Vilken bränslebox 940 - 95?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Vilken bränslebox 940 - 95?

Inlägg av rockabillyrebel »

Tjäna, håller på med min 945a o har en fråga angående bränsleboxen, fick med en box med bilen som säljaren påstod skulle sitta i, den har nummer 0280000571
Kollade upp numret på google och som jag förstår så satt denna box i 16 ventilsbilar.. Kommer min bil starta med denna box? 945 årsm 1995 med fk motor?

Tål att tilläggas att den är utrustad med immobilizer, alltså en transponderpinne som man måste aktivera innan bilen startas, är det speciell box till det systemet?

Mvh

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Vilken bränslebox 940 - 95?

Inlägg av EmEss »

Oj då, njae tror det skiljer för mkt på spridarflödet för att den ens ska starta. Dessutom kommer det bli lite latcho vid belastning om den ens startar!
En grej till är att boxen är från en 740, utan elfläkt, något som du har misstänker jag?

Ja, immon är ett separat system på din bil

Edit:
Varför byta box?

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: Vilken bränslebox 940 - 95?

Inlägg av rockabillyrebel »

EmEss skrev:Oj då, njae tror det skiljer för mkt på spridarflödet för att den ens ska starta. Dessutom kommer det bli lite latcho vid belastning om den ens startar!
En grej till är att boxen är från en 740, utan elfläkt, något som du har misstänker jag?

Ja, immon är ett separat system på din bil

Edit:
Varför byta box?
Okej de va fan också...
Den har elfläkt men eftermonterad så tänkte köra den på vippbrytare/relä så de blir bara en hastighet!

Så immo måste ha en speciell box för att de ska lira?
Köpte bilen delvis isär, han jag köpte bilen av påstod att den boxen alltid suttit i den bilen men de tvivlar jag starkt på..
Om jag skaffar chip, kommer de fungera då eller e de samma problem?
Tror ni immobilizerns funktion försvinner då?

Tack för svaret än så länge :)

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Vilken bränslebox 940 - 95?

Inlägg av taz »

Det borde sitta 962-box i en -95a t.ex. 977 och 984 sitter i senare bilar (kan säkert finnas fler variatner till 8v turbo)

spridare för 16v och turbo skiljer, 940 turbo har lågohm 337cc/min @ 3bar, 16v har någonstans kring 200-214cc @ 3 bar, högohm.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Vilken bränslebox 940 - 95?

Inlägg av EmEss »

Det kan ju sitta ett annat chip i boxen, går ju att göra ett chip som lirar med den motorn med den boxen, men boxen e out of date.

Immon sitter inte i bränsleboxen på din bil utan gäller bara boxarna med slutnr 984 och 977

För styrenhetens skull måste spridarna vara hög ohmiga (gäller samtliga lh 2.4). Försöker du driva lågohmiga spridare kommer transistorn gå sönder.
De bilar med lågohmiga spridare har motstånd i serie med spridarna

Skriv svar