Byte tätning vevaxel och oljepump.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
svenne61
Färsk användare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 jun 2012, 21:23
Kör: 745 gl -88
Ort: Lövånger

Byte tätning vevaxel och oljepump.

Inlägg av svenne61 »

Jag ska byta kamrem på min 745 glt -88 och har tänkt byta tätning på vevaxel och oljepump
när jag gör det. Motorn är en B234f. Har tänkt göra ett verktyg för att kunna pressa in tätningen på vevaxeln och oljepumpen.
Jag undrar om någon vet hur långt vevaxeln sticker ut från tätningen så jag kan göra nog långt verktyg.
Även hur långt axeln på oljepumpen sticker ut.

Tacksam för svar
Volvo 745 GLT -88
B234f

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2928
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Byte tätning vevaxel och oljepump.

Inlägg av thol »

Du kan göra det lite enklare för dig genom att ta bort kåpan dem sitter i och byta dem med kåpan lös, du får byta en vanlig packning med då.

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Byte tätning vevaxel och oljepump.

Inlägg av StefanM »

Annars är det ju inga som helst problem att byta dem ändå. Har man bara nåt att trycka in dem med som kan gå emot kanten så glider de med lätthet in med handkraft bara. Det är ingen större "presspassning" på dessa. Värt att poängtera är även att du ska byta skruven till oljepumpens drev och dra den med exakt rätt moment.

Skriv svar