B230E motor med orolig tomgång

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

B230E motor med orolig tomgång

Inlägg av Maaaxb »

Har ju skaffat nytt vrålåk med en vild B230E i som som titeln säger går lite oroligt på tomgång.
Jag har meckat massor med b230 motorer men inte just E motorn så jag är helt ute och cyklar när det gäller denna motor så jag letar efter tips just nu ;)

va jag vet är ju att det är mycket vacumstyrt i dessa motorer och jag har testat spruta runt slangar och grejer med startgas utan någon skillnad så det är lite skumt.
Den går tydligen magert enligt tändstiften så det är nått lurt med den, den spikar till när den startar och den spikar när man gasar på från under 1000 varv till exempel osv.
Rengjorde fördelarlock, rotor och bytte tändkablar och stift till bättre begagnade, gjorde bara en liiiiten liten skillnad. Bilen går ju bra när man kör med den, rapp och missar ingenting och så som det ska vara.
Polarn sa att bränslefilter kunde va bra att byta så det ska man väl göra men känns ändå som det inte skulle kunna göra att den går som den gör på tomgång då gången på motorn blir så orolig så typ allt i bilen halvt skakar :lol:
Det är allt jag kan säga om gången och alla tips är jag tacksam för då jag är nybörjare på E motorn :P
Tack på förhand :D
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: B230E motor med orolig tomgång

Inlägg av Maxwell »

Det sitter två o-ringar på vardera spridare som brukar bli som backelit med tiden, dom kan vara bra att byta. Det kostar inte särskilt mycket på Volvo.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E motor med orolig tomgång

Inlägg av Maaaxb »

Maxwell skrev:Det sitter två o-ringar på vardera spridare som brukar bli som backelit med tiden, dom kan vara bra att byta. Det kostar inte särskilt mycket på Volvo.
Ja juste, polarn sa att han hade låg som han tyckte jag skulle byta så det kanske är en bra ide :)
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3685
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E motor med orolig tomgång

Inlägg av einar- »

Insugspackning är också väldigt vanligt att går sönder och går den på undersidan av kanalerna så kommer man inte riktigt åt med startgas heller. Inget större arbete att lyfta av insuget och samtidigt gå över alla slangar och rengöra vevhusvent mm. Kan även vara ide att göra rent skivan på luftvågen som gärna blir full i gegga från vevhusventen
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E motor med orolig tomgång

Inlägg av Maaaxb »

einar- skrev:Insugspackning är också väldigt vanligt att går sönder och går den på undersidan av kanalerna så kommer man inte riktigt åt med startgas heller. Inget större arbete att lyfta av insuget och samtidigt gå över alla slangar och rengöra vevhusvent mm. Kan även vara ide att göra rent skivan på luftvågen som gärna blir full i gegga från vevhusventen
Okej [thum] Tack för tipset :)
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: B230E motor med orolig tomgång

Inlägg av Morst »

Om du liksom jag hade på min förra GLE har en tomgång som studsar, smattrar, missar, hoppar och låter ungefär som en ohyggligt trimmad topfuel-V8 (minus volymen) så har du ganska säkert som sagt stenhårda, spruckna och otäta o-ringar mellan spridarhylsorna och säkert också mellan spridaren och hylsan. Kolla genom att spraya startgas, gärna med förlängningsrör för bättre precision, på och runt spridare och hylsor. På min motor märktes det direkt då motorn gick upp en liten aning i varv och framför allt gick helt rent och jämnt i någon sekund.
Om din kompis inte hittar eller har några o-ringar så hör av dig till mig, jag har några uppsättningar liggande som jag kan posta till dig om du vill ha dem.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: B230E motor med orolig tomgång

Inlägg av Maaaxb »

Morst skrev:Om du liksom jag hade på min förra GLE har en tomgång som studsar, smattrar, missar, hoppar och låter ungefär som en ohyggligt trimmad topfuel-V8 (minus volymen) så har du ganska säkert som sagt stenhårda, spruckna och otäta o-ringar mellan spridarhylsorna och säkert också mellan spridaren och hylsan. Kolla genom att spraya startgas, gärna med förlängningsrör för bättre precision, på och runt spridare och hylsor. På min motor märktes det direkt då motorn gick upp en liten aning i varv och framför allt gick helt rent och jämnt i någon sekund.
Om din kompis inte hittar eller har några o-ringar så hör av dig till mig, jag har några uppsättningar liggande som jag kan posta till dig om du vill ha dem.
Har glömt att uppdatera denhär tråden men kan säga att det va tätningarna som va boven :P
Bilen är troligen skrot nu då den va väldigt rostig och motorn började sjunga på sista versen sist jag såg den tyvärr
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: B230E motor med orolig tomgång

Inlägg av Morst »

Aj då, NU såg jag datumet för ditt senaste inlägg... Nåja, om den är skrot så får den vila i frid men bra att du fick ordning på det i alla fall.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar