Vad är era åsikter om att plugga EGR ventilen på brukis?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Vad är era åsikter om att plugga EGR ventilen på brukis?

Inlägg av Lehto »

Tja

Köpte mig ett portat 940 turbo grenrör, men när jag fick den så visade det sig att den inte har anslutning för röret till EGR ventilen.
Så nu funderar jag på om jag helt enkelt ska plugga EGR röret och använda detta grenröret, eller om jag ska sälja det vidare och fixa ett annat som har uttag för EGR?

Finns det på några sätt några nackdelar med att plugga den? Bör man inte göra det? Eller blir det fel för styrboxen? Eller är enda nackdelen att jag skitar ner miljön lite extra?
Och frågan är isf hur mkt extra, tror ni man klarar sig genom besiktningen?
Vill ju inte gör något som på något vis påverkar motorn negativt, då tar jag hellre och byter till ett oportat grenrör med EGR anslutning och tar effekt förlusten för så hk kåt är jag inte.

Så tar tacksamt emot tankar och åsikter
Lehto
940 Turbo brukis: Bild

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: Vad är era åsikter om att plugga EGR ventilen på brukis?

Inlägg av Maaaxb »

EGR systemet tar en viss del avgaser och skickar in det i insuget så det ska bli bättre förbränningstemperatur tror jag det va, din bil kommer rulla igenom bess enkelt utan det där EGR systemet så du kan rycka bort skiten då de inte kommer påvärka bilen eller något sånt.
Vissa säger att det stryper hästar pågrund av de varma avgaserna men det är nog minimalt..
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Skriv svar