Megasquirt på en orginal B234

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Soulfly
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jan 2016, 10:03

Megasquirt på en orginal B234

Inlägg av Soulfly »

Hejsan.
Jag håller på med att konvertera en Volvo 360 till B234 16v och tänkte fråga om jag fick ta del om er kunskap här på forumet.

Håller på med att få fram en motor som skall renoveras med nya kolvringar (lätt balansering) ventiler skall kontrolleras och slipas in och samtliga packningar bytas och sen bakas ner i 360n
självklart kommer jag avlägsna och plugga balansaxlarna.
med ett MS2 V2.2. denna kommer kompletteras med ett plant lättare svänghjul från en 340 1.9 och 240 tryckplatta.

Motorn kommer köras nästan i orginal skick med bara lätt portning dvs avlägsna gjutskägg och matchporta insug/avgas och köra med extraktorgrenrör.
jag kommer till detta använda orginal spridare och en wasted spark tändspole (köpte ett 4 cyl kitt från protoparts.fi och kompletterade med en bredbandslambda)

Men jag undrar lite om det finns någon som har en ''grundmapp'' till en orginalmotor godtar gärna flera olika mappar som är utan turbo som jag kan studera
Har läst att dessa motorerna är rätt så tjuriga på förmycket soppa.
Blir att mappa bilen så den går att köra gata bara för att ta mig till företaget tuneit i hyltebruk så dom kan göra finliret där senare på dyno.
på detta sättet får jag lite kunskap om hur systemet funkar och kan ta lite stolthet i det hela även om jag får ut maxeffekt sen igenom företaget =P



Mvh Nicolai Karlsson