Ventiltick s70

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
adam_9911
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 09 nov 2007, 19:23

Ventiltick s70

Inlägg av adam_9911 »

Hej,

Tänkte höra om nån har bra koll på Volvos vitblock motorer.

Har problem med min s70 glt -98. Den går hur fint som helst tills den når full Temp. Då börjar den ticka.

Har bytt olja två gånger (5w-40 helsyntet och 5w-50 helsyntet) utan framgång. Har även testat omega 907 samt 909.

Funderar på om det är nån hydural lyftare som är sliten? Men borde det inte vara tvärtom då, ventiltick vid kall motor?

Bilen har gått 28000 mil och är välservad sedan tidigare.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Ventiltick s70

Inlägg av Eda »

Är du säker på att det är en ventil?
Ett dåligt lager kan ju låta ungefär som en dålig ventil.

Jag har inte koll på Volvos alla vitblockare, men vissa har inte hydrauliska lyftare är de säker på att du har hydraullyftare?
Oftast brukar det vara som du skriver att lyftarna inte får tillräckligt med oljetryck när motorn är kall och tystnar när motorn värmts upp och oljetrycket stigit. Vilket tyder på att tryckarna är dåliga eller något skit fastnat i dem så att backventilen inte fungerar som de ska. Jag har t.ex. hittat en bit flytande packning inuti en lyftare =)

Trasig grenrörspackning kan också påminna om ljudet av tickande lyftare.

adam_9911
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 09 nov 2007, 19:23

Re: Ventiltick s70

Inlägg av adam_9911 »

Eda skrev:Är du säker på att det är en ventil?
Ett dåligt lager kan ju låta ungefär som en dålig ventil.

Jag har inte koll på Volvos alla vitblockare, men vissa har inte hydrauliska lyftare är de säker på att du har hydraullyftare?
Oftast brukar det vara som du skriver att lyftarna inte får tillräckligt med oljetryck när motorn är kall och tystnar när motorn värmts upp och oljetrycket stigit. Vilket tyder på att tryckarna är dåliga eller något skit fastnat i dem så att backventilen inte fungerar som de ska. Jag har t.ex. hittat en bit flytande packning inuti en lyftare =)

Trasig grenrörspackning kan också påminna om ljudet av tickande lyftare.
Det är hydrauliska lyftare på den. Kan det verkligen vara ett lager? Då ljudet försvinner när man varvar.

Jag får kika på grenrörspackningen

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Ventiltick s70

Inlägg av EmEss »

Hej.

Oljetrycket sjunker normalt ju varmare oljan blir, så det är inte omöjligt att man får de symtom du beskriver. Särskilt efter så många mil då motorns glidlager och oljepump kan vara slitna.

Det borde blivit bättre med 5w-50 oljan.

Jag hade nog mätt oljetrycket för säkerhets skull.

Skriv svar