Ja kolla upp kabeln riktigt. Den vanligaste orsaken brukar vara den.einar- skrev: ↑08 mar 2023, 13:41Misstänker att det bara är den delen som går runt motorn som är bytt. Kan ju vara skavt under instrumentbrädan t exIn The White skrev: ↑08 mar 2023, 09:47Ja jag tänkte också på kabeln, men det står att den är okej.
Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91
Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91
Kabeln är som sagt precis bytt, även om den gamla inte hade några synliga skador. Men skam den som ger sig.
Jag ska försöka lösa gåtan och lovar att berätta hur det går. Snackade med en alternativ lite mer oldschool/hardcore mek som tipsade om att
(1) byta oljefilter eftersom dåliga sådana kan tjorva ihop och möjligen orsaka konstiga beteenden. Inte jättetroligt känner jag men enkelt och billigt att prova. En fråga är om man kan byta filtret utan att tömma ur oljan? Det sitter ju en bit upp så det kunde ju fungera på en kall bil kan jag tänka.
(2) lossa tråget och kolla en sil som sitter i anslutning till pumpen.
Just för ögonblicket är det aningen för kallt för att krypa under bilen men jag ska prova (1) så snart som möjligt och annars gå på (2) med hjälp av nämnda mek.
Jag ska försöka lösa gåtan och lovar att berätta hur det går. Snackade med en alternativ lite mer oldschool/hardcore mek som tipsade om att
(1) byta oljefilter eftersom dåliga sådana kan tjorva ihop och möjligen orsaka konstiga beteenden. Inte jättetroligt känner jag men enkelt och billigt att prova. En fråga är om man kan byta filtret utan att tömma ur oljan? Det sitter ju en bit upp så det kunde ju fungera på en kall bil kan jag tänka.
(2) lossa tråget och kolla en sil som sitter i anslutning till pumpen.
Just för ögonblicket är det aningen för kallt för att krypa under bilen men jag ska prova (1) så snart som möjligt och annars gå på (2) med hjälp av nämnda mek.
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91
Oljefiltret tror jag inte är boven, men kan ju vara silen på pumpen som är igenslammad.
Men då borde den gett dåligt tryck när du fick kollat med...
Men då borde den gett dåligt tryck när du fick kollat med...
Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91
Hänt sen sist:
- Byte av oljefilter -- ingen effekt
- Tjugo minuter med motor flush och tunn olja för att göra rent -- ingen effekt
- Hälla på mer olja -- en viss men övergående effekt. Meken tyckte förresten att man borde ha 4,5 liter i dessa motorer, inte 3,8 som jag trodde var rätt enligt instruktionsboken och som jag kört med i alla år.
- Att byta tillbaks till originaltryckgivaren hade absolut ingen effekt, åtminstone inte positiv.
Nu är bilen svårkörd, måste ta det försiktigt för att undvika att lampan tänds, och jag är tillbaks på ruta ett. För sju år sedan gjorde den duktige mek som numera är pensionär ett byte av vevhusventilation. Jag minns inte exakt vilka indikationer jag hade då men det kan ha varit något liknande. Annars vore det intressant att skruva bort givaren och blåsa med tryckluft som jag läste någonstans. Låter lätt brutalt men kanske effektivt. Annars får någon gärna tipsa mig om grymma Volvomekar i Linköpingstrakten
- Byte av oljefilter -- ingen effekt
- Tjugo minuter med motor flush och tunn olja för att göra rent -- ingen effekt
- Hälla på mer olja -- en viss men övergående effekt. Meken tyckte förresten att man borde ha 4,5 liter i dessa motorer, inte 3,8 som jag trodde var rätt enligt instruktionsboken och som jag kört med i alla år.
- Att byta tillbaks till originaltryckgivaren hade absolut ingen effekt, åtminstone inte positiv.
Nu är bilen svårkörd, måste ta det försiktigt för att undvika att lampan tänds, och jag är tillbaks på ruta ett. För sju år sedan gjorde den duktige mek som numera är pensionär ett byte av vevhusventilation. Jag minns inte exakt vilka indikationer jag hade då men det kan ha varit något liknande. Annars vore det intressant att skruva bort givaren och blåsa med tryckluft som jag läste någonstans. Låter lätt brutalt men kanske effektivt. Annars får någon gärna tipsa mig om grymma Volvomekar i Linköpingstrakten
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91
Du kan ju lossa slangen till vevhusventen och blåsa i den. Om du skruvar loss
oljepåfyllningslocket ska du då känna att det blåser där. (OBS! Blås med munnen, INTE tryckluft!)
oljepåfyllningslocket ska du då känna att det blåser där. (OBS! Blås med munnen, INTE tryckluft!)
Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91
Hej! En uppdatering.
Tryckproblemet:
Oljepumpen är bytt men grundproblemet är inte löst. Dock är det bättre drag i den nya pumpen så det krävs mer nu för att lampan ska tändas och den slockar också snabbare. Men jag har slut på idéer... skulle behöva en bra ritning på smörjsystemet för en B230FK för att eventuellt kunna se vilka fler komponenter som skulle kunna spöka. Packningar? Turbo?
Vevhusventilationen:
Med oljelocket ersatt av plastfilm händer:
- Lossar man (vevhusvent)slangen vid LMM och blåser så trycks plasten omedelbart uppåt (övertryck)
- Med motorn på tomgång och slangen på eller av så smattrar plasten (fladdrande tryck)
- Med motorn på tomgång och slangen från LMM igentäppt (med ett finger) så sugs plasten omedelbart kraftigt inåt (undertryck)
Jag gissar att allt detta är som det ska vara.
Packningar:
Det är kladdigt framtill på motorn även om den inte dricker nämnvärt med olja. Det kan också lukta fränt av olja efter en körtur. Efter att ha sett diverse mekarfilmer på YT är jag nu övertygad om att gissningsvis kamaxelns packbox men möjligen även andra packboxar och/eller packningen till transmissionskåpan kan vara dåliga. Dock tycker jag att det känns konstigt att detta skulle kunna orsaka sådana markanta tryckfall vid särskilda körsituationer. Och så tycker jag att det är lustigt att ingen av de (olika) mekar som bytt kamrem respektive oljepump nyligen har påpekat något om saken.
Tryckproblemet:
Oljepumpen är bytt men grundproblemet är inte löst. Dock är det bättre drag i den nya pumpen så det krävs mer nu för att lampan ska tändas och den slockar också snabbare. Men jag har slut på idéer... skulle behöva en bra ritning på smörjsystemet för en B230FK för att eventuellt kunna se vilka fler komponenter som skulle kunna spöka. Packningar? Turbo?
Vevhusventilationen:
Med oljelocket ersatt av plastfilm händer:
- Lossar man (vevhusvent)slangen vid LMM och blåser så trycks plasten omedelbart uppåt (övertryck)
- Med motorn på tomgång och slangen på eller av så smattrar plasten (fladdrande tryck)
- Med motorn på tomgång och slangen från LMM igentäppt (med ett finger) så sugs plasten omedelbart kraftigt inåt (undertryck)
Jag gissar att allt detta är som det ska vara.
Packningar:
Det är kladdigt framtill på motorn även om den inte dricker nämnvärt med olja. Det kan också lukta fränt av olja efter en körtur. Efter att ha sett diverse mekarfilmer på YT är jag nu övertygad om att gissningsvis kamaxelns packbox men möjligen även andra packboxar och/eller packningen till transmissionskåpan kan vara dåliga. Dock tycker jag att det känns konstigt att detta skulle kunna orsaka sådana markanta tryckfall vid särskilda körsituationer. Och så tycker jag att det är lustigt att ingen av de (olika) mekar som bytt kamrem respektive oljepump nyligen har påpekat något om saken.
Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91
Ja du har ju bröstkåpan framtill som börjar läcka tillslut, men precis som du säger har jag svårt å tänka mig att de skulle orsaka oljetrycksfall...
Svårt att tänka mig vad de skulle kunna bero på, hoppas du löser problemet och vi väntar nyfiket på att veta vad problemet var.
Svårt att tänka mig vad de skulle kunna bero på, hoppas du löser problemet och vi väntar nyfiket på att veta vad problemet var.