Renoverar en B6304 lite halvbudget, tycker det känns meningslöst att byta lager som ser bra ut och är inslitna med samma vev de skall rulla med.
Vevlagren byts då dessa ju faktiskt slits, likaså kolvringar.
Åsikter? SJU st feta ramlager håller en vevaxel, det är rätt många för 200hk.
Byta ramlager på B6304
Byta ramlager på B6304
Only YOU can prevent forest fires.
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: Byta ramlager på B6304
Tjena
Verkar vettigt att byta vevlagren men lite småsnålt att inte byta ramlagren när du ändå är där och petar
mvh
Robban
Verkar vettigt att byta vevlagren men lite småsnålt att inte byta ramlagren när du ändå är där och petar
mvh
Robban
Re: Byta ramlager på B6304
Det är inte eknomi det handlar om! Utan mest att dom ALDRIG är dåliga!?!
Min B230FK i den grå 740 turbon fick vevlagerras på ett, övriga tre dåliga men ej ras. ramlagren var i utmärkt skick trots 45 tusen mil och vevlagerras!
Känns lite onödigt att slänga dit nåt nytt som skall slita in sig likadant som det gamla
Vevlagren är ju mycket mycket mer utsatta än ramlagren då de är mindre till storlek och även det faktum att när en cylinder förbränner så får ramlagren (på en modern motor:)) ta upp belastningen på TVÅ stora lager!
Kan ju nämna att vevpartiet skall ur för balansering innan det läggs tillbaka så lagren kommer att kontrolleras.
Fler åsikter?
Min B230FK i den grå 740 turbon fick vevlagerras på ett, övriga tre dåliga men ej ras. ramlagren var i utmärkt skick trots 45 tusen mil och vevlagerras!
Känns lite onödigt att slänga dit nåt nytt som skall slita in sig likadant som det gamla
Vevlagren är ju mycket mycket mer utsatta än ramlagren då de är mindre till storlek och även det faktum att när en cylinder förbränner så får ramlagren (på en modern motor:)) ta upp belastningen på TVÅ stora lager!
Kan ju nämna att vevpartiet skall ur för balansering innan det läggs tillbaka så lagren kommer att kontrolleras.
Fler åsikter?
Only YOU can prevent forest fires.
- Gjutarolle
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1331
- Blev medlem: 19 jan 2011, 11:14
- Kör: 740 på ställ
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Byta ramlager på B6304
Ja hade nog inte bytt, ramlager slits inte alls på samma sett,taz skrev:Det är inte eknomi det handlar om! Utan mest att dom ALDRIG är dåliga!?!
Min B230FK i den grå 740 turbon fick vevlagerras på ett, övriga tre dåliga men ej ras. ramlagren var i utmärkt skick trots 45 tusen mil och vevlagerras!
Känns lite onödigt att slänga dit nåt nytt som skall slita in sig likadant som det gamla
Vevlagren är ju mycket mycket mer utsatta än ramlagren då de är mindre till storlek och även det faktum att när en cylinder förbränner så får ramlagren (på en modern motor:)) ta upp belastningen på TVÅ stora lager!
Kan ju nämna att vevpartiet skall ur för balansering innan det läggs tillbaka så lagren kommer att kontrolleras.
Fler åsikter?
På min b6304(t6) har ja bytt vevlager, har inte ens orkat lyfta på delen som håller veven,
Min motor går fortfarande iallafall, och den går förmodligen lite hårdare en vanliga b6304 motorenrna.. :p
Volvo 760 Gle -82
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89
Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89
Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6
Re: Byta ramlager på B6304
gjutarolle skrev:Ja hade nog inte bytt, ramlager slits inte alls på samma sett,taz skrev:Det är inte eknomi det handlar om! Utan mest att dom ALDRIG är dåliga!?!
Min B230FK i den grå 740 turbon fick vevlagerras på ett, övriga tre dåliga men ej ras. ramlagren var i utmärkt skick trots 45 tusen mil och vevlagerras!
Känns lite onödigt att slänga dit nåt nytt som skall slita in sig likadant som det gamla
Vevlagren är ju mycket mycket mer utsatta än ramlagren då de är mindre till storlek och även det faktum att när en cylinder förbränner så får ramlagren (på en modern motor:)) ta upp belastningen på TVÅ stora lager!
Kan ju nämna att vevpartiet skall ur för balansering innan det läggs tillbaka så lagren kommer att kontrolleras.
Fler åsikter?
På min b6304(t6) har ja bytt vevlager, har inte ens orkat lyfta på delen som håller veven,
Min motor går fortfarande iallafall, och den går förmodligen lite hårdare en vanliga b6304 motorenrna.. :p
Extra fördel på din T6a också som levt med automat, det axiallagret borde vart nästintill obelastat under sitt tidigare liv om allt stått rätt till!
Det är väl eg. enda skälet att byta och det lagret man skulle vilja byta så man inte knäcker det lagret med sin 765-platta eller liknande efter några hundra mil. Belastningen ökar ju alla gånger på det!
Någon som vet vad axiallgren i röd eller vitblock har för spec i axialtryck på kall stillastående motor vs varm med oljetryck?
Only YOU can prevent forest fires.
- Gjutarolle
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1331
- Blev medlem: 19 jan 2011, 11:14
- Kör: 740 på ställ
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Byta ramlager på B6304
Jo de är sant! Men gått med turbo ett tag endå, satt i min brors 240 när han köppte den, körde med den lite de året sen skar den, tog en annan i garaget den motorn och renovera den igen, körde med den lite på gata sen köppte ja block och topp av han:) så ram lagrens är inte ens från fabrik vissligen,taz skrev:gjutarolle skrev:Ja hade nog inte bytt, ramlager slits inte alls på samma sett,taz skrev:Det är inte eknomi det handlar om! Utan mest att dom ALDRIG är dåliga!?!
Min B230FK i den grå 740 turbon fick vevlagerras på ett, övriga tre dåliga men ej ras. ramlagren var i utmärkt skick trots 45 tusen mil och vevlagerras!
Känns lite onödigt att slänga dit nåt nytt som skall slita in sig likadant som det gamla
Vevlagren är ju mycket mycket mer utsatta än ramlagren då de är mindre till storlek och även det faktum att när en cylinder förbränner så får ramlagren (på en modern motor:)) ta upp belastningen på TVÅ stora lager!
Kan ju nämna att vevpartiet skall ur för balansering innan det läggs tillbaka så lagren kommer att kontrolleras.
Fler åsikter?
På min b6304(t6) har ja bytt vevlager, har inte ens orkat lyfta på delen som håller veven,
Min motor går fortfarande iallafall, och den går förmodligen lite hårdare en vanliga b6304 motorenrna.. :p
Extra fördel på din T6a också som levt med automat, det axiallagret borde vart nästintill obelastat under sitt tidigare liv om allt stått rätt till!
Det är väl eg. enda skälet att byta och det lagret man skulle vilja byta så man inte knäcker det lagret med sin 765-platta eller liknande efter några hundra mil. Belastningen ökar ju alla gånger på det!
Någon som vet vad axiallgren i röd eller vitblock har för spec i axialtryck på kall stillastående motor vs varm med oljetryck?
Volvo 760 Gle -82
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89
Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89
Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6