Byta ramlager på B6304

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Byta ramlager på B6304

Inlägg av taz »

Renoverar en B6304 lite halvbudget, tycker det känns meningslöst att byta lager som ser bra ut och är inslitna med samma vev de skall rulla med.

Vevlagren byts då dessa ju faktiskt slits, likaså kolvringar.

Åsikter? SJU st feta ramlager håller en vevaxel, det är rätt många för 200hk.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Byta ramlager på B6304

Inlägg av Robban67 »

Tjena

Verkar vettigt att byta vevlagren men lite småsnålt att inte byta ramlagren när du ändå är där och petar :)

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Byta ramlager på B6304

Inlägg av taz »

Det är inte eknomi det handlar om! Utan mest att dom ALDRIG är dåliga!?!

Min B230FK i den grå 740 turbon fick vevlagerras på ett, övriga tre dåliga men ej ras. ramlagren var i utmärkt skick trots 45 tusen mil och vevlagerras!

Känns lite onödigt att slänga dit nåt nytt som skall slita in sig likadant som det gamla :)

Vevlagren är ju mycket mycket mer utsatta än ramlagren då de är mindre till storlek och även det faktum att när en cylinder förbränner så får ramlagren (på en modern motor:)) ta upp belastningen på TVÅ stora lager!

Kan ju nämna att vevpartiet skall ur för balansering innan det läggs tillbaka så lagren kommer att kontrolleras.

Fler åsikter? :)
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Gjutarolle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1331
Blev medlem: 19 jan 2011, 11:14
Kör: 740 på ställ
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Byta ramlager på B6304

Inlägg av Gjutarolle »

taz skrev:Det är inte eknomi det handlar om! Utan mest att dom ALDRIG är dåliga!?!

Min B230FK i den grå 740 turbon fick vevlagerras på ett, övriga tre dåliga men ej ras. ramlagren var i utmärkt skick trots 45 tusen mil och vevlagerras!

Känns lite onödigt att slänga dit nåt nytt som skall slita in sig likadant som det gamla :)

Vevlagren är ju mycket mycket mer utsatta än ramlagren då de är mindre till storlek och även det faktum att när en cylinder förbränner så får ramlagren (på en modern motor:)) ta upp belastningen på TVÅ stora lager!

Kan ju nämna att vevpartiet skall ur för balansering innan det läggs tillbaka så lagren kommer att kontrolleras.

Fler åsikter? :)
Ja hade nog inte bytt, ramlager slits inte alls på samma sett,

På min b6304(t6) har ja bytt vevlager, har inte ens orkat lyfta på delen som håller veven,
Min motor går fortfarande iallafall, och den går förmodligen lite hårdare en vanliga b6304 motorenrna.. :p
Volvo 760 Gle -82
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89


Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6

Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Byta ramlager på B6304

Inlägg av taz »

gjutarolle skrev:
taz skrev:Det är inte eknomi det handlar om! Utan mest att dom ALDRIG är dåliga!?!

Min B230FK i den grå 740 turbon fick vevlagerras på ett, övriga tre dåliga men ej ras. ramlagren var i utmärkt skick trots 45 tusen mil och vevlagerras!

Känns lite onödigt att slänga dit nåt nytt som skall slita in sig likadant som det gamla :)

Vevlagren är ju mycket mycket mer utsatta än ramlagren då de är mindre till storlek och även det faktum att när en cylinder förbränner så får ramlagren (på en modern motor:)) ta upp belastningen på TVÅ stora lager!

Kan ju nämna att vevpartiet skall ur för balansering innan det läggs tillbaka så lagren kommer att kontrolleras.

Fler åsikter? :)
Ja hade nog inte bytt, ramlager slits inte alls på samma sett,

På min b6304(t6) har ja bytt vevlager, har inte ens orkat lyfta på delen som håller veven,
Min motor går fortfarande iallafall, och den går förmodligen lite hårdare en vanliga b6304 motorenrna.. :p

Extra fördel på din T6a också som levt med automat, det axiallagret borde vart nästintill obelastat under sitt tidigare liv om allt stått rätt till!

Det är väl eg. enda skälet att byta och det lagret man skulle vilja byta så man inte knäcker det lagret med sin 765-platta eller liknande efter några hundra mil. Belastningen ökar ju alla gånger på det!

Någon som vet vad axiallgren i röd eller vitblock har för spec i axialtryck på kall stillastående motor vs varm med oljetryck?
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Gjutarolle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1331
Blev medlem: 19 jan 2011, 11:14
Kör: 740 på ställ
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Byta ramlager på B6304

Inlägg av Gjutarolle »

taz skrev:
gjutarolle skrev:
taz skrev:Det är inte eknomi det handlar om! Utan mest att dom ALDRIG är dåliga!?!

Min B230FK i den grå 740 turbon fick vevlagerras på ett, övriga tre dåliga men ej ras. ramlagren var i utmärkt skick trots 45 tusen mil och vevlagerras!

Känns lite onödigt att slänga dit nåt nytt som skall slita in sig likadant som det gamla :)

Vevlagren är ju mycket mycket mer utsatta än ramlagren då de är mindre till storlek och även det faktum att när en cylinder förbränner så får ramlagren (på en modern motor:)) ta upp belastningen på TVÅ stora lager!

Kan ju nämna att vevpartiet skall ur för balansering innan det läggs tillbaka så lagren kommer att kontrolleras.

Fler åsikter? :)
Ja hade nog inte bytt, ramlager slits inte alls på samma sett,

På min b6304(t6) har ja bytt vevlager, har inte ens orkat lyfta på delen som håller veven,
Min motor går fortfarande iallafall, och den går förmodligen lite hårdare en vanliga b6304 motorenrna.. :p

Extra fördel på din T6a också som levt med automat, det axiallagret borde vart nästintill obelastat under sitt tidigare liv om allt stått rätt till!

Det är väl eg. enda skälet att byta och det lagret man skulle vilja byta så man inte knäcker det lagret med sin 765-platta eller liknande efter några hundra mil. Belastningen ökar ju alla gånger på det!

Någon som vet vad axiallgren i röd eller vitblock har för spec i axialtryck på kall stillastående motor vs varm med oljetryck?
Jo de är sant! Men gått med turbo ett tag endå, satt i min brors 240 när han köppte den, körde med den lite de året sen skar den, tog en annan i garaget den motorn och renovera den igen, körde med den lite på gata sen köppte ja block och topp av han:) så ram lagrens är inte ens från fabrik vissligen,
Volvo 760 Gle -82
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89


Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6

Bild

Skriv svar