Volvo 740 -88 b230f svårtstartad vid varm motor

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
srydel01
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 dec 2016, 14:25

Volvo 740 -88 b230f svårtstartad vid varm motor

Inlägg av srydel01 »

Hej!

Har problem med min gamla pärla.
Den startar fint när den är kall. Är det fuktigt ute kan den dock ha förhöjd tomgång ett bra tag.

Men när den är varm så blir den väldigt svårstartad, ibland startar den på första eller andra försöket.
Men ofta tar det upp till 10 försök innan den då hoppar igång som vanligt.
Jag nöter inte på startmotorn utan testar bara någon sekund åt gången.

Har bytt bla, fördelarlock, tändkablar, tempgivare styrbox.

Tacksam för alla tips och trix! :D

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Volvo 740 -88 b230f svårtstartad vid varm motor

Inlägg av ramme »

Hej,

Nu framgår det ju inte riktigt av ditt inlägg om bilen har LH 2.2 eller 2.4, men har du 2.4 (88B) kan du ju kolla ev felkoder.
Sen är det väl ingen dum idé att kolla om du har något luft/vakum läckage någonstans. Även bränslepumpsreläet kan väl vara vettigt att se över. :)
(De har ju en ovana att krångla när de blir gamla och lödningar i dem släpper osv.)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Re: Volvo 740 -88 b230f svårtstartad vid varm motor

Inlägg av tommy12345302 »

hej
för ca 8 år sedan hade jag ett liknande problem på min bil (740 med B230F). Den var lätt att starta kall men svår att starta varm. Jag pratade med en på volvo verkstaden i Lundby Göteborg om det, han sade det var "läckande spridare" att trycket försvann från dom medan bilen stod något. Jag gjorde aldrig något åt det då felet löste sig själv. det kan komma ibland nu någon enstaka gång om bilen (särskilt om man kört en längre sträcka och bilen fått stå still ca 1,5 timme och man försöker starta igen) Fast ditt problem verkar lite värre än det jag hade då den startade alltid i mitt fall på första försöket, men starten var fördröjd (volvo verkstaden tyckte jag skulle låta det vara då felet inte var så farligt och de fick rätt)
Volvo 740 GL- 90 B230F

Skriv svar