trasigt chip??

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Re: trasigt chip??

Inlägg av evozz »

En tanke bara i sammanhanget: bränslet i USA är väl mestadels 93 eller 91 oktan, om det kan spela in nåt också.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: trasigt chip??

Inlägg av lustgas »

deras oktantal mäts på ett annat sätt än i sverige.Dvs deras 91 oktan är våran 95 oktan å deras 93 är våran 98 oktan.
Enl företaget så skulle det inte någon påverkan
mera mos

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: trasigt chip??

Inlägg av lustgas »

jahopp då har man plockat ur den chippade boxen,får se vad jag gör med den.Detta är ju originalboxen med fläktstyrning,å nu sitter det en 962 box monterad för tillfället,inga lampor lyser alls,så det va chippet som va felet.Men funderar på å öppna boxen för å se om det sitter nå chip i den,man vet aldrig.Eller ngn som vänlig själ därute som skulle vilja kika närmare på det felande chippet?? Kan ju vara programvaran som e knas,vad vet jag.Bor ju i pite så.
mera mos

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: trasigt chip??

Inlägg av EmEss »

Ja som sagt, du får den felkoden om checksumman, dvs sissta raden inte är korrekt. Den måste ändras efter varje ändring. (läs mer om det:,http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cyclic_redundancy_check).
Men det enda som påverkas är att lampan tänds, lh har såvitt jag märkt bara en limp-home funktion och det är när amm är trasig.

Så att den rycker och har sig beror antagligen på att bränsleblandningen är fel.
Med orginalboxen kommer den adaptera mot lambda 1 med lambdasonden, men troligtvis inte med det där chippet.
Det betyder att skulle exempelvis AMM mäta minsta fel så kommer det märkas, eller om soppatrycket inte är rätt, eller om den läcker lite tjuvluft härådär.. Det blir INGEN korrektion för småfel.

Vore ju kul om du hade har en wbo2, går den lite för fett kan du kompensera med E85 :)

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: trasigt chip??

Inlägg av lustgas »

jaha time för en update igen då fick tag i ett viking ecomax chip.Var ute igår å provade å det funka felfritt.Chippet sitter monterat i min 954 box å jag får inga fel eller lampor som lyser å den går bra,men fortfarande inte ngn riktig punch i ryggen,detta trots ett maximalt laddtryck på 0,9 bar.Börjar fundera om ja har nå läckage i intercoolern eller kanske avgashuset.Ska ju kännas betydligt mer i ryggen när turbon börjar ladda än vad det gör(känns ungefär som en otrimmad ftt,lite piggare men inte nå jätteskillnad,ngn förslag på detta??

Sitter justerbar tryckklocka på den ifrån turbomeck,laddar allt mellan 0,7 till 1,7 bar
mera mos

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: trasigt chip??

Inlägg av EmEss »

Hmm... Svårt att uppleva det över nätet förstoss (det jag menar är att du tycker den e slö, för mig kanske det är en raket).
Hursomhelst.

Vad har du för turbo?
Hur stora spridare har du?
Vid vilket varvtal börjar den bygga tryck?
Vid vilket varvtal når du maxtryck?

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: trasigt chip??

Inlägg av lustgas »

hej,
turbon e 13c
spridarna är original
börja bygga ladd från 2300
når maxladd vid fullgas,dvs när man når 4000 varv å upp till det han växlar
har nu även klämt lite på insugsslangen å då ruppar han upp å ner i tomgången,verkar som jag har läckage ifrån intercoolern eftersom inget läckage finns runt insuget.För vad jag förstått så om det läcker ifrån den så kan han ju fortfarande visa att turbon laddar det han ska men pga läckan ej tillgodogöra sig allt laddtryck som turbon skickar på motorn.Vad vet jag:)
mera mos

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: trasigt chip??

Inlägg av EmEss »

Hmm.. Asså 13c e ju en hyffsat klen turbo.

Den har rätt dålig verkningsgrad efter typ 210 hk, och mycket mer än 230 är nog inte möjligt oavsett laddtryck. (den klarar helt enkelt inte av att flöda så mkt luft).

Men det kan ju såklart va något fel också, men läcker det mkt så orkar den inte bygga tryck. Och läcker det lite så brukar det låta.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: trasigt chip??

Inlägg av In The White »

Laddtrycksmätaren är ju kopplad på insuget och sitter EFTER IC:n, så visst borde det synas på mätaren om han laddar dåligt. (om jag nu fattade dig rätt?)

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: trasigt chip??

Inlägg av lustgas »

tack för svaren,glömde säga att turbon viner en del när laddet kommer,kan ju bero på att jag har ett ganska öppet avgassystem är 3 tums med racekisse på den.Får det sk turbovisslande vid gaspådrag,men inget som jag upplever som störande
mera mos

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: trasigt chip??

Inlägg av EmEss »

Inte bara turbon som e flaskhalsen heller :/. Spridarna är på bristningsgränsen vid 220 hk. Risk för att den går lite magert tom.

Visslande ljud tyder på läckage, blir ju som en lång busvissling när luften pyser ut nånstans!

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: trasigt chip??

Inlägg av lustgas »

ok, blir nog å kolla grenrör å turbo till å börja med isåfall,kan ju vara grenröret som e sprucket eller så är det avgashuset
mera mos

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: trasigt chip??

Inlägg av EmEss »

Mjaa asså, det behöver ju inte vara avgasläcka utan kan vara på trycksidan.
Men kolla så inte turbon är helt slut, då kan dom också låta lite konstigt

Skriv svar