Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Här kan man spåna lite! Sätter den som klistrad ett tag. Hoppas någon inspireras av något skoj!
GM Vortec 3500 "L52" 3.5L 20v DOHC - 220hk / 305N·m
BMW M60, 3.0 32v V8 DOHC - 218hk / 290N·m
Volvo B4194T- 16v DOHC - 200hk / 300N·m
Volvo B4204T - 16v DOHC - 160hk / 230N·m
Volvo B4204F - 16v DOHC - 140hk / 183N·m
Honda F20C - 16v DOHC VTEC - 237hk / 208N·m
Alfa Romeo 2.0 V6 TB - AR 16202 - 200hk / 271N·m
BMW M54B30 24v DOHC - 231hk / 300N·m
GM Vortec 3500 "L52" 3.5L 20v DOHC - 220hk / 305N·m
BMW M60, 3.0 32v V8 DOHC - 218hk / 290N·m
Volvo B4194T- 16v DOHC - 200hk / 300N·m
Volvo B4204T - 16v DOHC - 160hk / 230N·m
Volvo B4204F - 16v DOHC - 140hk / 183N·m
Honda F20C - 16v DOHC VTEC - 237hk / 208N·m
Alfa Romeo 2.0 V6 TB - AR 16202 - 200hk / 271N·m
BMW M54B30 24v DOHC - 231hk / 300N·m
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Vortec 3500 "L52" 3.5L 20v DOHC
Jag slogs av tanken att man absolut bör kunna lägga i en bensinfemma från GM på 3.5 liter i våra karosser utan problem.
"The Vortec 3500, or L52, is a DOHC 3.5 L straight-5 in the GM Atlas engine family. It produces 220 hp (164 kW) and 225 lb·ft (305 N·m) of torque. The Vortec 3500 is optional on Chevy Colorado / GMC Canyon regular and extended cab trucks. It is standard on the Crew Cab Colorado/Canyon, and the Hummer H3."
220hk klarar sig under 238hk och 305N·m klarar sig under 310N·m.
Motorn i fråga ger max effekt vid 6000rpm och har ungefär samma litereffekt som 850GLT eller 960 3.0 24v.
Såldes även med manuell låda. Huruvida den passar med oljetråg etc. är en helt annan fråga.... Men den bör slinka igenomregbes utan gnäll iaf (om man får till motorstyrningen original etc. då)
Det är ett lite ovanligt med tämligen ballt alternativ enligt min mening! 220hk 3.5 liter 20v, det lär ju flytta på sig! 50hk mer än en 850 GLT.
http://www.youtube.com/watch?v=pFo0UHCSkjM
Detta är dock en 3.7a - släkt med övriga i familjen (finns 4-5-6 cyl likt Volvos Vitblock) (2.8-2.9 fyra, 3.5-3.7 femma eller 4.2 sexa)
Tänkvärt är att filmen är från en pickup, inte en 6-800kg lättare 740
Finns även en 4.2 24v i samma modulserie, men den är för vridstark och för effektstark tyvärr (272-291hk)
Jag slogs av tanken att man absolut bör kunna lägga i en bensinfemma från GM på 3.5 liter i våra karosser utan problem.
"The Vortec 3500, or L52, is a DOHC 3.5 L straight-5 in the GM Atlas engine family. It produces 220 hp (164 kW) and 225 lb·ft (305 N·m) of torque. The Vortec 3500 is optional on Chevy Colorado / GMC Canyon regular and extended cab trucks. It is standard on the Crew Cab Colorado/Canyon, and the Hummer H3."
220hk klarar sig under 238hk och 305N·m klarar sig under 310N·m.
Motorn i fråga ger max effekt vid 6000rpm och har ungefär samma litereffekt som 850GLT eller 960 3.0 24v.
Såldes även med manuell låda. Huruvida den passar med oljetråg etc. är en helt annan fråga.... Men den bör slinka igenomregbes utan gnäll iaf (om man får till motorstyrningen original etc. då)
Det är ett lite ovanligt med tämligen ballt alternativ enligt min mening! 220hk 3.5 liter 20v, det lär ju flytta på sig! 50hk mer än en 850 GLT.
http://www.youtube.com/watch?v=pFo0UHCSkjM
Detta är dock en 3.7a - släkt med övriga i familjen (finns 4-5-6 cyl likt Volvos Vitblock) (2.8-2.9 fyra, 3.5-3.7 femma eller 4.2 sexa)
Tänkvärt är att filmen är från en pickup, inte en 6-800kg lättare 740
Finns även en 4.2 24v i samma modulserie, men den är för vridstark och för effektstark tyvärr (272-291hk)
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Ett annat förslag som skulle göra sig fint i Volvo 780 vore följande kandidat!
BMW 3.0 32v V8 - Denna ger 218hk / 290N·m, vilket inte är några problem att regga i 7/900 kaross. Finns naturligtvis även med katalysator och tillhörande system som också krävs + att den sålts i Sverige.
Finns i E34 (530) 1993-1996 samt även i BMW E38 (730) 1994-1995 och även BMW E32 (730) 1992-1993
Motonserien heter M60 och finns mer info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M60
Finns både med manuell och automatisk växellåda.
http://www.youtube.com/watch?v=FcHn2HrXAgA&t=227
Ett ganska bra alternativ som kompromiss jämfört med ineffektiva gjutjärnsstötstångsmotorer.
BMW 3.0 32v V8 - Denna ger 218hk / 290N·m, vilket inte är några problem att regga i 7/900 kaross. Finns naturligtvis även med katalysator och tillhörande system som också krävs + att den sålts i Sverige.
Finns i E34 (530) 1993-1996 samt även i BMW E38 (730) 1994-1995 och även BMW E32 (730) 1992-1993
Motonserien heter M60 och finns mer info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M60
Finns både med manuell och automatisk växellåda.
http://www.youtube.com/watch?v=FcHn2HrXAgA&t=227
Ett ganska bra alternativ som kompromiss jämfört med ineffektiva gjutjärnsstötstångsmotorer.
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Volvo B4194T / B4204T / B4204F
Dessa motorer återfinns i Vovlo S40 och V40 1995-2004
B4194T - 200hk / 300 N·m
B4204T - 160hk / 230 N·m
B4204F - 140hk / 183 N·m
Samtliga är också utav typen med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC)
Motorerna tillhör samma familj som Volvo 850 och 960 motorerna.
En teori jag har är att styrenheter från B234F borde lira ganska bra med LH2.4 för B4204F, liksom styrenheter för B204FT borde fungera skapligt för B4194FT och B4204FT.
Dvs. Återanvänd kabelhärva från 940/740 med LH2.4 och byt boxar
Detta är dock inget som skall nämnas vid ev. regbes då det ej är OK för protokollet (original-styrenheter skall användas). Samtliga motorer kan reggas då de uppfyller gällande krav.
Varför dessa motorer nämns är pga. av låg vikt, billigt att producera ganska bra med effekt + reggningsbar 16v turbo som ev. kan köras med LH2.4.
Dessa motorer återfinns i Vovlo S40 och V40 1995-2004
B4194T - 200hk / 300 N·m
B4204T - 160hk / 230 N·m
B4204F - 140hk / 183 N·m
Samtliga är också utav typen med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC)
Motorerna tillhör samma familj som Volvo 850 och 960 motorerna.
En teori jag har är att styrenheter från B234F borde lira ganska bra med LH2.4 för B4204F, liksom styrenheter för B204FT borde fungera skapligt för B4194FT och B4204FT.
Dvs. Återanvänd kabelhärva från 940/740 med LH2.4 och byt boxar
Detta är dock inget som skall nämnas vid ev. regbes då det ej är OK för protokollet (original-styrenheter skall användas). Samtliga motorer kan reggas då de uppfyller gällande krav.
Varför dessa motorer nämns är pga. av låg vikt, billigt att producera ganska bra med effekt + reggningsbar 16v turbo som ev. kan köras med LH2.4.
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Här dyker en liten rackare upp!
Honda F20C!
Denna sitter monterad i Honda S2000 1999-2003 med en 6-växlad låda för RWD bakom.
Varvar bortåt 9000rpm från fabrik!
Effekten uppgår till 237hk, vridmomentet är spec:at till 208Nm
16v DOHC VTEC.
https://www.youtube.com/watch?v=vCs9QCPKnwk
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_S2000
Honda F20C!
Denna sitter monterad i Honda S2000 1999-2003 med en 6-växlad låda för RWD bakom.
Varvar bortåt 9000rpm från fabrik!
Effekten uppgår till 237hk, vridmomentet är spec:at till 208Nm
16v DOHC VTEC.
https://www.youtube.com/watch?v=vCs9QCPKnwk
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_S2000
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Alfa Romeo 2.0 V6 TB - AR 16202
2 liters V6a med turbo, 200hk / 271Nm
För Framhjulsdrift, men det kanske går att bygga om? Regga går iaf !
Triminigspotential - okänd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_GTV_and_Spider
2 liters V6a med turbo, 200hk / 271Nm
För Framhjulsdrift, men det kanske går att bygga om? Regga går iaf !
Triminigspotential - okänd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_GTV_and_Spider
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Audi 2.7T - 30v V6 DOHC
Motorkod: AJK, AZA
1999–2001
Detta är nog det snabbaste man kan lägga i 7/900 karossen då max vrid uppnås och motorn har turbo!
Turboladdad V6, 2,671 cc med 30v topp (3 insugsventiler, 2 avgasventiler)
http://www.youtube.com/watch?v=0f7lXhmL2fE&t=8
Gäller att kolla papperarbetet extra noga innan man bestämmer sig, denna tråd är bara en fingervisning! Många av exemplen har flera modeller som ligger på gränsen där endast någon klarar sig precis under.
Mer info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A6
Motorkod: AJK, AZA
1999–2001
Detta är nog det snabbaste man kan lägga i 7/900 karossen då max vrid uppnås och motorn har turbo!
Turboladdad V6, 2,671 cc med 30v topp (3 insugsventiler, 2 avgasventiler)
http://www.youtube.com/watch?v=0f7lXhmL2fE&t=8
Gäller att kolla papperarbetet extra noga innan man bestämmer sig, denna tråd är bara en fingervisning! Många av exemplen har flera modeller som ligger på gränsen där endast någon klarar sig precis under.
Mer info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A6
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
BMW M54B30 24v DOHC
2,979 cc 230hk / 300Nm
Sitter i BMW 330 (E46) och 530 (E39) och även E38 om jag inte har helt fel.
Denna motorn är RAPP! (C30 -11 D4 Automat med KCR-Box --> 205hk hänger INTE med, tro mig - jag vet!)
The M54B30 was on the Ward's 10 Best Engines list through 2001-2003
http://en.wikipedia.org/wiki/Ward%27s_10_Best_Engines
2,979 cc 230hk / 300Nm
Sitter i BMW 330 (E46) och 530 (E39) och även E38 om jag inte har helt fel.
Denna motorn är RAPP! (C30 -11 D4 Automat med KCR-Box --> 205hk hänger INTE med, tro mig - jag vet!)
The M54B30 was on the Ward's 10 Best Engines list through 2001-2003
http://en.wikipedia.org/wiki/Ward%27s_10_Best_Engines
Only YOU can prevent forest fires.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Regga med en vanlig 2.7T och byt elektronik, turbo och grenrör från RS4an och och vips, 380hk utan att oroa sig att det rasar
[Volvo 945 LTT-96]
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Audi 2.2t ligger väl på 230hk och 300nm. Original ska motorn palla runt 500hk utan att lyfta toppen, enligt många som trimmar dessa
[Volvo 945 LTT-96]
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Jag skrev det inteMattsson skrev:Regga med en vanlig 2.7T och byt elektronik, turbo och grenrör från RS4an och och vips, 380hk utan att oroa sig att det rasar
Inte heller skrev jag att man kan lägga i en 540 eller e39 m5 v8 när man reggat med 530/730 v8an...
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Mattsson skrev:Audi 2.2t ligger väl på 230hk och 300nm. Original ska motorn palla runt 500hk utan att lyfta toppen, enligt många som trimmar dessa
Har du någon källa på 300nm ? Låter på tok för lite för något med turbo! En snabb sökning indikerade att det rörde sig om 230hk/350Nm.
Only YOU can prevent forest fires.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Kan va så att det va 350nm, va typ 350 år sedan jag hade en 2,2t
[Volvo 945 LTT-96]
- Cpt Tuttle
- Forumsfreak
- Inlägg: 3001
- Blev medlem: 11 okt 2006, 14:33
- Kör: 4x4
- Ort: Kalix.
- Kontakt:
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Går den åt rätt håll då? Hondamotorer brukar nämligen snurra tvärt om motför de flesta andra.taz skrev:Här dyker en liten rackare upp!
Honda F20C!
Denna sitter monterad i Honda S2000 1999-2003 med en 6-växlad låda för RWD bakom.
Varvar bortåt 9000rpm från fabrik!
Effekten uppgår till 237hk, vridmomentet är spec:at till 208Nm
16v DOHC VTEC.
https://www.youtube.com/watch?v=vCs9QCPKnwk
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_S2000
Dust and dieselsmoke is what I'm living for...
Willys Jeep 194? - Volvo PV544 1965 - Opel Rekord 1968 - Opel Kadett 1974 - MB 240D 1979 - MB 230E 1985 - Datsun King Cab 1985 - Volvo S70 2,5SE 1997
Willys Jeep 194? - Volvo PV544 1965 - Opel Rekord 1968 - Opel Kadett 1974 - MB 240D 1979 - MB 230E 1985 - Datsun King Cab 1985 - Volvo S70 2,5SE 1997
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
En god poäng!Cpt Tuttle skrev:Går den åt rätt håll då? Hondamotorer brukar nämligen snurra tvärt om motför de flesta andra.taz skrev:Här dyker en liten rackare upp!
Honda F20C!
Denna sitter monterad i Honda S2000 1999-2003 med en 6-växlad låda för RWD bakom.
Varvar bortåt 9000rpm från fabrik!
Effekten uppgår till 237hk, vridmomentet är spec:at till 208Nm
16v DOHC VTEC.
https://www.youtube.com/watch?v=vCs9QCPKnwk
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_S2000
Byta bakvagn på den också, men då blir det ju ombyggt fordon. Platsar inte riktigt, men bör vara lätt att regga iaf.
Only YOU can prevent forest fires.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
350 Nm / 1950 varvtaz skrev:Mattsson skrev:Audi 2.2t ligger väl på 230hk och 300nm. Original ska motorn palla runt 500hk utan att lyfta toppen, enligt många som trimmar dessa
Har du någon källa på 300nm ? Låter på tok för lite för något med turbo! En snabb sökning indikerade att det rörde sig om 230hk/350Nm.
[Volvo 945 LTT-96]
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Volvo D5252t från 850/tidiga V70 ska ju gå också, för de som vill sota alltså
VW Golf TDI -06
VW Golf TDI Alltrack -16
VW Golf TDI Alltrack -16
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Återupplivar denna gamla tråd med en fråga.
Jag har ju manuell växellåda på min v90 vilket innebär endast 180hk original istället för 204 som automaterna har.
Kan jag fortfarande regga med en M60? För jag har för mig att man får max ha 20% utöver originalkraft.
Sen är ju min en 98:a också så kanske inte ens går att regga nåt skoj alls ifall det kom in en massa regler på 90-talet.
Jag har ju manuell växellåda på min v90 vilket innebär endast 180hk original istället för 204 som automaterna har.
Kan jag fortfarande regga med en M60? För jag har för mig att man får max ha 20% utöver originalkraft.
Sen är ju min en 98:a också så kanske inte ens går att regga nåt skoj alls ifall det kom in en massa regler på 90-talet.
Märks det att vi gillar Volvo i familjen?
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Om bilen är tagen i bruk 1/1 1993 eller senare måste man ha avgasintyg, vilket verkar väldigt svårt.
Om du vill regga din med annan motor är det ombyggt fordon som gäller. Googla lite på det så får du ta en funderare om det är värt det.
Enklare alternativet är ju att köpa en kombi som är tagen i bruk innan 1/1 1993 och bygga om till V90. Så kan du regga ganska enkelt med M60B30
Om du vill regga din med annan motor är det ombyggt fordon som gäller. Googla lite på det så får du ta en funderare om det är värt det.
Enklare alternativet är ju att köpa en kombi som är tagen i bruk innan 1/1 1993 och bygga om till V90. Så kan du regga ganska enkelt med M60B30
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Tänkte att det var nåt sånt.
Inte tänkt att byta motor snart direkt utan bara lite spekulation och nyfikenhet.
Men tack för svar!
Inte tänkt att byta motor snart direkt utan bara lite spekulation och nyfikenhet.
Men tack för svar!
Märks det att vi gillar Volvo i familjen?
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Var finns info om, om man trimmar sin B230FK från 1996? Alltså, allt från 200 till 300 hk. Har man tur så går den igenom ändå. Har man otur får man ju tvåa på det. Hur går man tillväga då om man inte vill återställa allt till org, för att slänga på allt igen efter bess?
-
- Moderator
- Inlägg: 20157
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Prova att söka här på forumet.bosabengt skrev: ↑18 dec 2023, 13:21Var finns info om, om man trimmar sin B230FK från 1996? Alltså, allt från 200 till 300 hk. Har man tur så går den igenom ändå. Har man otur får man ju tvåa på det. Hur går man tillväga då om man inte vill återställa allt till org, för att slänga på allt igen efter bess?
Finns en uppsjö gamla trådar i ämnet.
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Är precis just det, gamla trådar. Gäller samma sak nu som för tio år sen. Men ska söka.In The White skrev: ↑18 dec 2023, 17:47Prova att söka här på forumet.bosabengt skrev: ↑18 dec 2023, 13:21Var finns info om, om man trimmar sin B230FK från 1996? Alltså, allt från 200 till 300 hk. Har man tur så går den igenom ändå. Har man otur får man ju tvåa på det. Hur går man tillväga då om man inte vill återställa allt till org, för att slänga på allt igen efter bess?
Finns en uppsjö gamla trådar i ämnet.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Reggningsbara motorer utan ombyggt fordon
Kortfattat är det väl så att man inte får göra några ändringar alls på en så ny bil utan att regga som ombyggt fordon.