Noob fråga ang justerbar wastegate.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Noob fråga ang justerbar wastegate.

Inlägg av Lehto »

Hej,

Skulle idag justera upp laddtrycket på turbon, laddar idag 0.7 bar och vill öka till ~0.9 bar.
Jag har en justerbar wastegate från turbomeck som har ett spann på 0.7-1.7 bar.
Så jag meckade av hela turbon (behövde ändå byta öringen till returen då den läckte som ett såll) och lossade sedan på wastegate armen från ventilen på turbon och skruvade sedan 1.5 varv så själva stången blev kortare. Vågade inte skruva mer då jag inte visste hur mycket extra det skulle ge, skulle sedan dit med armen igen på ventilen och då var det knappt att jag fick dit den men tröck på den och satte dit sprinten och monterade dit allt i bilen igen och åter igen så stannar trycket på 0.7 bar...

Så 2 frågor:
1, Visst är det bara den där "armen" man ska skruva på så den blir kortare, eller har jag missat något?

2, Om svaret på frågan ovan för är "ja", hur ska jag kunna få på wastegate "armen" på själva ventilen? Som det är nu gick den precis att få dit!?

3, Bonus fråga, någon som vet ungefär hur mycket man måste skruva för att öka 0.1 bar?

Det är alltså denna wastegate:
http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka" onclick="window.open(this.href);return false;

1000-tack på förhand
Och ursäkta om det inte blev så bra formaterad text skrev från mobilen.
//Lehto
940 Turbo brukis: Bild

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Noob fråga ang justerbar wastegate.

Inlägg av EkF »

Nu är ju inte jag nån turboguru men det är inte på den armen man ställer in trycket, utan det får du göra innan klockan.
Med pysventil eller dyl. Helst med en MAC-ventil osv men det är lite överkurs
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Noob fråga ang justerbar wastegate.

Inlägg av Maxwell »

Jo det är rätt som du har gjort, man ska korta stången för högre laddtryck. Det du får göra är att montera klockan "i omvänd ordning", du får alltså börja med att montera armen på ventilen och sedan dra tillbaka den i själva fästet och sedan skruva i skruvarna. Då går det lite lättare även om det också kan gå riktigt tungt.

Jag har ingen aning vad 0,1 bar kan motsvara i varv, ta ett varv i taget så märker du.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Noob fråga ang justerbar wastegate.

Inlägg av Lehto »

Maxwell skrev:Jo det är rätt som du har gjort, man ska korta stången för högre laddtryck. Det du får göra är att montera klockan "i omvänd ordning", du får alltså börja med att montera armen på ventilen och sedan dra tillbaka den i själva fästet och sedan skruva i skruvarna. Då går det lite lättare även om det också kan gå riktigt tungt.

Jag har ingen aning vad 0,1 bar kan motsvara i varv, ta ett varv i taget så märker du.
Ah okey, den ska alltså kunna flexa ut när man har kortat den.
Skruvade 1.5 varv å det gav typ 0.03bar på sin höjd, ska testa igen ikv kanske så drar jag 5 varv. Lär dock bli svårare nu då turbon är monterad igen.

Tack iaf
940 Turbo brukis: Bild

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Noob fråga ang justerbar wastegate.

Inlägg av EmEss »

Du kan ju använda tryckluft för att få på den om du inte orkar dra ut fjädern.

Med en tryckreglerande ventil och indikatorklocka kan du mäta vid vilket tryck wastegaten börjar öppna.

Skriv svar