945 2.3t-96 går illa/svajar på tomgång

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

945 2.3t-96 går illa/svajar på tomgång

Inlägg av StefanM »

Lagade en bekants 945 häromdagen. Gick som en påse nötter och jag testade med en annan LMM som jag hade liggande och den gick som en klocka. Monterade dit en ny utan mankemang, raderade koderna genom att lätta på batteriet och med ens vart tomgången sisodär men jag varmkörde och den stabiliserade sig varteftersom och den gick normalt. Han hämtade den och några dagar senare är tomgången helt kajko, svajar upp och ner och går allmänt risigt på låga varv och vill gärna lägga av. Pustar och skjuter i avgasröret så jag tror inte den bara handlar om tomgångsregleringen/ motorn.

vad göra? Nån som har nå tips om vanliga fel? Har ej tillgång till nå felkodsläsare. Pumprelät är bytt tidigare och synat, tempgivare provad med en annan. Kollat alla slangar men inget synbart läckage. LMM som sagt var ny. Nåt klassiskt som jag missat?