Har då en 745 -92:a med b230f och undrar vilken 531 topp som passar "bolt on" UTAN några modifieringar som helst?
Helt original idag med M-kam osv. o jättetrött så fort det ska varvas lite......använder bilen bara till o från jobb o är inte ute efter nån räcer, tänkte plocka nån topp från typ returbilen eller liknande.
Är det vx3 kam som gäller osså eller det finns nått trevligare? obs inga andra modifieringar förutom ev nått annat avgas längre fram i tiden......
Vilken 531 topp till min 745 -92 (b230f)?
Re: Vilken 531 topp till min 745 -92 (b230f)?
VX3 är enligt mig en riktigt tråkig & framförallt överskattad kam, allt under 3-4000rpm är som en klubbad säl. V-kammen är trevligare i mitt tycke då (dock märkt lite symptomer på dålig tomgång på bilar med den). A-kammen är snäll, H- K- och FS280 är ju andra rätt snälla gatkammar (gärna i kombination med en planad topp).ztruck skrev:Har då en 745 -92:a med b230f och undrar vilken 531 topp som passar "bolt on" UTAN några modifieringar som helst?
Helt original idag med M-kam osv. o jättetrött så fort det ska varvas lite......använder bilen bara till o från jobb o är inte ute efter nån räcer, tänkte plocka nån topp från typ returbilen eller liknande.
Är det vx3 kam som gäller osså eller det finns nått trevligare? obs inga andra modifieringar förutom ev nått annat avgas längre fram i tiden......
Ingen expert direkt, finns säkert andra här med bättre tips skulle jag tro
Re: Vilken 531 topp till min 745 -92 (b230f)?
MJOO men allt under OCH över 3000 rpm idag ÄR som en klubbad säl...hahaDavid W skrev:VX3 är enligt mig en riktigt tråkig & framförallt överskattad kam, allt under 3-4000rpm är som en klubbad säl. V-kammen är trevligare i mitt tycke då (dock märkt lite symptomer på dålig tomgång på bilar med den). A-kammen är snäll, H- K- och FS280 är ju andra rätt snälla gatkammar (gärna i kombination med en planad topp).ztruck skrev:Har då en 745 -92:a med b230f och undrar vilken 531 topp som passar "bolt on" UTAN några modifieringar som helst?
Helt original idag med M-kam osv. o jättetrött så fort det ska varvas lite......använder bilen bara till o från jobb o är inte ute efter nån räcer, tänkte plocka nån topp från typ returbilen eller liknande.
Är det vx3 kam som gäller osså eller det finns nått trevligare? obs inga andra modifieringar förutom ev nått annat avgas längre fram i tiden......
Ingen expert direkt, finns säkert andra här med bättre tips skulle jag tro
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Vilken 531 topp till min 745 -92 (b230f)?
skaffa en v kam. sitter i E motorn.
kolla noga efter sprickor runt ventilsätena när du hämtar 531a. ser du minsta spricka så köp ej.
kolla noga efter sprickor runt ventilsätena när du hämtar 531a. ser du minsta spricka så köp ej.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vilken 531 topp till min 745 -92 (b230f)?
Konstigt att VX3 verkar vara så kass. Jag körde med vanliga VX i två bilar och var supernöjd, kan det skilja så mycket mellan dom?
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Vilken 531 topp till min 745 -92 (b230f)?
3 grader skillnad eller något sådant.. vx3 är inte helt kass, men om man ändå ska slänga i nått roligare så är vx3 ett dåligt val.In The White skrev:Konstigt att VX3 verkar vara så kass. Jag körde med vanliga VX i två bilar och var supernöjd, kan det skilja så mycket mellan dom?
- ramme
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2609
- Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
- Kör: Bakhjulsdrivet
- Ort: Göteborg
Re: Vilken 531 topp till min 745 -92 (b230f)?
Jag bytte till V-kam i min B230F (744 -88) och är supernöjd med det bytet. Mkt roligare karaktär i motorn nu. Tomgången är lite råare än innan, med lite mer vibrationer osv, men det är absolut inga problem och lätt värt det.
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78