22 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Inlägg: 2009
Kör: Volvo
inte kamremmen som hoppat ett snäpp då? kanske långsökt. något med tändningen står den rätt? typ fördelarlock rotor ser detta ok ut? kassa tändstift? tändkablar som leder dåligt?

något jordfel? trasigt kablage någonstans som ligger o jordar kortsluter?

_________________
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...


Upp
   
InläggPostat: 12 jan 2017, 01:41 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Ska testa att rycka lite i kontakten till tempgivaren.
Kamrem tror jag inte, vi bytte blockpackning och kamrem relativt nyligen. Spillde iofs lite oja på den nya remmen vid montering, då jag av någon magiskt anledning glömd montera främre packboxen vid kamaxeln

Gaah... *slår mig för pannan*
Har inte ens tänkt tanken på tänddelar, där har jag ju lite att kika på.

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 14 jan 2017, 16:05 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Tänkte byta tändstift idag, bara för att.
Har stått en vecka sen senaste starten cirka.
Sex minusgrader
Startar hur enkelt som helst, bilen ser ut som en frysbox, så den får stå på tomgång.
Efter ca 30 min tänds motorlampan.
Fick felkod 221

Läste FAQ lite noggrannare nu än bara skumma efter koderna.
Där står att för 240 så är 221 Lambdaregleringen fel och för 940 så är 221 Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

Trodde det var samma för alla med 2.4, men nu har ju jag en 740, inte 2/940

Kanske är förpumpen ändå då som jag var inne på från början. Vad tror ni?

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 14 jan 2017, 23:59 
Offline
Webmaster

Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Inlägg: 1670
Kör: 965, AMC
Som jag skrev förra gången, kolla soppaflödet.
Gör som du gjorde förra gången, led ner en slang i en dunk eller liknande, kör på startmotorn och du ska ha minst en liter på 30 sek är en siffra jag hört.

Om du kollar noggrannare på felkoderna för 740 LH2.4 och 940 2.4 så ser du att 221 är samma fel.
Mager blandning = dålig bränsletillförsel.

En impulsgivare som är på väg att ge upp kan ge dina symptom.

Har du kollat hur gnistan ser ut?


Upp
   
InläggPostat: 15 jan 2017, 00:16 
Offline
Uppkörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Inlägg: 334
Ort: Umeå
jag får samma på min 945 med fd motor om jag segdrar och har etanolblandat i tanken.
nu så har kallstarten lagt av och den är svårstartad vid minusgrader.
kan det stämma med en diod som är trasig som sitter på baksidan instrumenthuset
och styr bränsleflödet?

_________________
Ford Falcon -60 "Sommarbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "Finbilen"
Volvo 945-93 oceanblå "Bruksbilen"
Volvo 744-88 vinröd "Blivande finbilen"
Hyundai Accent -97 "tusenkronorsbilen"
Volvo 744 röd -91 "Traffipaxbilen"


Upp
   
InläggPostat: 16 jan 2017, 16:22 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Nu har jag (med riktigt många svordomar) bytt bränslefilter i minusgrader.
Drog av bulten till filterhållaren m.m.

Startar lätt när den väl får bensin igen.
Efter 25 min på tomgång var allt som den skulle. När det gått ca 40 minuter var jag ut igen och då lös det igen.
2-3-2 Adaptiv lambdakontroll, mager eller fet blandning, tomgång
2-2-1 Adaptiv lambdakontroll, mager blandning, delbelastning

När jag hade filter och pump löst provkörde jag pumpen, snurrade fint.
Med bilen igång ryckte jag säkring 11 till förpumpen och hörde hur den tystnad. Har trott att det var huvudpumpen som hördes, men det var tydligen förpumpen. Den är riktigt högljudd faktiskt. Har noll lust tt ta ur den, men som sagt, den är högljudd

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 16 jan 2017, 17:25 
Offline
Uppkörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Inlägg: 334
Ort: Umeå
jag har en biltema pump under golvet och den ljudar litegrann.
fått tipset den som gör bilen svårstartad kall men...går ju kalas
om jag har motorvärmaren i innan kallstart även 15minus.

_________________
Ford Falcon -60 "Sommarbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "Finbilen"
Volvo 945-93 oceanblå "Bruksbilen"
Volvo 744-88 vinröd "Blivande finbilen"
Hyundai Accent -97 "tusenkronorsbilen"
Volvo 744 röd -91 "Traffipaxbilen"


Upp
   
InläggPostat: 16 jan 2017, 19:41 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Inlägg: 2009
Kör: Volvo
inte bränsle relät som har dåliga lödningar? också nåt o titta på. kanske är lite att den slår ifrån ibland utan det märks för att sen fungera igen?

_________________
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...


Upp
   
InläggPostat: 16 jan 2017, 19:42 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Har bytt relät

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 16 jan 2017, 19:45 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Inlägg: 2009
Kör: Volvo
ok ja hoppas du får löst detta. inte någon bränsle slang eller rör som inte vill vara med längre? typ litet läckage som knappt syns?. eller tätt eller ärgat inuti röret?

_________________
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2017, 14:40 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Efter ytterligare en veckas stillestånd så skulle jag flytta den ca två kilometer igår, till ett garage med både väggar och tak...

Startar direkt, men vill inte gå rent, efter en liten stund vaknar den till och jag åker iväg. Kommer ca 15 meter innan den dör. Den motar på gasen och liksom kvävs för att sen bara dö.
Hämtar bogserlina och släpar iväg den med merschan, jag kör merschan och polaren får ratta frusen 740 i mörker utan ljus.

Vet inte hur ofta eller länge han försöker samt inte heller hur det beter sig, men vi drar igång den.
Bogserlinan gick av vid sista rycket, men den startade då, så jag blev rätt förvånad när han körde om mig på grusvägen...
Väl framme vid garaget så börjar han gå sämre och sämre igen, precis som innan bara motar och blöddrar och poffar och vill inte alls.
Fastnar på en kabel innan vi fick in den helt så när jag slängde mig på backen för att ryck lös den så fick jag se att katalysatorn var helt glödgad i bakkant.

Fint, jag hatar ju tankarmaturer, så då slog och bankade vi lös katten istället, för den måste ju va tät. Varför skulle den annars bli röd?
När vi väl fick lös den var den skapligt misshandlad, men innehållet ser fan helt ut...
Letade upp en annan katt, då det gick hål på min, hittar en men den hade ju självklart inget uttag för lambdasond.

Polaren började ta lös armaturen, han fick fan plats nere i skuffen. Ibland är inte alltid stor och stark bäst tydligen...
Jag började skruva bort grenröret och främre röret från bilen och efter det från en lös motor med uttag för lambdan uppe i grenröret.

Sen ut i mörkret (ca kl 00-01 igårkväll) och skruva ur armaturen ur en skrotbil.
Efter det gav vi upp, ska fortsätta idag, såg att det var jävligt lite bensin i 740n när armaturen hoppade ur, så jag tar nog med en dunk och fyller i också.
Har gått 48 mil nånting så närmare 1,23 l/mil räknade jag ut om det skulle varit helt tomt. Är max en cm kvar nere i botten vid skvalpskyddet.

Provade pumpen direkt med kablar och då gick den minsann tyst och fint, men när den sitter i låter det högt som fan...

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 13 feb 2017, 15:57 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Fick fram bensin till slut, startar lätt, men satte följande efter 30 min tomgångskörning.
Felkod 2-2-1 Adaptiv lambdakontroll, mager blandning, delbelastning

Vad kan det vara?

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 13 feb 2017, 18:26 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Inlägg: 2602
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg
Jäkligt drygt att den håller på som den gör alltså!
Har du testat att prova med en annan luftmassemätare?

_________________
Volvo 744 GL -88B / Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83
Min sida på garaget.org


Upp
   
InläggPostat: 13 feb 2017, 18:52 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Nej faktiskt inte, men jag har provat att dra ur den som sitter

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 13 feb 2017, 22:33 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Inlägg: 2602
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg
kmx skrev:
Nej faktiskt inte, men jag har provat att dra ur den som sitter

Sannolikt är den väl okej, men det kan ju vara så att den inte är helt trasig men ger lite fel värden eventuellt?
Har du en annan att testa med så är det ju väldigt lätt gjort iaf.. :)

_________________
Volvo 744 GL -88B / Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83
Min sida på garaget.org


Upp
   
InläggPostat: 15 feb 2017, 19:45 
Offline
Moderator

Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Inlägg: 19498
Ort: Stockholm
går inte 740 att starta utan LMM? någon sa att den inte användes direkt under kallstart (men d kan ju vart en skröna) du kan ju pröva starta han kall utan lmm ansluten och se om det är någon skillnad alls.

har du letat efter läckor runt insug med startgas?

en anledning till högljudd pump brukar vara läckage så han suger luft, men du hade ju testat pumpen löst i soppa sa du så d borde ju inte va d heller.


Upp
   
InläggPostat: 15 feb 2017, 19:55 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Inlägg: 3502
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil
Har inte hunnit göra nåt mer.
I förra försöker så tog det ju ev stund innan koden kom så jag ska testa att byta LMM samt testa lite med startgas.
Den högljudda pumpen (som fungerade) är utbytt och den jag satte i låter mindre så det bytet kanske inte var helt i onödan ändå...

_________________
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53


Upp
   
InläggPostat: 15 feb 2017, 23:40 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Inlägg: 2602
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg
Hesselgren skrev:
går inte 740 att starta utan LMM? någon sa att den inte användes direkt under kallstart (men d kan ju vart en skröna) du kan ju pröva starta han kall utan lmm ansluten och se om det är någon skillnad alls.

Det ligger sanning i det där, till viss del iallafall. Sannolikt så kan den ändå påverka gången om den är dålig men inkopplad. Jag vet ju inte hur det är tänkt att fungera "egentligen" men kan vittna om följande:
Jag hade problem med att bilen gick dåligt och hade väldigt dålig tomgång så den ville självdö vid kallstart om man inte gav gas. Samtidigt så rök den väldigt mycket dessutom.
Då jag ryckte kontakten till LMMen så steg den genast upp till normal tomgång och gick mycket bättre. När jag kopplade in den igen så dog motorn direkt. Jag bytte LMM till en annan med samma boschnr och så var motorn kärnfrisk igen. :)
Detta var alltså på en 740 89a med B230F motor och LH 2.4 då.

_________________
Volvo 744 GL -88B / Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83
Min sida på garaget.org


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015