b230 fk går ryckigt

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

b230 fk går ryckigt

Inlägg av rockabillyrebel »

Tja, nu e de såhär att min 945a med b230fk går lite ryckigt ibland!
Om man t ex motorbromsar före en rondell o varvtalet kanske sjunker till ca 1500 varv, sen när man ska gasa på igen så händer först ingenting när jag gasar, som att den tvekar liksom. Efter kanske 1-2 sekunder så hostar den till och sen går den normalt igen..

Motorlampan tänder sig efter en stunds körning o har kollat felkoder, 4-1-3 på tändsidan vilket innebär tempsignal från egr saknad/felaktig, Egr är pluggad men vakuumventilen sitter kvar på vänster fjäderbenstorn!

Vad som är bytt/testat: Fördelarlock, tändkablar, rotor, bränslefilter, luftfilter, lmm, tändspole, både bränsle/tändbox utbytta o testade i annan bil o där funkar de kanon.

värt att veta är att bilen stod ca 2 år innan jag köpte den med kvarts tank, nu e de full tank i med ny fräsch etanol 15liter o resten bensin 95 oktan.. Kan de va så att de e vatten i tanken? för bilen går bättre nu när jag kört ett tag än när jag besikta den!

Motorn är helt orginal förutom ett 3" avgassystem med 200cells sportkat

Just de, en sak till! Märkte idag på vägen hem att det hackar/tvekar extra mycket när jag svänger lite kraftigare till vänster [coco]
typ i rondell eller lite skarpare vänsterkurva!

Nån som har nåt förslag på vad de kan bero på? Tacksam för alla svar jag får :)
Ha de gött!