Montera kat på B230E?
Montera kat på B230E?
Hej!
Vill vara lite mindre miljöbov och funderar på att sätta katalysator på min GLE från 86.
Funderar bara på om något med E-motorn kan förstöra katten, eller borde detta gå utan problem?
Funderar även på om det går att etanolkonvertera en E-motor. Någon som vet om det har gjorts? Finns det andra spridare, eller hur svarar originalen på höjt bränsletryck? Verkar ju som att det ska finnas vissa möjligheter att skruva upp trycket?
Mvh Jonathan
Vill vara lite mindre miljöbov och funderar på att sätta katalysator på min GLE från 86.
Funderar bara på om något med E-motorn kan förstöra katten, eller borde detta gå utan problem?
Funderar även på om det går att etanolkonvertera en E-motor. Någon som vet om det har gjorts? Finns det andra spridare, eller hur svarar originalen på höjt bränsletryck? Verkar ju som att det ska finnas vissa möjligheter att skruva upp trycket?
Mvh Jonathan
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153
- Martin G
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2003
- Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
- Kör: 940 Dual Fuel 1994
- Ort: Uppsala
Re: Montera kat på B230E?
I något gammalt avsnitt av Trafikmagasinet nämns väl något om att det fanns konverterinsgsatser till (då) ganska vettiga priser (tror det var et 240-test) - nån som vet mer kanske?J0NTIZ skrev:Hej!
Vill vara lite mindre miljöbov och funderar på att sätta katalysator på min GLE från 86.
Funderar bara på om något med E-motorn kan förstöra katten, eller borde detta gå utan problem?
Funderar även på om det går att etanolkonvertera en E-motor. Någon som vet om det har gjorts? Finns det andra spridare, eller hur svarar originalen på höjt bränsletryck? Verkar ju som att det ska finnas vissa möjligheter att skruva upp trycket?
Mvh Jonathan
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
- Hedlund
- Uppkörning
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
- Kör: 3st 740, 1st V70nR
- Ort: Värmland
- Kontakt:
Re: Montera kat på B230E?
Visst kommer det väl fungera men inte lika bra som på en lambdareglerad insprutarbil. Egentligen får du nog inte ens montera en. Bilar efter 1975 får man inte modfiera avgasrening, även om någon inte skulle bry sig.
Men ärligt talat varför ens montera en? Det fungerar bättre som det är..
Hitta andra spridare är nog svårt då det sitter mekaniska på dessa.
Men ärligt talat varför ens montera en? Det fungerar bättre som det är..
Hitta andra spridare är nog svårt då det sitter mekaniska på dessa.
Re: Montera kat på B230E?
Tack för svar!Hedlund skrev:Visst kommer det väl fungera men inte lika bra som på en lambdareglerad insprutarbil. Egentligen får du nog inte ens montera en. Bilar efter 1975 får man inte modfiera avgasrening, även om någon inte skulle bry sig.
Men ärligt talat varför ens montera en? Det fungerar bättre som det är..
Hitta andra spridare är nog svårt då det sitter mekaniska på dessa.
Varför skulle det fungera sämre på denna? Blandningsförhållandet, dvs lambdavärdet borde ju vara samma? Och jag borde få lite mindre smutsiga avgaser också?
Har inte forskat så mycket ang spridarna, men eftersom det fanns gott om bilar som byggdes med samma bränslesystem, borde det ju också finnas spridare som flödar olika mycket. Ska se om jag kan hitta specifikationerna från tex BMW.
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2145
- Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
- Kör: Volvo
- Ort: Västkusten
Re: Montera kat på B230E?
är väl bara prova o montera en katalysator testa värdena utan först o sen med så ser man väl borde ju gå o ta ifrån en 740 med katt?
litet experiment så att säga. avgaserna är ju samma oavsett när man bränner fossilt bränsle som bensin?
litet experiment så att säga. avgaserna är ju samma oavsett när man bränner fossilt bränsle som bensin?
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.
Stavar som en kratta...
Stavar som en kratta...
Re: Montera kat på B230E?
Absolut! Vill bara inte pajja en kat, så ville bara se om det fanns någon teori om att B230E gör något dumt som inte en F-motor gör, men ska försöka felsöka och ställa in min motor ordentligt innan det ev åker på en kat.niroc1989 skrev:är väl bara prova o montera en katalysator testa värdena utan först o sen med så ser man väl borde ju gå o ta ifrån en 740 med katt?
litet experiment så att säga. avgaserna är ju samma oavsett när man bränner fossilt bränsle som bensin?
Bensin är ju fossilt bränsle, men förmodar att du menar E85 vs bensin. Jag tror E85 är renare än bensin. Bensinen som man får ur pumpen består av lite olika sorters kolväten och med en del föroreningar. Akryatbensin är tex betydligt renare än BF95 från pump och ger även renare avgaser.
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153
Re: Montera kat på B230E?
Undrar om jag inte sett i nån gammal reservdelskatalog att de fanns konverteringssats me kat till 230E?
Är inte så supervass på bensinares efterbehandling, och vad som dödar kattar men tror en 230E är ganska oraffinerad där, tror bla bränsleavstängning när man stänger spjället blir sådärbra. Blev lite mindre fett där med den lilla fjäderbelastade ventil som sitter på senare spjäll. Eftersom lsmbdaåterkoppling saknas med så kommer du troligen inte ligga o cykla kring lambda1 på dellast, så reningen i katten blir inte så bra, men visst. Klart bättre än utsn kanske... Syre tas ju bort från NOx och syre läggs till CO och HC. Bättre du byter till en 230F/FB isåfall om du vill vara miljövän. Den konverteringen går att få helt laglig med om man är ute efter sånt. Konverterar du till etanol så får du byta styrsystem med lagligt om jag minns rätt.
Är inte så supervass på bensinares efterbehandling, och vad som dödar kattar men tror en 230E är ganska oraffinerad där, tror bla bränsleavstängning när man stänger spjället blir sådärbra. Blev lite mindre fett där med den lilla fjäderbelastade ventil som sitter på senare spjäll. Eftersom lsmbdaåterkoppling saknas med så kommer du troligen inte ligga o cykla kring lambda1 på dellast, så reningen i katten blir inte så bra, men visst. Klart bättre än utsn kanske... Syre tas ju bort från NOx och syre läggs till CO och HC. Bättre du byter till en 230F/FB isåfall om du vill vara miljövän. Den konverteringen går att få helt laglig med om man är ute efter sånt. Konverterar du till etanol så får du byta styrsystem med lagligt om jag minns rätt.
Re: Montera kat på B230E?
Volvo har själva marknadsfört och sålt konverteringssatser till bilar som saknat katalysator och lambdasond. Så vitt jag förstår så bestod den konverteringssatsen helt enkelt bara av att man bytte det främre röret mot ett kortare och sedan satte en katalysator efter precis som på B230F. Så det är nog bara att skaffa sådana delar på skroten.
Såvitt jag har förstått det hela så fungerar katalysatorreningen som bäst när lambda ligger på 1,0 och eftersom det inte finns någon lambdasond som kontinuerligt talar om för insprutningssystemet hur mycket bränsle det skall tillföra för att hålla sig på 1,0 så kan man anta att värdet varierar på en B230E-motor vilket innebär sämre reningseffekt på katalysatorn. Men att den skulle gå sönder pga detta har jag svårt att se.
Det som var ett problem för de få bilar som hade katalysator på det tidiga 80-talet var att vi i Sverige fortfarande hade blytillsats i bensinen vilket inte går ihop med materialen i katalysatorn och då blev de förstörda.
Prova du! Kan ju vara kul att veta vad avgasvärden blir på besiktningen. Det slog mig nu att jag har en nästan ny 240-katalysator liggande hemma, jag kanske skulle montera den på min 244 -78.
Såvitt jag har förstått det hela så fungerar katalysatorreningen som bäst när lambda ligger på 1,0 och eftersom det inte finns någon lambdasond som kontinuerligt talar om för insprutningssystemet hur mycket bränsle det skall tillföra för att hålla sig på 1,0 så kan man anta att värdet varierar på en B230E-motor vilket innebär sämre reningseffekt på katalysatorn. Men att den skulle gå sönder pga detta har jag svårt att se.
Det som var ett problem för de få bilar som hade katalysator på det tidiga 80-talet var att vi i Sverige fortfarande hade blytillsats i bensinen vilket inte går ihop med materialen i katalysatorn och då blev de förstörda.
Prova du! Kan ju vara kul att veta vad avgasvärden blir på besiktningen. Det slog mig nu att jag har en nästan ny 240-katalysator liggande hemma, jag kanske skulle montera den på min 244 -78.
Eric Tilly, Skärhamn
244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Re: Montera kat på B230E?
Du kan ju sätta igen katten om bilen går för fett, alt smälta cellpaketet om för mycket oförbränd bensin tar sig ut ur motorn (HC på besiktningen)
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Montera kat på B230E?
Montera en katt på bilar utan lambda-reglering är inte helt problemfritt. Går motorn snålt så kommer katten slockna och sluta rena avgaserna.
Kommer det fet blandning så riskerar den att bli överhettad och förstörd. Och i normalfallet så blir katten ganska varm också.. Ev. en fara för bilbrand alltså ifall man inte monterat värmesköldarna.
Jag hade kört på etanolkonvertering istället! Avgaserna blir ganska "snälla" även utan katt och stinker inte alls som bensinavgaser.
B230E går att konvertera genom att shimsa styrtrycksventilen, t.ex. genom att lägga brickor mellan ventilens två halvor och prova sig fram.
Ett avstånd på ca 2 mm där var lagom för att få min tidigare 245 GLT -85 med B230E att gå fin-fint på ren E85.
Syftet med styrtrycksventilen är förresten att sänka styrtrycket beroende på temperaturen - och därmed kraften som verkar på andra änden av luftvågen så att den lyfter högre i luftströmmen och skickar ut mer bränsle till spridarna då motorn är kall.
Med en permanent sänkning av styrtrycket, som man får med ovan nämnda metod då ventilens fjädertryck minskar, så lurar man i princip K-Jet att motorn är kallare än vad den är.
Kallstartegenskaperna blir dock rätt kassa, så man bör ladda upp med startgas eller kanske en knapp för att aktivera kallstartsinjektorn manuellt.
Kommer det fet blandning så riskerar den att bli överhettad och förstörd. Och i normalfallet så blir katten ganska varm också.. Ev. en fara för bilbrand alltså ifall man inte monterat värmesköldarna.
Jag hade kört på etanolkonvertering istället! Avgaserna blir ganska "snälla" även utan katt och stinker inte alls som bensinavgaser.
B230E går att konvertera genom att shimsa styrtrycksventilen, t.ex. genom att lägga brickor mellan ventilens två halvor och prova sig fram.
Ett avstånd på ca 2 mm där var lagom för att få min tidigare 245 GLT -85 med B230E att gå fin-fint på ren E85.
Syftet med styrtrycksventilen är förresten att sänka styrtrycket beroende på temperaturen - och därmed kraften som verkar på andra änden av luftvågen så att den lyfter högre i luftströmmen och skickar ut mer bränsle till spridarna då motorn är kall.
Med en permanent sänkning av styrtrycket, som man får med ovan nämnda metod då ventilens fjädertryck minskar, så lurar man i princip K-Jet att motorn är kallare än vad den är.
Kallstartegenskaperna blir dock rätt kassa, så man bör ladda upp med startgas eller kanske en knapp för att aktivera kallstartsinjektorn manuellt.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Re: Montera kat på B230E?
Tackar för svar! Kollade avgasvärdena på bilen, men tyvärr bara på tomgång. Då hade jag lambda 1.0 och HC på ca 150. Ska vid tillfälle kolla hur den ligger på högre varv.
Montering av kat får förmodligen vänta, om jag inte hittar någon begagnad kat till billigt pris, som jag inte blir så ledsen om jag eldar upp.
Etanolkonvertering låter helt klart som ett alternativ! Ska försöka sätta mig bättre in i hur detta bränslesystem faktiskt fungerar. Har hört och läst en om en massa prylar som jag inte riktigt vet hur dom ser ut eller fungerar.. Så det får nog blir att skruva isär lite saker någon dag.
Vet någon vilka Hynes böcker som berör B230E? I den jag har så står det att dom inte hade tillgång till någon B230E, så det är bara B28an som är med..
Tack igen för svar!
Montering av kat får förmodligen vänta, om jag inte hittar någon begagnad kat till billigt pris, som jag inte blir så ledsen om jag eldar upp.
Etanolkonvertering låter helt klart som ett alternativ! Ska försöka sätta mig bättre in i hur detta bränslesystem faktiskt fungerar. Har hört och läst en om en massa prylar som jag inte riktigt vet hur dom ser ut eller fungerar.. Så det får nog blir att skruva isär lite saker någon dag.
Vet någon vilka Hynes böcker som berör B230E? I den jag har så står det att dom inte hade tillgång till någon B230E, så det är bara B28an som är med..
Tack igen för svar!
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: Montera kat på B230E?
Jag skulle inte tro att det står särskilt mycket om E-motorerna i någon Haynes, åtminstone gör det inte det i någon av de böcker jag har och har sett. Däremot står det en hel del om både E och 16V-motorerna i Auto Info 261. Jag hittade min för en billig peng på en loppmarknad för längesedan och tack vare den lärde jag mig hur CO-halten justeras på K-jet! Som ThaSaint en gång sade: "Auto Info kickar Haynes arsul!" Försök att få tag i en sådan bok, där står det i alla fall lite grann om K-jet i B230E.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!