Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av SEpaket »

Nu har den börjat bråka igen. FB-motor, -92.

Jag körde på 90-stäcka på farthållaren och helt plötsligt så "dog" bilen. Motorn var igång, jag hade servoverkan och allt, men gaspedalen fungerade inte. När den nådde 50-sträcket så vaknade motorn igen, men "miljölampan" började lysa. Efter en stund hände samma sak igen, då körde jag utan farthållare. Mellan "anfallen" gick bilen som den skulle, men lampan lyser ju med ett fast sken.

Vad kan det vara för kul? En optimist till bekant (som jag satt i telefon med vid tillfället) muttrade om gasspjället som kostade "sådär 15 000 att byta". Är det verkligen så illa?
Senast redigerad av 1 SEpaket, redigerad totalt 18 gånger.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 940 dör ibland

Inlägg av EmEss »

Hej!

Kolla vad du har fått för felkod. Behöver inte vara alvarligt :) men kan vara allt från ett soppapump till vevaxelgivare.

Motorn hade antagligen stängts av om du tryckt ner kopplingspedalen.

Avancerade (och jättedåliga italienska) gas spjäll kom först på v70, antar att det är 940n du har problem med?

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Volvo 940 dör ibland

Inlägg av SEpaket »

Får ut och kika på det då , under lunchen eller något. Verkar vara mest dyra grejer som kan vara sönder.

Glömde skriva det, var lite trött då, men bilen är automatare, om det gör skillnad. Så kopplingspedal har jag ingen.

Jo, 940n, står i rubriken.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Volvo 940 dör ibland

Inlägg av SEpaket »

Felkoder:

Dosa 2:
1-2-1 Signal från luftflödessensor frånvarande eller felaktig.

Dosa 6:
1-4-4 Ingen laddsignal från insprutningssystemet.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av SEpaket »

Ingen som vet?
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av Nils Ö »

Felkoderna betyder ju att bränslesystemet (uttag 6) inte får signal, eller en rimlig signal, från luftmassemätaren.

Och att tändsystemet (uttag 2) inte får någon signal från bränslesystemet om hur belastad motorn är. Jag tror man kan få den felkoden som "följd" av ovanstående, åtminstone om det är fel som kommer och går lite.

Det kan bero på att luftmassemätaren gått sönder, eller att det är något glapp. Eller att det finns en spricka i röret/slangen mellan luftmassemätare och motorns insug.

Man kan ju alltid kolla efter sprickor och motionera och kanske göra rent kontaktstycket till luftmassemätaren.

Men man kan nog också få de felkoderna vid helt andra fel.

Jag fick de felkoderna på min bil en gång när det regnade vansinnigt mycket. Möjligen blev det kondens eller fukt i luftmassemätaren eller något.

Felet på gasspjället som din bekant talade om gäller V70 från åren kring sekelskiftet. Där styrs gasspjället elektriskt, pedalen är bara en fjärrkontroll. Det var en massa tjafs om det för sådär 10 år sedan, Volvo figurerade i diverse konsumentprogram på tv etc när massor av bilar rasade precis efter att garantitiden gått ut. Men 940 har gammaldags mekaniskt gasspjäll som styrs av en vajer till pedalen.

(Det som krånglade på V70 var egentligen inte själva spjället, utan ett slags lägesgivare i spjället. Utan den kan läget på spjället inte regleras annat än väldigt grovt, och då blir körbarheten sådär. På 940 finns också en form av spjällägesgivare, men de är bara två brytare som sluter vid uppsläppt pedal respektive full gas, och de brukar inte krångla, och när de gör det får man inte de symtom din bil har. Ursäkta floden av text.)

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av EmEss »

Ah! Missat lite i all hast ;)


Vi får hoppas att det inte är dyra saker som är pajj! Men det finns en del saker som kan ge felkoderna
- trasigt "soppapumpsrelä" (spänningsmatar amm, är dock osäker på om lh ecun är förmögen att sätta felkoder när detta relä släpper)
- taskig anslutning till amm
- taskiga anslutningar på kontakterna mellan ECU och amm, tror det är 2 skarvar.
- taskig kabel
- kass amm



Att tänka på är att eftersom felet är intermittent så är det inte säkert att det går att mäta sig fram till felet.

Ohm mät AMM från styrenhetens kontakt. Stift 6-7. Ska vara 2.5-4 ohm
Kontrollera kontakterna mellan ecu och amm samt anslutningen till amm

Du kan även mäta upp spänningsförsörjningen till amm, då måste du dra ena spolen i "soppapumpsrelät" genom att jorda stift 21 i lh boxens anslutning

Därefter voltmäta stift 5 i amm kontakten (med amm ansluten) och jord. Ska ge 12v

Vi börjar så, sålänge :)

Edit:
Vid voltmätningen av amm. Mät både mot en säker jord och amm jorden på stift 1.

Användarvisningsbild
Sapa
Uppkörning
Inlägg: 359
Blev medlem: 11 nov 2007, 18:40
Kör: 944 Turbo -98
Ort: Finspång

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av Sapa »

Bränslerelät bakom askoppen

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av EmEss »

Sapa skrev:Bränslerelät bakom askoppen
Somsagt

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av rockabillyrebel »

EmEss skrev:Ah! Missat lite i all hast ;)


Vi får hoppas att det inte är dyra saker som är pajj! Men det finns en del saker som kan ge felkoderna
- trasigt "soppapumpsrelä" (spänningsmatar amm, är dock osäker på om lh ecun är förmögen att sätta felkoder när detta relä släpper)
- taskig anslutning till amm
- taskiga anslutningar på kontakterna mellan ECU och amm, tror det är 2 skarvar.
- taskig kabel
- kass amm



Att tänka på är att eftersom felet är intermittent så är det inte säkert att det går att mäta sig fram till felet.

Ohm mät AMM från styrenhetens kontakt. Stift 6-7. Ska vara 2.5-4 ohm
Kontrollera kontakterna mellan ecu och amm samt anslutningen till amm

Du kan även mäta upp spänningsförsörjningen till amm, då måste du dra ena spolen i "soppapumpsrelät" genom att jorda stift 21 i lh boxens anslutning

Därefter voltmäta stift 5 i amm kontakten (med amm ansluten) och jord. Ska ge 12v

Vi börjar så, sålänge :)

Edit:
Vid voltmätningen av amm. Mät både mot en säker jord och amm jorden på stift 1.
En liten fråga bara, va tusan e AMM?
Luftflödes sensor=lmm
Skulle jag testat o byta först :)

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av EmEss »

Sorry rockabillyrebel.
AMM=Air Mass Meter=LMM=Luftmassemätare.

Brukar man inte förkorta namn på sensorer på engelska btw?
TPC, ECT, VR, MAP, WBO2, EGT mfl.
Men lmm kan ju givetvis vara ett undantag :) ska rätta in mig i ledet och försöka kommaihåg att kalla den lmm på detta forum för att undvika missförstånd. (är första svenska bilforumet jag är inne på)

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av EmEss »

Men jag skulle inte börja med att byta lmm utan att åka runt med en multimeter med i bilen för att se om "bränslerelät" släpper

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av Ghurra »

Han har skrivit i en annan tråd att LMM är felet och ska bytas...

Men reläet är ju en klassiker, fattar bara inte varför de flesta köper ett nytt.
I 99% av fallen är det dåliga lödningar...
Så ett tips till alla 2/7/940 mfl är att löda om bränslereläet i förebyggande syfte.
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av rockabillyrebel »

EmEss skrev:Sorry rockabillyrebel.
AMM=Air Mass Meter=LMM=Luftmassemätare.

Brukar man inte förkorta namn på sensorer på engelska btw?
TPC, ECT, VR, MAP, WBO2, EGT mfl.
Men lmm kan ju givetvis vara ett undantag :) ska rätta in mig i ledet och försöka kommaihåg att kalla den lmm på detta forum för att undvika missförstånd. (är första svenska bilforumet jag är inne på)
Aaah såklart :) borde jag ju kommit på själv ibland vill man bara [hit] på sig själv ..
Kanske e lika bra så inte fler än jag behöver klia hårfäste ;)
Vill bara tillägga att det inte va nåt nedlåtande i min första kommentar :) förstog helt enkelt inte o ville se om jag missat ngn förkortning, o allt har sin förklaring :)

On topic: e de de svarta i motorrummet som ni pratar om att löda om? På min gröna så är nämligen det relät defekt!

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av Ghurra »

Nä, det svarta i motorrummet är väl nåt tänd- eller styrdon eller nåt.
Bränslerelät är det (oftast) vita bakom askkoppen.
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av EmEss »

rockabillyrebel skrev: Aaah såklart :) borde jag ju kommit på själv ibland vill man bara [hit] på sig själv ..
Kanske e lika bra så inte fler än jag behöver klia hårfäste ;)
Vill bara tillägga att det inte va nåt nedlåtande i min första kommentar :) förstog helt enkelt inte o ville se om jag missat ngn förkortning, o allt har sin förklaring :)

On topic: e de de svarta i motorrummet som ni pratar om att löda om? På min gröna så är nämligen det relät defekt!
Hehe klart men de e ju inte lätt om man inte hört ett förut!
Tog det inte som nedlåtande heller :) blev lite förvånad bara!
Men lmm it is =>

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Volvo 940 dör ibland MED FELKODER NU

Inlägg av StefanM »

Kom ihåg att en del nyare 940 inte gillar annat än Bosch LMM.............
Reläet i motorrummet går inte att löda om, det är ihopgjutet och det byter man. Det är egentligen bara ett tillslagsrelä som ger ström till spridarna. Pumpreläet går dock bra att löda om.

Skriv svar