744 GLT, 90a, b230f, jetronic, manuell och vanilj doftgran.
Bilen har fått stått i 2 månader, startade fint innan.
Finns 12v på tändspole, ger ingen gnista. Har testat tändspole i annan 740 som jag kör dagligen funkade fint. Soppa kommer fram till cylinder
Har Bytt:
Tändstift-nya
Tändstiftkabalar
Rotor
Fördelarlock
Tändmodul
Har även öppnat och kollat så kammen står rätt
Använder fullt fungerande batteri från bruksbilen.
Ska pröva och byta tändboxen mellan bruksbilen och denna.(brukisen e också 90a GLT)
Om någe annat tips finnes bugar jag och tackar på förhand. // Benny
B230F vägrar starta
Re: B230F vägrar starta
Prova en black classic istället, brukar fungera bättre
Ta av fördelarlocket och se om rotorn snurrar.
Har du provat sätta ett tändstift direkt från tändspolen och se om du får gnista?
Felkoder sätts först när motorn startar, men du kanske har någon gammal som pekar på trasig givare?
Ta av fördelarlocket och se om rotorn snurrar.
Har du provat sätta ett tändstift direkt från tändspolen och se om du får gnista?
Felkoder sätts först när motorn startar, men du kanske har någon gammal som pekar på trasig givare?
-
- Övningskörning
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 03 jan 2007, 21:31
- Kör: volvo 242, duett
- Ort: vimmerby
Re: B230F vägrar starta
Vevaxelgivare som är paj?
Re: B230F vägrar starta
Spridarrelät som brukar sitta på glykolburken.
Hade liknande syndrom med en -91:a för ett gäng år sen
Hade liknande syndrom med en -91:a för ett gäng år sen
Re: B230F vägrar starta
Näää..
Det står ju att soppa kommer fram till cylinder.
Dvs varvtalsignal kommer (annars skulle inte spridarna öppna, och soppapumpen skulle stå still)
Spridarrelät spänningsmatar endast spridarna, samma grej där ingen soppa skulle då ta sig till cylindern.
Är du säker på att
1. Du inte har gnista
2. Spridarna sprutar in bränsle under crank. (de kommer spruta in soppa varje gång du slår på tändningen även om motorvarvtalsgivaren är pajj)
Mät signalen på tändspolen.
Tändspolen kan ju vara pajj
Det står ju att soppa kommer fram till cylinder.
Dvs varvtalsignal kommer (annars skulle inte spridarna öppna, och soppapumpen skulle stå still)
Spridarrelät spänningsmatar endast spridarna, samma grej där ingen soppa skulle då ta sig till cylindern.
Är du säker på att
1. Du inte har gnista
2. Spridarna sprutar in bränsle under crank. (de kommer spruta in soppa varje gång du slår på tändningen även om motorvarvtalsgivaren är pajj)
Mät signalen på tändspolen.
Tändspolen kan ju vara pajj
Re: B230F vägrar starta
Tog tändboxen från den vägrande till den bruks bilen och det funkade fin fint där. Tog även hela kittet från bruksbilen och satte på andra bilen rotor/stift/kablar/fördelare/tändspole/tändmodul, men icke gnista.
Re: B230F vägrar starta
Ok
Och har du kollat gnistan med ett löst stift?
Du är alltså inte säker på att spridarna öppnar vid crank?
Gör sensortestet i diagnosdosan (stift 6, 2 klick. Kör på starten när lampan blinkar. Meddelar 1-4-1 vid hel motorvarvtalsgivare) för att utesluta motorvarvtalsgivaren.
Har du tillgång till en multimeter?
Gör iordning en testlampa som du kan testa både tändspolens signal och spridarnas
Och har du kollat gnistan med ett löst stift?
Du är alltså inte säker på att spridarna öppnar vid crank?
Gör sensortestet i diagnosdosan (stift 6, 2 klick. Kör på starten när lampan blinkar. Meddelar 1-4-1 vid hel motorvarvtalsgivare) för att utesluta motorvarvtalsgivaren.
Har du tillgång till en multimeter?
Gör iordning en testlampa som du kan testa både tändspolens signal och spridarnas
Re: B230F vägrar starta
Kamremmen?
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"