Har ju skaffat nytt vrålåk med en vild B230E i som som titeln säger går lite oroligt på tomgång.
Jag har meckat massor med b230 motorer men inte just E motorn så jag är helt ute och cyklar när det gäller denna motor så jag letar efter tips just nu
va jag vet är ju att det är mycket vacumstyrt i dessa motorer och jag har testat spruta runt slangar och grejer med startgas utan någon skillnad så det är lite skumt.
Den går tydligen magert enligt tändstiften så det är nått lurt med den, den spikar till när den startar och den spikar när man gasar på från under 1000 varv till exempel osv.
Rengjorde fördelarlock, rotor och bytte tändkablar och stift till bättre begagnade, gjorde bara en liiiiten liten skillnad. Bilen går ju bra när man kör med den, rapp och missar ingenting och så som det ska vara.
Polarn sa att bränslefilter kunde va bra att byta så det ska man väl göra men känns ändå som det inte skulle kunna göra att den går som den gör på tomgång då gången på motorn blir så orolig så typ allt i bilen halvt skakar
Det är allt jag kan säga om gången och alla tips är jag tacksam för då jag är nybörjare på E motorn
Tack på förhand
B230E motor med orolig tomgång
B230E motor med orolig tomgång
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: B230E motor med orolig tomgång
Det sitter två o-ringar på vardera spridare som brukar bli som backelit med tiden, dom kan vara bra att byta. Det kostar inte särskilt mycket på Volvo.
Re: B230E motor med orolig tomgång
Ja juste, polarn sa att han hade låg som han tyckte jag skulle byta så det kanske är en bra ideMaxwell skrev:Det sitter två o-ringar på vardera spridare som brukar bli som backelit med tiden, dom kan vara bra att byta. Det kostar inte särskilt mycket på Volvo.
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3685
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: B230E motor med orolig tomgång
Insugspackning är också väldigt vanligt att går sönder och går den på undersidan av kanalerna så kommer man inte riktigt åt med startgas heller. Inget större arbete att lyfta av insuget och samtidigt gå över alla slangar och rengöra vevhusvent mm. Kan även vara ide att göra rent skivan på luftvågen som gärna blir full i gegga från vevhusventen
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
Re: B230E motor med orolig tomgång
Okej Tack för tipseteinar- skrev:Insugspackning är också väldigt vanligt att går sönder och går den på undersidan av kanalerna så kommer man inte riktigt åt med startgas heller. Inget större arbete att lyfta av insuget och samtidigt gå över alla slangar och rengöra vevhusvent mm. Kan även vara ide att göra rent skivan på luftvågen som gärna blir full i gegga från vevhusventen
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: B230E motor med orolig tomgång
Om du liksom jag hade på min förra GLE har en tomgång som studsar, smattrar, missar, hoppar och låter ungefär som en ohyggligt trimmad topfuel-V8 (minus volymen) så har du ganska säkert som sagt stenhårda, spruckna och otäta o-ringar mellan spridarhylsorna och säkert också mellan spridaren och hylsan. Kolla genom att spraya startgas, gärna med förlängningsrör för bättre precision, på och runt spridare och hylsor. På min motor märktes det direkt då motorn gick upp en liten aning i varv och framför allt gick helt rent och jämnt i någon sekund.
Om din kompis inte hittar eller har några o-ringar så hör av dig till mig, jag har några uppsättningar liggande som jag kan posta till dig om du vill ha dem.
Om din kompis inte hittar eller har några o-ringar så hör av dig till mig, jag har några uppsättningar liggande som jag kan posta till dig om du vill ha dem.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Re: B230E motor med orolig tomgång
Har glömt att uppdatera denhär tråden men kan säga att det va tätningarna som va bovenMorst skrev:Om du liksom jag hade på min förra GLE har en tomgång som studsar, smattrar, missar, hoppar och låter ungefär som en ohyggligt trimmad topfuel-V8 (minus volymen) så har du ganska säkert som sagt stenhårda, spruckna och otäta o-ringar mellan spridarhylsorna och säkert också mellan spridaren och hylsan. Kolla genom att spraya startgas, gärna med förlängningsrör för bättre precision, på och runt spridare och hylsor. På min motor märktes det direkt då motorn gick upp en liten aning i varv och framför allt gick helt rent och jämnt i någon sekund.
Om din kompis inte hittar eller har några o-ringar så hör av dig till mig, jag har några uppsättningar liggande som jag kan posta till dig om du vill ha dem.
Bilen är troligen skrot nu då den va väldigt rostig och motorn började sjunga på sista versen sist jag såg den tyvärr
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: B230E motor med orolig tomgång
Aj då, NU såg jag datumet för ditt senaste inlägg... Nåja, om den är skrot så får den vila i frid men bra att du fick ordning på det i alla fall.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!