760 med högt CO

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

760 med högt CO

Inlägg av Maxwell »

Besiktade min 760 idag och avgasvärdena var inte de mest smickrande. Jag har ju en -88A så de mäter endast CO och det får max vara 3,5, det var 4,5. Inte skyhögt men det gav en 2:a med ombesiktning. Jag noterade ändå att de andra värdena var väldigt höga, tyckte mig se att HC låg på en bit över 200 samt ett lågt lambdavärde. Bilen har ju kat och lambda (B280F) men de mäter endast CO på besiktningen. Allt verkar iaf tyda på att motorn får alldeles för mycket soppa vilket också besvarade mina misstankar om man ser till bränsleförbrukningen.

Den är ju lh2.2 på V-sexorna så att läsa ut felkoder är inte aktuellt utan jag behöver tips på saker som kan strula.

Problemet har funnits ett tag och det jag bytt under tid är tempgivaren, den vid termostathuset (flera olika begagnade) samt BTR utan resultat. Man märker på motorgången att någonting inte står rätt till, den kan ibland pendla på tomgång. När motorn håller på att bli varm vill den nästan dränka sig i soppa och man märker att den blir kraftlös iom att den får för mycket bensin. När motorn blivit ordentligt varm försvinner delvis detta men bilen känns stundtals ändå orkeslös och motorgången är inte riktigt hundra. På tomgång med kall motor stinker avgaserna av bensin. Har inga exakta siffror på förbrukning men skulle nog tro att den ligger på minst ett par liter milen i dagsläget.

Känner att en ordentligt omgång med multimetern skulle ge en del bra svar men skulle vilja ha input på mätvärden för t.ex. tempgivare och lamda, men alla seriösa idéer är välkomna!
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: 760 med högt CO

Inlägg av Kim J »

Co brukar väl vara katten som är kass...

Annars är det väl det vanliga, oljefilter, luftfilter, stift och en skvätt k-sprit/etanol och köra riktigt riktigt varm och hoppas på det bästa.

Edit: Gällande tomgång och orkeslöshet, prova byta "tempgivaren", sitter i vattenpumpen framtill, det är samma som på rödblockare.
Det var ju den som spökade på min 760...

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: 760 med högt CO

Inlägg av Maxwell »

Tror inte på endast katten när värdena i övrigt är så dåliga och soppaförbrukningen är som den är. Jag har ju sedan förra besiktningen (110808) kört 81 mil och då var värdena perfekta så jag tror inte katten "rasat" under denna tiden. Bilen har ju i princip stått stilla sedan augusti 2011. Även stiften är bytta under denna perioden.

Och som jag skrev ovan är tempgivaren redan bytt vid ett flertal tillfällen, även BTR:en är bytt med marginell skillnad. En liten parentes, det var faktiskt i samband med att vi växlade tempgivare med varandra som problemen uppstod så tänkte iom det kolla över hur kablaget i närheten av givaren ser ut.

Ska undersöka vidare så får jag se, mer input är välkomna men att "fuska" sig igenom bes är inte aktuellt.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: 760 med högt CO

Inlägg av Kim J »

Två av mina rödblockare jag haft, 740 turbo respektive 940 Turbo hade kassa avgasvärden, hc, co och lambda,
gjorde först den vanliga servicen, letade läckor och bytte även lambda men utan resultat, värdena gick ner något men inte vidare markant.

Efter katalysatorbyte på bägge dessa bilar låg värdena stadiga och låga...

Katalysatorn är väl egentligen det sista man byter, men i dessa fall var det den felande länken.

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: 760 med högt CO

Inlägg av Maxwell »

Jag resonerade som så eftersom bilen inte ens rullat hundra mil sedan senaste besiktningen men det är ett bra tips, jag ska ha detta i åtanke. Tack!
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: 760 med högt CO

Inlägg av taz »

"Kul" med en V6-felsökningstråd!!! Enda forumet i Sverige detta året? ;)

Stopp i returledningen från BTR?
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 760 med högt CO

Inlägg av JE Jr »

Nja jag håller med Maxwell, med så hög CO är det nog tyvärr nåt annat än katten som inte är helt i trim. Däremot kan ju katten ta stryk om man åker med en lite krasslig motor för länge.

Tycker du ska försöka scanna av Tradera etc. efter grönboken för din motor, under lättar nog en del i fortsatta ägandet.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: 760 med högt CO

Inlägg av Maxwell »

taz skrev:"Kul" med en V6-felsökningstråd!!! Enda forumet i Sverige detta året? ;)
Stopp i returledningen från BTR?
Ja de är inte så många iaf.
Känns heller inte särskilt smickrande att det är jag som startat den... :)
JE Jr skrev:Nja jag håller med Maxwell, med så hög CO är det nog tyvärr nåt annat än katten som inte är helt i trim. Däremot kan ju katten ta stryk om man åker med en lite krasslig motor för länge.

Tycker du ska försöka scanna av Tradera etc. efter grönboken för din motor, under lättar nog en del i fortsatta ägandet.
Katten är inte det första jag byter iaf, snarare att försöka få ut lite vettiga värden från ex lambda för någonting är uppenbarligen snett.
Har en grönbok för denna sexan (B280), men har inte fått ut så jättemycket av den så här långt. Vet inte om jag har rätt avdelning för det verkar finnas flera.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: 760 med högt CO

Inlägg av SA4AQS »

Den här kanske kan hjälpa den är dock för b230 med LH2.2 https://www.dropbox.com/s/gvww0futcq6fh ... _LH2_2.pdf
Kolla kontakter till givarna och lmm och gör rent man vet ju aldrig.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: 760 med högt CO

Inlägg av taz »

Komma sig förbi en sväng någon kväll så kan vi slå de kloka ihop?

Den där nöten skall knäckas :D
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: 760 med högt CO

Inlägg av Maxwell »

SA4AQS skrev:Den här kanske kan hjälpa den är dock för b230 med LH2.2 https://www.dropbox.com/s/gvww0futcq6fh ... _LH2_2.pdf
Kolla kontakter till givarna och lmm och gör rent man vet ju aldrig.
Se där! Där fans det ju en del nyttigheter.
Stort tack!
taz skrev:Komma sig förbi en sväng någon kväll så kan vi slå de kloka ihop?
Den där nöten skall knäckas :D
Vi har ju några timmar att slå ihjäl under nästa helg så då får vi väl fundera ut något smart... :)
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

volvo244gl
Uppkörning
Inlägg: 333
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:05
Kör: 940,740,240,Pv,osv
Ort: Älvängen

Re: 760 med högt CO

Inlägg av volvo244gl »

Kolla fördelarlocket och rotorn. När min 780 var kall så gick bilen perfekt, men när den blev varm så sura den ner sig och sköt salut. Hade mycket ärg och troligen sprickor i locket efter bytet på lock och rotor så går bilen som en V6 på 5000 mil ska göra :)

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Sv: 760 med högt CO

Inlägg av Maxwell »

Tack för tipset!
Hade isär det där precis efter att jag köpte bilen men ska kolla detta igen eftersom den stått på pass länge. Den verkar också drälla lite olja kring fördelaren.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: 760 med högt CO

Inlägg av Maxwell »

En liten update.
Bilen är nu godkänd men går fortfarande för fett, en skvätt etanol gjorde att jag klarade ombesiktningen. CO låg nu på ca 2.0. Det jag bytt sedan senast är till en ny tempgivare och en ny termostat vilket väl gjort en del till det bättre men motorn går fortfarande sämre än vad den gör under de första minuterna då man startat den, då går den perfekt. Förbrukningen talar också sitt tydliga språk om att något inte står rätt till.

Har inte tagit vid i tänddelarna än utan det är nästa sak att kolla över, men mer tips o idéer är alltid trevligt... :)
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: 760 med högt CO

Inlägg av niroc1989 »

om den stått ett tag kanske det jämnar ut sig med tiden kan ju vara lite skit som satt sig extra hårt i motorn om den stått, kanske bara behöver sotas ur lite?
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

volvo244gl
Uppkörning
Inlägg: 333
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:05
Kör: 940,740,240,Pv,osv
Ort: Älvängen

Re: Sv: 760 med högt CO

Inlägg av volvo244gl »

Maxwell skrev:Tack för tipset!
Hade isär det där precis efter att jag köpte bilen men ska kolla detta igen eftersom den stått på pass länge. Den verkar också drälla lite olja kring fördelaren.
Samma här då när jag köpte min så hade jag isär och kontrollerade men efter en vinter så var det äckigt ärg på kontakterna. Skrapade flera gånger men kom alltid tillbaka igen så åkte och köpte nytt istället.

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: 760 med högt CO

Inlägg av SA4AQS »

Hur är det med luftförvärminingsspjället fungerar det som det ska eller står det i vinter läget fortfarande?

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Sv: 760 med högt CO

Inlägg av Maxwell »

Du menar det i luftburken? Ska kolla det för jag vet att själva aluminiumslangen är borta.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Skriv svar