Motorbyte B28E -> D24TIC

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Motorbyte B28E -> D24TIC

Inlägg av David W »

Hej! Är i full gång med att ersätta en B28E med en D24TIC. Jag undrar vad som behöver bytas? Fick med motorfästen, komplett kabelhärva från 940 TDIC osv.

Hur gör man gällande bränsletank, pumpar osv? Är det bara att plocka bort pumparna och ersätta med slang?

Den lilla el som behövs, hur är det med inkoppling av den?

Samt är kardanerna lika på M47 D24 & M47 B230?

Måste framvagnsbalken bytas?

Och vad bör kollas innan uppstart med än byta olja och dieselfilter? Har läst något om vakuumpump osv...

Alla tips och tricks tas emot med glädje av en som aldrig har skruvat med dessa dieslar innan :)
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Motorbyte B28E -> D24TIC

Inlägg av Råda »

Så vitt jag vet är alla framvagnsbalkar lika utom 16V så den ska du inte behöva byta.

Skriv svar