Volvo 945 turbo bryter 3k

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av ahberg »

Hej har en 945 import b200ft.
Problem att den bryter vid 3k.
Har bytt lmm.,tempgivare,impulsgivare, tändgrejor.
Laddtrycket går upp till ca 0.5bar.
Tar man bort wg stången så går den bra. Verka inte sitta nån tryckvakt på denna.

Provtryck insugsystem
Lossat väck avgassystem om det skulle vara stopp.

Slangen är hel till wg:in

Hittar inga fel.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av kmx »

Normalt laddtryck på en fulltryckare ska vara 0,55 bar så det är inga konstigheter där iaf.
Skiljer det nåt om bilen är varm eller kall?
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

In The White
Moderator
Inlägg: 20160
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av In The White »

Normalt laddtryck för en B200FT får ligga på mellan 0,53-0,59bar. Inställningsvärdet är 0,56bar.

In The White
Moderator
Inlägg: 20160
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av In The White »

Får du några felmeddelanden/motorlampan tänds?

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av Xoffis »

spontant så tänker jag soppa, att det ä något med soppa systemet som gör att den inte orkar laddtryck eftersom den funkar fint utan...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av ahberg »

Glömde skriva att vi har kört med soppamätare inkopplat. Inga problem där iaf
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Refined740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1818
Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
Kör: 740 Turbo -90

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av Refined740 »

Provat med annan bränslebox?
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av ahberg »

det vart ju vår tanke med då detta är en b204ft så är det lite svårare att hitta en box att prova med
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Mille740
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 28 nov 2011, 17:31
Kör: 244tic-83,v70 -02
Ort: varberg

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av Mille740 »

vad menar du med bryter? släcker den tändningen eller slutar ladda?. Du skrev att du kört utan wastegate (antar att du menar att du ryckt slangen) och den går bättre då, provat annat wastegate inkopplad?
Nuvarande bilar; Volvo 244 Tic -83, 744 GL -88 & V70 TDI -00. Sålda: 740 GL -89, 740 GLT 16v-88, 740 SE -87, 940 LTT -96, 855 -95

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av ahberg »

tändning bryter den.

menar helt urkopplad wg. lossat väck staget under snurran så blir det en GL :lol:
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av EmEss »

Hur mycket laddar den utan wg innan det börjar krångla då?

planar den ut vid 3000 varv, eller känns det som den tvärdör och att du nästan skulle flyga genom rutan?

Är bilen trimmad?

Det är bara innehållet i chippet som skiljer boxarna åt, så tror du det är hårdvara kan du flytta med chippet till en annan box.

Mille740
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 28 nov 2011, 17:31
Kör: 244tic-83,v70 -02
Ort: varberg

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av Mille740 »

att den bryter tändning kan bero på olika saker. Om du kan köra över 3000rpm utan wg så är det ju något i turboväg, en grej jag kommer på är att den känner av med hjälp av knacksensorn att bilen håller på att spika t.ex högt laddtryck eller för lite soppa. Har du höjt laddtryck och chippat den?
Nuvarande bilar; Volvo 244 Tic -83, 744 GL -88 & V70 TDI -00. Sålda: 740 GL -89, 740 GLT 16v-88, 740 SE -87, 940 LTT -96, 855 -95

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av EmEss »

Missade att du skrivit att du plockat bort staget till WG.

knackregleringen bryter inte tändningen, utan senare lägger tändningen och skickar en signal till lh boxen som fettar på bränslet.

Däremot, i lh boxen finns en parameter som heter amm fuelcut. Den bryter soppan helt om luftflödet blir för högt. Men vore konstigt om det är den som kickar in då du inte laddar mer än org?

Däremot, om amm ger för högt värde till lh boxen så skulle ju den kunna kicka in för tidigt.

Den har ISF adapterat sig mot felsignalen. Såå om du rycker säkringen till boxen (då töms flashminnet där adaptions mappen finns) och kopplar bort lambda sonden. Då borde bilen gå som en påse nötter om amm ger fel värde alt mäts fel i styrenheten.
Vad är det för nr på amm?

Hur vet du att tändningen bryter?
När amm fuelcut kickar in känns det som man ska flyga ut genom rutan ungefär

edit: ny på detta svenska forum. AMM = Air Mass Meter

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av EmEss »

Jag fortsätter utgå från att det inte är tändningen som bryts utan bränslet.

Prova att tex plugga dumpventilen

Hur exakt mäter du laddtrycket? Fuel cut kan komma redan vid 0,69 Bar på b200ft. Det är ju bara en fel mätning på 0.2 Bar vilket kan verka rimligt.

Har du prov tryckt wg? Att membranet är helt? Har det pajjat så överladdar turbon.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av EmEss »

Hur går det?

Linkko98
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 okt 2023, 18:43

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av Linkko98 »

Jag har en 945 96 b200ft med samma problem och det är inte fel på LMM, SOND, KNACKSENSOR, HALLGIVARE, men den får för mycket sås svartryker misständer osv. Tar tacksamt emot råd & tips. Mvh Andreas

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Volvo 945 turbo bryter 3k

Inlägg av Jens.L »

Kollat så BTR är hel samt bakre tempgivare på topplocket närmast torpeden.
Volvo 940 Turbo 1997

Skriv svar