Hallå allihopa.
Jag kör som vissa kanske vet en etanolkonverterat 740 GLT 16v.
Har använt mej av 12 ohm Bosch 0280150431 spridare som flödar 346 cc/m vid 3 bar.
Nu efter att jag bytt till originalgrenrör & katalysator (har haft extractor & rejskatt tidigare) så märks det att motorn går fett speciellt över 3,0000 rpm då styrsystemet slutar att lambdareglera. Spridarna är ju typ 50% större än original (318 cc/m) och inte runt 30% som det skall vara.
Sätt dit några spridare som flödar rätt mängd bränsle då?
Tro det eller ej, men det är inte speciellt lätt att hitta 12 ohms Bosch spridare som flödar mellan 250-300 cc/m. Har suttit och skrivit av listor i flera omgångar och ett par vändor på skroten. Kan utröna ett gäng 90-tals VAG bilar och en okänd BMW modell från listorna & Google men när jag tittar på skroten så har spridarna i VAG bilarna egna VAG nummer och ej Bosch nummer, samt är till storleken mindre.
Så nu tänker jag tackla problemet från annat håll.
Hur sänker jag bränsletrycket (som är 3 bar) i min B234F så att jag kan fortsätta använda de spridare jag tidigare har valt (Bosch 0280150431)? Jag antar att byta BTR är det enklaste? Går det att modifiera befintlig BTR?
Sänka bränsletryck B234F? För E85 konvertering. FIXAT.
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4741
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Sänka bränsletryck B234F? För E85 konvertering. FIXAT.
Senast redigerad av 2 Arly165, redigerad totalt 21 gång.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Sänka bränsletryck B234F?
LH 2.2 använder 2,5 bar, kanske passar en sådan BTR?
Ett alternativ annars är att montera tillbaka originalspridarna och låta en Flexitune eller motsvarande förlänga tiderna. Man får då även bättre kontroll över bränslemängden samt även funktioner för att underlätta kallstart.
Ett alternativ annars är att montera tillbaka originalspridarna och låta en Flexitune eller motsvarande förlänga tiderna. Man får då även bättre kontroll över bränslemängden samt även funktioner för att underlätta kallstart.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4741
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: Sänka bränsletryck B234F?
Ok! Har alla B234F LH 2.4? Även 88-A? B230F årsmod. 87 och 88-A har väl LH 2.2 såvitt jag vet. Frågan är om BTR från dessa passar utan att jag behöver bygga om fuelrail. Det bästa skulle ju vara om de första B234F hade LH 2.2..Volvo245GLT skrev:LH 2.2 använder 2,5 bar, kanske passar en sådan BTR?
Ett alternativ annars är att montera tillbaka originalspridarna och låta en Flexitune eller motsvarande förlänga tiderna. Man får då även bättre kontroll över bränslemängden samt även funktioner för att underlätta kallstart.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
Re: Sänka bränsletryck B234F?
Tydligen så kom bara b234 med 2.4, iaf vad jag fick veta när jag skulle slänga ner 16v i min bil och motorn kom från en 88.
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4741
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: Sänka bränsletryck B234F?
BTR från B230F passar på B234F märkte jag idag.EkF skrev:Tydligen så kom bara b234 med 2.4, iaf vad jag fick veta när jag skulle slänga ner 16v i min bil och motorn kom från en 88.
Var och plockade en från en -87 med B230F och utformningen är likadan. Den har ett annat Boschnummer än den som satt på min B234F.
B234F: 0280 160 294
B230F (1987): 0280 160 292
Så förhoppningsvis har den ett annat (lägre) tryck!
Monterade den och provstartade, har ej provkört än eller varvat över 3000 rpm. Tomgången sjönk från ~1100 rpm där den legat med standard BTR till ~950 rpm. Känns lovande. Borde ju innebära att mindre mängd bränsle sprutas in?
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4741
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: Sänka bränsletryck B234F? För E85 konvertering.
Har hunnit med en hel del provkörning nu och är nöjd med bilens beteende. Känns inte som att den går fett alls längre. BTRen från B230F (LH 2.2) verkar fixa biffen. Ett ganska bra recept för etanolkonvertering på en B234F är alltså Bosch spridare från SAAB 2,0t (0280 150 431) och en BTR från B230F med LH 2.2.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: Sänka bränsletryck B234F? För E85 konvertering.
HejArly165 skrev:Har hunnit med en hel del provkörning nu och är nöjd med bilens beteende. Känns inte som att den går fett alls längre. BTRen från B230F (LH 2.2) verkar fixa biffen. Ett ganska bra recept för etanolkonvertering på en B234F är alltså Bosch spridare från SAAB 2,0t (0280 150 431) och en BTR från B230F med LH 2.2.
Härligt med ett konkret upplägg för en enkel och billig konvertering jämfört med alla andra modeller som finns med justering av spridartider etc
Tror mkt på att detta kommer fungera klanderfritt även i vinter då du har ett annat värde på tempgivaren som gör att spridarna kommer hålla öppet den rätta tiden också då
mvh
Robban