Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av Maaaxb »

Har ett litet problem med min 945a som jag aldrig vart med om förr eller hört om heller.
Det är så att den tappar allt ladd och all ork när jag står still och börnar, aldrig när jag accelererar eller så utan bara när jag står still och börnar.
Det händer när jag står still och börnar som sagt och det förekommer bara när jag håller full gas och när motorn kommer upp över 4500 varv så bara tuppar den av och orkar inte, så fort man pumpar om på gasen efter så kommer laddet tillbaka och den orkar som den ska igen.
Som jag sa så händer det bara när jag står still och håller full gas och börnar, det händer aldrig om jag håller fullgas iväg på alla växlar.
Det är en original b230fk med v kam och ställbar wg, laddar 0,9 med originalchip.
Jag hade bränsle och tändchip i förr och det va samma då med.
Den har aldrig spikat förr och den spikar aldrig nu heller när den dör sådär, tändstiften visar inga tecken på för dåligt med soppa eller för mycket för dom ser perfekta ut.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få för jag fattar ingenting :P
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

In The White
Moderator
Inlägg: 20158
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av In The White »

0,9 bar är alldeles för högt för ett originalchip! Kan vara att den får för lite soppa och spikar så att knacksensorn säger ifrån. Man hör inte alltid spikningar!

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av Maaaxb »

In The White skrev:0,9 bar är alldeles för högt för ett originalchip! Kan vara att den får för lite soppa och spikar så att knacksensorn säger ifrån. Man hör inte alltid spikningar!
kan ju ligga nått i det du säger men det jag tycker är konstigt är att det va samma sak med mina chip jag hade i innan.. Men va vet jag dom kanske är felaktiga dom chippen med
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

In The White
Moderator
Inlägg: 20158
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av In The White »

Kan vara slangen mellan LMM och turbon som sugs ihop med, inte ovanligt.

Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av Hedlund »

In The White skrev:0,9 bar är alldeles för högt för ett originalchip! Kan vara att den får för lite soppa och spikar så att knacksensorn säger ifrån. Man hör inte alltid spikningar!
Fast en standard lh2,4 turbo volvo ska orka med 0,9, kolla på Turbo+. Dock lär det vara lite mycket på lägre varv med 0,9.
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

In The White
Moderator
Inlägg: 20158
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av In The White »

Men Turbo+ gav även mer bränsle vid det ökade laddtrycket, var ju en styrenhet med det paketet.

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av Maaaxb »

Hedlund skrev:
In The White skrev:0,9 bar är alldeles för högt för ett originalchip! Kan vara att den får för lite soppa och spikar så att knacksensorn säger ifrån. Man hör inte alltid spikningar!
Fast en standard lh2,4 turbo volvo ska orka med 0,9, kolla på Turbo+. Dock lär det vara lite mycket på lägre varv med 0,9.
In The White skrev:Men Turbo+ gav även mer bränsle vid det ökade laddtrycket, var ju en styrenhet med det paketet.
Sant det som in the white säger med turbo+, har inte rört bilen sen jag la upp inlägget men jag ska prova ställa ner laddet och kolla om den beter sig lika.
Ska sticka till någon skrot och kolla ifall man kan hitta några spridare från v/s70 t5 (vita) som flödar 350cc på 3 bar bränsletryck och testa köra med dom så man kan öka laddet med lite mer säkerhet.
Dock så lär det bli svårt här i trakterna då det är dåligt med dom modellerna på skrotarna här tyvärr :/
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Volvo_Johan85
Uppkörning
Inlägg: 389
Blev medlem: 31 dec 2004, 16:30
Ort: nånstanns

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av Volvo_Johan85 »

varför inte köpa ett chip istället som är gjort för 1bars ladd så slipper du dålig tomgång/avgasvärden på besiktningen? sen bör man alltid köpa 2 slangklämmor och sätta på vardera sida ventilen på slangen lmm och turbon så suger den inte ihop sig:)

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av Maaaxb »

Volvo_Johan85 skrev:varför inte köpa ett chip istället som är gjort för 1bars ladd så slipper du dålig tomgång/avgasvärden på besiktningen? sen bör man alltid köpa 2 slangklämmor och sätta på vardera sida ventilen på slangen lmm och turbon så suger den inte ihop sig:)
Problemet har löst sig själv, det händer inte längre, kör inte lika högt ladd längre heller så det är lugnt :)
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

In The White
Moderator
Inlägg: 20158
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av In The White »

Gott att det löst sig! [thum]

Maaaxb
Övningskörning
Inlägg: 210
Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE

Re: Volvo 945 turbo tappar ladd och ork vid börn

Inlägg av Maaaxb »

In The White skrev:Gott att det löst sig! [thum]
Haaha ja :P Nu ska det dock bli original wg igen då jag har ett annat projekt pågång :D
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90

Skriv svar