Jag har en liten dum idé för mig. (ovanligt)
Syfte: Driva bil utan motor med startmotorn.
Hur mycket oljetryck i ett rödblock klarar ventilen att avlasta?
Ponera att man har en B230-bottendel (gammal och sliten, men inte ras) (utan oljekylda kolvar)
man demonterar vevstakar och kolvar.
man svetsar vevlagertapparna i veven så inget oljetryck smiter ut där.
Man fyller olja i tråget (fin olja som är OK)
Pluggar oljetrycket till toppen så oljan alltså inte kommer upp alls. En skiva ovanpå kanske för att skydda från fukt etc.
Då har man en bottendel som är smord av oljepumpen, men ingen olja upp till toppen eller läckage (den går att driva runt med startmotorn). I och med att det inte sitter några kolvar eller någon topp på så finns inget komp.
Sen är det bara att montera en manuell växellåda, svänghjul och koppling.
Göra ett elsystem som går från ett batteri, via lämplig säkring för startmotorn till jord.
Då har man en "motorlös" bil som går att flytta "för egen maskin". En startmotor utan komp. är ju relativt stark, särskillt med ett tungt svänghjul. Den lär ju gå att flytta stötvis via "kopplingsdump" med den lagrade energin i svänghjulet även i uppförsbacke etc.
Vad tror vi om detta?
Avlastningsventil i oljepumpen?
Avlastningsventil i oljepumpen?
Only YOU can prevent forest fires.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: Avlastningsventil i oljepumpen?
Låter mer avancerat än att ha en gammal B21a med förgasare och brytartändning som "flyttmotor"
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: Avlastningsventil i oljepumpen?
Du bör väl ha ett gäng batterier att försörja startmotorn med trots den komplösa maskinen ...