B230F LH2.4 som går orent
B230F LH2.4 som går orent
Bil: Volvo 245 GL -89
Motor: B230F LH2.4
Låda: M47
När ja köpte den så gick den på tre cylindrar och hade gjort de länge.
Öppnade huven och pillade lite på allt möjligt. Märkte då att kontakten till spridaren på cylinder två inte satt i ordentligt, pillade i den och simsallabimså gick han fint.
Körde ett varv och märkte att han liksom hackade vid belastning.
Dagen efter gick han bara på tre igen. Var tvåan som inte ville va med igen...
Bytte stift till begagnade Biltema, då kom alla fyra igen, men hackandet var kvar.
Svor lite lagom över Biltemas kvalitetsprodukter, körde så i några dagar och satte till slut i nya NGK, ingen skillnad.
Efter ytterligare några dagar så tände sig motorlampan. I övrigt var den precis som vanligt.
Fick felkod 131 = varvtalsgivare
Jag tolkade detta som bränslepumpsrelä och bytte till ett som låg i bilen. Ingen skillnad.
Dagen efter så startade den inte alls så jag bytte tillbaka och då startade den åtminstone igen,gick fortfarande dåligt
Satt fel parkeingsljus i fram och lampan som varnar för det är ganska irriterande så till slut satte jag i nya 5/21'oroch dåslockande motorlampan, men inte varningslampan för trasig lampa...
Körde så i ca 100-150 mil och sen var de dags för besiktning.
Fick följande avgaser:
CO: 0,0
HC: 13
CO2500: 0,2
Lambda: 1,03
De blev alltså godkända och går magert (?), det märks dock inte när man tankar. Gick på 1,07 senaste tanken.
Sen blev den stående en vecka ca och när den sen skulle bogsera av min nyinköpta 760 från en biltransport (bromsar som ligger på) så fick han ta i en del, då hostade han till och nu går han på tre cylindrar igen.
Har bytt tändkablar, rotor o fördelarlock från en annan 240 som gick bra och som går bra med mina gamla saker i (Vi bytte alltså mellan bilarna)
Några ideér?
Motor: B230F LH2.4
Låda: M47
När ja köpte den så gick den på tre cylindrar och hade gjort de länge.
Öppnade huven och pillade lite på allt möjligt. Märkte då att kontakten till spridaren på cylinder två inte satt i ordentligt, pillade i den och simsallabimså gick han fint.
Körde ett varv och märkte att han liksom hackade vid belastning.
Dagen efter gick han bara på tre igen. Var tvåan som inte ville va med igen...
Bytte stift till begagnade Biltema, då kom alla fyra igen, men hackandet var kvar.
Svor lite lagom över Biltemas kvalitetsprodukter, körde så i några dagar och satte till slut i nya NGK, ingen skillnad.
Efter ytterligare några dagar så tände sig motorlampan. I övrigt var den precis som vanligt.
Fick felkod 131 = varvtalsgivare
Jag tolkade detta som bränslepumpsrelä och bytte till ett som låg i bilen. Ingen skillnad.
Dagen efter så startade den inte alls så jag bytte tillbaka och då startade den åtminstone igen,gick fortfarande dåligt
Satt fel parkeingsljus i fram och lampan som varnar för det är ganska irriterande så till slut satte jag i nya 5/21'oroch dåslockande motorlampan, men inte varningslampan för trasig lampa...
Körde så i ca 100-150 mil och sen var de dags för besiktning.
Fick följande avgaser:
CO: 0,0
HC: 13
CO2500: 0,2
Lambda: 1,03
De blev alltså godkända och går magert (?), det märks dock inte när man tankar. Gick på 1,07 senaste tanken.
Sen blev den stående en vecka ca och när den sen skulle bogsera av min nyinköpta 760 från en biltransport (bromsar som ligger på) så fick han ta i en del, då hostade han till och nu går han på tre cylindrar igen.
Har bytt tändkablar, rotor o fördelarlock från en annan 240 som gick bra och som går bra med mina gamla saker i (Vi bytte alltså mellan bilarna)
Några ideér?
Senast redigerad av 3 kmx, redigerad totalt 22 gång.
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Såhär kan man felsöka bränslesystemet när en cylinder inte tänder på LH 2.4 (motor utan turbo):
Man kan ju ganska enkelt hitta vilken cylinder som inte tänder genom att lossa en spridarkontakt i taget.
Sen byter man plats på kontakten på den aktuella spridaren och spridaren intill (åtminstone på 740/940 går det bra utan att töja särskilt mycket i ledningarna och borde väl gå på 240 också) och ser efter om problemet följer med. Isåfall är det något fel kring spridarkontakten eller ledningen dit. Jag har sett sådana ledningar som skavts sönder mot insugsgrenröret efter att någon dragit dem fel.
Om det fortfarande är samma cylinder som inte tänder så byter man plats på den aktuella spridaren och en annan.
Om det då fortfarande är samma cylinder som inte tänder så kan det omöjligt ha med bränslesystemet att göra. Dvs det måste antingen vara ett problem med tändsystemet (på högspänningssidan antagligen) eller ett mekaniskt fel i motorn.
Att "metoden" fungerar beror på att alla fyra spridare är parallellkopplade och öppnar och stänger samtidigt. Det går inte riktigt att göra likadant på bilar med LH 2.4 och turbo (där finns spridarmotstånd som gör det lite mer komplicerat), eller t ex på 960, 850 mfl där varje spridare styrs separat.
Man kan ju ganska enkelt hitta vilken cylinder som inte tänder genom att lossa en spridarkontakt i taget.
Sen byter man plats på kontakten på den aktuella spridaren och spridaren intill (åtminstone på 740/940 går det bra utan att töja särskilt mycket i ledningarna och borde väl gå på 240 också) och ser efter om problemet följer med. Isåfall är det något fel kring spridarkontakten eller ledningen dit. Jag har sett sådana ledningar som skavts sönder mot insugsgrenröret efter att någon dragit dem fel.
Om det fortfarande är samma cylinder som inte tänder så byter man plats på den aktuella spridaren och en annan.
Om det då fortfarande är samma cylinder som inte tänder så kan det omöjligt ha med bränslesystemet att göra. Dvs det måste antingen vara ett problem med tändsystemet (på högspänningssidan antagligen) eller ett mekaniskt fel i motorn.
Att "metoden" fungerar beror på att alla fyra spridare är parallellkopplade och öppnar och stänger samtidigt. Det går inte riktigt att göra likadant på bilar med LH 2.4 och turbo (där finns spridarmotstånd som gör det lite mer komplicerat), eller t ex på 960, 850 mfl där varje spridare styrs separat.
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Smart!
Det där har jag aldrig tänkt på, tackar
Det där har jag aldrig tänkt på, tackar
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Har nu bytt bromsar (skivor+belägg) runt om, fixat handbroms, bytt styrled, bytt fjäderbenslager och glödlampa bak i en bil som skuffen inte går att öppna på.
Var lagom trött på skruvandet, men provade iaf att skifta spridarkontakter, ingen skillnad.
Orkade inte mer än så nu, nu blir det välförtjänt öl
Var lagom trött på skruvandet, men provade iaf att skifta spridarkontakter, ingen skillnad.
Orkade inte mer än så nu, nu blir det välförtjänt öl
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Suck, idag startade bilen lika lätt som vanligt, men började genast gå på två cylindrar (tror jag). Bilen ville ha mycket gas för att hållas vi liv för att sekunden senare inte vilja ha gas alls utan dränktes.
Efter några försök hade den surat ner sig.
Den fick stå några timmar när jag fick paniklaga min vito istället.
Efter det så bytte jag rotor, fördelare och kablar (igen), ingen förändring.
Den startade någorlunda lätt, men gick bara på två. Svarar inte alls på gas utan dränks direkt.
Bytte LMM och nu startar den inte alls, förmodligen sur sen försöket innan.
Började bli trött i batteriet, men kollade felkoder 1-1-1, förmodligen hann batteriet gå tomt då även stereon nollades.
Ska jobba imorgon, men på tisdag har jag tid över till bilen igen. Skulle behöva ha igång den ASAP då alla tvåorna är fixade och den behöver efterkontrolleras.
Efter några försök hade den surat ner sig.
Den fick stå några timmar när jag fick paniklaga min vito istället.
Efter det så bytte jag rotor, fördelare och kablar (igen), ingen förändring.
Den startade någorlunda lätt, men gick bara på två. Svarar inte alls på gas utan dränks direkt.
Bytte LMM och nu startar den inte alls, förmodligen sur sen försöket innan.
Började bli trött i batteriet, men kollade felkoder 1-1-1, förmodligen hann batteriet gå tomt då även stereon nollades.
Ska jobba imorgon, men på tisdag har jag tid över till bilen igen. Skulle behöva ha igång den ASAP då alla tvåorna är fixade och den behöver efterkontrolleras.
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
För att förenkla felsökningen kan man helt enkelt koppla ur LMM.
Motorn startar bra och går bra på tomgång utan LMM på bilar med LH 2.4 om allt annat är som det ska. Dvs om den inte går bra på tomgång med LMM urkopplad så måste det finnas något annat fel som man då behöver lösa innan man bekymrar sig om LMM.
På så vis slipper man bry sig om att fundera över om den kan vara trasig. Samma gäller förresten lambdasonden.
Motorn startar bra och går bra på tomgång utan LMM på bilar med LH 2.4 om allt annat är som det ska. Dvs om den inte går bra på tomgång med LMM urkopplad så måste det finnas något annat fel som man då behöver lösa innan man bekymrar sig om LMM.
På så vis slipper man bry sig om att fundera över om den kan vara trasig. Samma gäller förresten lambdasonden.
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Då är det inte LMM då den knappt startar och går allt annat än rent.
Sitter lite halvt i sjön nu då jag eventuellt får viton och passaten såld imorgon...
Kan det vara tändmodulen? Har en liggandes som jag aldrig använt, den är dock från Biltema och har legat i flera år...
Sitter lite halvt i sjön nu då jag eventuellt får viton och passaten såld imorgon...
Kan det vara tändmodulen? Har en liggandes som jag aldrig använt, den är dock från Biltema och har legat i flera år...
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl, *ej Körbar*
Startade bilen, går dåligt som fan.
Knäppte upp luftfilterboxen och blåste i lite startgas, bilen stendog, vilket bekräftar att den redan får bensin och nu dränktes.
Provade att byta tändmodul, satt en biltema 53-2611 i och satte i en annan biltema 53-2600 som jag ej har testat. Startade ej
På 53-2611 står det
"från chassinummer: 334100
från chassinummer: 809000
från årsmodell: 198808"
"Passar till
CITROËN: XM
FORD: ORION
LANCIA: THEMA
OPEL: ASCONA, KADETT, OMEGA
PEUGEOT: 505, 605
PORSCHE: 911, 928, 944
SAAB: 900, 9000
VOLVO: 240, 740, 760, 780, 940, 960"
På 53-2600 står det:
"Passar till
AUDI: 100, 200, 80, 90, COUPE, QUATTRO
BMW MOTORCYCLES: R
LADA: SAMARA
OPEL: ASCONA
SAAB: 90, 900, 9000
SEAT: TOLEDO
VOLVO: 240, 340-360, 740
VW: CADDY, GOLF, JETTA, PASSAT, POLO, SCIROCCO, TRANSPORTER"
53-2611 kommer fram när ag söker på reg.nr
Mina tankar just nu går till att prova att byta tändmodul till en annan 53-2611
Kanske prova byta tändspole
Tändbox?
Ingen av dessa saker har jag liggande, så nu måste jag börja att köpa saker bara för att prova
Knäppte upp luftfilterboxen och blåste i lite startgas, bilen stendog, vilket bekräftar att den redan får bensin och nu dränktes.
Provade att byta tändmodul, satt en biltema 53-2611 i och satte i en annan biltema 53-2600 som jag ej har testat. Startade ej
På 53-2611 står det
"från chassinummer: 334100
från chassinummer: 809000
från årsmodell: 198808"
"Passar till
CITROËN: XM
FORD: ORION
LANCIA: THEMA
OPEL: ASCONA, KADETT, OMEGA
PEUGEOT: 505, 605
PORSCHE: 911, 928, 944
SAAB: 900, 9000
VOLVO: 240, 740, 760, 780, 940, 960"
På 53-2600 står det:
"Passar till
AUDI: 100, 200, 80, 90, COUPE, QUATTRO
BMW MOTORCYCLES: R
LADA: SAMARA
OPEL: ASCONA
SAAB: 90, 900, 9000
SEAT: TOLEDO
VOLVO: 240, 340-360, 740
VW: CADDY, GOLF, JETTA, PASSAT, POLO, SCIROCCO, TRANSPORTER"
53-2611 kommer fram när ag söker på reg.nr
Mina tankar just nu går till att prova att byta tändmodul till en annan 53-2611
Kanske prova byta tändspole
Tändbox?
Ingen av dessa saker har jag liggande, så nu måste jag börja att köpa saker bara för att prova
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl, *ej Körbar*
Bensin får den ju, men mätte spridarna ändå.
15.6 ohm
15.6 ohm
15.6 ohm
15.5 ohm
15.6 ohm
15.6 ohm
15.6 ohm
15.5 ohm
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl, *ej Körbar*
Då jag har slut på ideér och passatjäveln pajjade igår (igen!) så tog jag pengar jag inte har och åkte o köpte ny impulsgivare samt ny tändmodul (ej biltema).
Den som säger att det "bara" är att byta impulsgivare är från nån annan planet...men till slut fick jag dit den.
Hur som helst, ingen skillnad. Måste ha bilen imorgon bitti. Nån som har nån idé?
Den som säger att det "bara" är att byta impulsgivare är från nån annan planet...men till slut fick jag dit den.
Hur som helst, ingen skillnad. Måste ha bilen imorgon bitti. Nån som har nån idé?
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
- ramme
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2609
- Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
- Kör: Bakhjulsdrivet
- Ort: Göteborg
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl, *ej Körbar*
Kan bränsletrycksregulatorn vara involverad kanske..? Iofs så verkar det ju som den får bensin men..
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl, *ej Körbar*
Tror också den får bensin, men hur kontrollerar man den?
Har ingen annan att provbyta med
Har ingen annan att provbyta med
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl, *ej Körbar*
Kamaxeldrevet och fördelaren står rätt med nollad motor, vill inte ta av vevaxelremskivan i onödan.
Men då de övre två är rätt antar jag att remmen sitter rätt
Men då de övre två är rätt antar jag att remmen sitter rätt
Senast redigerad av 1 kmx, redigerad totalt 22 gånger.
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl, *ej Körbar*
Satte i ett nytt bränslepumpsrelä, från feltema.
Nu startar den och går på tre.
Snabbt som attan flyttade jag bilen så den åtminstone inte står ivägen längre.
Under den korta och snabba provtur jag gjorde var ingen kylfläkt monterad och luftfilterburken öppen.
Hörde ett nytt ljud, det liksom slog i varje gupp.
Lät metalliskt, mao knappast insugsljud.
Ryckte spridarkablar igen. Precis som vanligt så är det tvåan som är död.
Bytte plats på spridare ett och två och nu har jag kört fast igen
Får inte på låsen till spridarna. Nån som har nåt fiffigt knep?
Nu startar den och går på tre.
Snabbt som attan flyttade jag bilen så den åtminstone inte står ivägen längre.
Under den korta och snabba provtur jag gjorde var ingen kylfläkt monterad och luftfilterburken öppen.
Hörde ett nytt ljud, det liksom slog i varje gupp.
Lät metalliskt, mao knappast insugsljud.
Ryckte spridarkablar igen. Precis som vanligt så är det tvåan som är död.
Bytte plats på spridare ett och två och nu har jag kört fast igen
Får inte på låsen till spridarna. Nån som har nåt fiffigt knep?
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Fick på dem nu, fortfarande tvåan som inte funkar.
Klarade av att paja oringen på trean, så nu läcker de bensin också.
Vet inte vad som gör att den inte tänder på tvåan hela tiden.
Kan bara vara tändboxen, allt annat är ju bytt så...
Klarade av att paja oringen på trean, så nu läcker de bensin också.
Vet inte vad som gör att den inte tänder på tvåan hela tiden.
Kan bara vara tändboxen, allt annat är ju bytt så...
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Har du kollat hur kontakten till tvåans spridare ser ut?
Kan ju vara så att ena stiftet har tryckts in i kontakten eller är sönderärgat.
Har du kollat att du får gnista på tvåans stift?
Hur ser stiftet ut?
Har du mätt i spridarens kontakt för att säkerställa att spridaren får signal?
Kan ju vara så att ena stiftet har tryckts in i kontakten eller är sönderärgat.
Har du kollat att du får gnista på tvåans stift?
Hur ser stiftet ut?
Har du mätt i spridarens kontakt för att säkerställa att spridaren får signal?
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Missade ditt inlägg, har stått och skruvat i regnet...
Nu går han på alla, dock orent.
Mitt typ 100 mil gamla ngk vart skrot.
Sitter nu ett begagnat biltema i.
Han får dock orent fortfarande och då jag druckit några burkar tålamod för att stå ut i regnet så blev det ingen värre provtur, bara lite på grusvägen.
Har nu bytt btr och fuelrailen (i onödan).
Vad är det som kan göra att stift 2 går sönder hela tiden?
Nu går han på alla, dock orent.
Mitt typ 100 mil gamla ngk vart skrot.
Sitter nu ett begagnat biltema i.
Han får dock orent fortfarande och då jag druckit några burkar tålamod för att stå ut i regnet så blev det ingen värre provtur, bara lite på grusvägen.
Har nu bytt btr och fuelrailen (i onödan).
Vad är det som kan göra att stift 2 går sönder hela tiden?
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Missade nog förra inlägget, så det här är väl överspelat. Men:
Tändsystemet (EZ116K) är rätt simpelt och "vet" inte vilken cylinder som tänder när. Det vet bara att för varje varv på svänghjulet ska det leverera två gnistor. Vilka två cylindrar som tänder bestäms av fördelaren. Därför kan det inte gärna vara ett fel i tändboxen. (Om det vore ett fel så att varannan gnista drabbades skulle motorn ju gå dåligt på två cylindrar, inte en.)
Tändsystemet (EZ116K) är rätt simpelt och "vet" inte vilken cylinder som tänder när. Det vet bara att för varje varv på svänghjulet ska det leverera två gnistor. Vilka två cylindrar som tänder bestäms av fördelaren. Därför kan det inte gärna vara ett fel i tändboxen. (Om det vore ett fel så att varannan gnista drabbades skulle motorn ju gå dåligt på två cylindrar, inte en.)
Senast redigerad av 1 Nils Ö, redigerad totalt 22 gånger.
Re: B230F LH2.4 som går orent
Kort summering, bilen går orent och bränner stift två i tid och otid
Inga felkloder
Bytt: Stift, kablar, fördelare, rotor, tändmodul, impulsgivare, tändbox, fuelrail, spridare, LMM, BTR, bränslepumpsrelä
Har tidigare haft felkod på varvtalsgivare (som är samma som impulsgivare)
Har okej avgasvären
Vad är nästa steg?
Inga felkloder
Bytt: Stift, kablar, fördelare, rotor, tändmodul, impulsgivare, tändbox, fuelrail, spridare, LMM, BTR, bränslepumpsrelä
Har tidigare haft felkod på varvtalsgivare (som är samma som impulsgivare)
Har okej avgasvären
Vad är nästa steg?
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som gick orent,nu 3 cyl
Det här skulle jag börja med:
Eda skrev:Har du kollat hur kontakten till tvåans spridare ser ut?
Kan ju vara så att ena stiftet har tryckts in i kontakten eller är sönderärgat.
Har du kollat att du får gnista på tvåans stift?
Hur ser stiftet ut?
Har du mätt i spridarens kontakt för att säkerställa att spridaren får signal?
Re: B230F LH2.4 som går orent
Nu när han går på alla igen så har jag gnista på stiftet. Hade inte det tidigare
Det gamla stiftet (som var nytt) var väldigt sotigt och när jag mäter det med multimetern så är det av inuti.
Kontakten ser okej ut.
Hur mäter man efter signal?
Men den går ju på alla nu och på tre när jag drar ur den så signal lär han väl få?
Det gamla stiftet (som var nytt) var väldigt sotigt och när jag mäter det med multimetern så är det av inuti.
Kontakten ser okej ut.
Hur mäter man efter signal?
Men den går ju på alla nu och på tre när jag drar ur den så signal lär han väl få?
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som går orent
Satt i lastbilen förut och funderade på om detta fenomen kunde bero på en dålig bränslepump.
På vägen hem från jobbet gick bilen precis som den ska, har aldrig gått så fint i min ägo.
Efter drygt tre mil tänds motorlampan, men den går lika fint...
Kollar felkoder när jag kommer hem.
Uttag 2: 1-3-1 = Varvtalssignal saknas
Uttag 6: 1-1-1 = Inget fel
Autoexperten kallar ju impulsgivaren för varvtalsgivare och den har ju inte ens gått tio mil.
Nu ska bilen bara fungera i ett par dagar tills jag får hem min "nya" bruksbil, sen kan jag fortsätta felsökandet.
Måste ju nästan vara kablarna från impulsgivaren till bränsleboxen. Nån elguru som vet vilka stift i boxen jag ska mäta på samt värden som de ska vara samt värden det ska vara i den trepoliga kontakten till givaren?
På vägen hem från jobbet gick bilen precis som den ska, har aldrig gått så fint i min ägo.
Efter drygt tre mil tänds motorlampan, men den går lika fint...
Kollar felkoder när jag kommer hem.
Uttag 2: 1-3-1 = Varvtalssignal saknas
Uttag 6: 1-1-1 = Inget fel
Autoexperten kallar ju impulsgivaren för varvtalsgivare och den har ju inte ens gått tio mil.
Nu ska bilen bara fungera i ett par dagar tills jag får hem min "nya" bruksbil, sen kan jag fortsätta felsökandet.
Måste ju nästan vara kablarna från impulsgivaren till bränsleboxen. Nån elguru som vet vilka stift i boxen jag ska mäta på samt värden som de ska vara samt värden det ska vara i den trepoliga kontakten till givaren?
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som går orent
Njae, impulsgivaren är bara kopplad till tändboxen, inte till bränsleboxen.
Tändboxen omvandlar i sin tur signalen från givaren till något som bränslesystemet begriper, ut på stift 17 på tändboxen och in på stift 1 på bränsleboxen.
"Egentligen" ska man inte kunna få felkoden 1–3–1 när motorn går. Om man ändå får den kan det såklart vara något glapp mellan boxarna, eller fel i boxarna, men antagligen är det något annat enklare fel. T ex dålig jord, dålig laddning eller nåt sånt. Jag vet inte var bränsle- och tändsystemen jordas på 240. På 740 och 940 sitter två jordanslutningar vid skruvarna som håller fast spridarbryggan som brukar bli dåliga och orsakar en del krångel.
Tändboxen omvandlar i sin tur signalen från givaren till något som bränslesystemet begriper, ut på stift 17 på tändboxen och in på stift 1 på bränsleboxen.
"Egentligen" ska man inte kunna få felkoden 1–3–1 när motorn går. Om man ändå får den kan det såklart vara något glapp mellan boxarna, eller fel i boxarna, men antagligen är det något annat enklare fel. T ex dålig jord, dålig laddning eller nåt sånt. Jag vet inte var bränsle- och tändsystemen jordas på 240. På 740 och 940 sitter två jordanslutningar vid skruvarna som håller fast spridarbryggan som brukar bli dåliga och orsakar en del krångel.
Re: B230F LH2.4 som går orent
okej...
Är nåt knepigt med laddningen eller batteriet tror jag.
När bilen är nystartad fladdrar liksom alla lamporna lite.
Jordkablarna på insuget tycker jag ser okej ut, själva kabelskorna kanske är lite misshandlade i bulthålen, men inget jag tror kan påverka funktionen.
Smidigt att boxarna sitter bredvid varandra på 240, blir ju enkelt att mäta mellan 17 o 1 då
Är nåt knepigt med laddningen eller batteriet tror jag.
När bilen är nystartad fladdrar liksom alla lamporna lite.
Jordkablarna på insuget tycker jag ser okej ut, själva kabelskorna kanske är lite misshandlade i bulthålen, men inget jag tror kan påverka funktionen.
Smidigt att boxarna sitter bredvid varandra på 240, blir ju enkelt att mäta mellan 17 o 1 då
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Re: B230F LH2.4 som går orent
Mätt upp hur många V han skickar till batteriet?