Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 25 aug 2019, 09:03

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående 13 4 5 6 7 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 23 aug 2010, 11:25 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Inlägg: 5148
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!
Men kolla på din GL box om du kan öppna den och om det sitter ett löst chip i den.
Om det gör det, så har ju jag original tändchip liggande till Turbo som du kan testa med.

Med vänliga hälsningar Kim

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: 11 nov 2010, 22:16 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 07 mar 2010, 21:27
Inlägg: 46
Kör: 740 Tic-90, 855 2,5
Ort: Hässleholm
Är det denna killens (från Gbg) chip som d refereras till tidigare i tråden?? http://www.blocket.se/goteborg/Trimchip ... a=23_4&w=3


Upp
   
InläggPostat: 11 nov 2010, 22:24 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Inlägg: 5148
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!
Crille L skrev:
Är det denna killens (från Gbg) chip som d refereras till tidigare i tråden?? http://www.blocket.se/goteborg/Trimchip ... a=23_4&w=3


Stämmer bra det, bara köpa :) .

Med vänliga hälsningar Kim

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: 12 nov 2010, 09:11 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 07 mar 2010, 21:27
Inlägg: 46
Kör: 740 Tic-90, 855 2,5
Ort: Hässleholm
Kim J skrev:
Crille L skrev:
Är det denna killens (från Gbg) chip som d refereras till tidigare i tråden?? http://www.blocket.se/goteborg/Trimchip ... a=23_4&w=3


Stämmer bra det, bara köpa :) .

Med vänliga hälsningar Kim



Kanoners! [thum]


Upp
   
InläggPostat: 29 dec 2010, 17:30 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 03 okt 2009, 13:47
Inlägg: 26
Jag har en 945 turbo classic-98 och har tänkt sätta dit större spridare för sitter en 3 LMM på redan så fick rådet att uppdatera spridarna också.
Bränslet är redan chippat så tänkte chippa tändningen också men så återstår frågan, är det nödvändigt att göra det för har hört ett rykte att man inte behöver göra det om man inte ska satsa på över 300 hästar, är det sant eller falskt???
Och det sista kan någon förklara exakt vad en guldbox är för nåt, för har hört en massa olika förklaringar på vad den är för nåt???


Upp
   
InläggPostat: 31 dec 2010, 13:32 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Inlägg: 1739
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Toni_R skrev:
Jag har en 945 turbo classic-98 och har tänkt sätta dit större spridare för sitter en 3 LMM på redan så fick rådet att uppdatera spridarna också.
Bränslet är redan chippat så tänkte chippa tändningen också men så återstår frågan, är det nödvändigt att göra det för har hört ett rykte att man inte behöver göra det om man inte ska satsa på över 300 hästar, är det sant eller falskt???
Och det sista kan någon förklara exakt vad en guldbox är för nåt, för har hört en massa olika förklaringar på vad den är för nåt???


1. Om du nu måste köra med 3" LMM så är det ett krav att du ska ha spridare som motsvarar den storleken. Dom gröna spridarena med slutnummer -968 flödar 465cc vid 3.8bar, Dom är lagom!

2. Tändchip i ditt fall är rätt överskattat

3. Guldbox är precis likadan som de svarta bara det att guldbox har löstchip och inte lödat.

Mvh

_________________
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!


Upp
   
InläggPostat: 31 dec 2010, 13:32 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Inlägg: 1739
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Toni_R skrev:
Jag har en 945 turbo classic-98 och har tänkt sätta dit större spridare för sitter en 3 LMM på redan så fick rådet att uppdatera spridarna också.
Bränslet är redan chippat så tänkte chippa tändningen också men så återstår frågan, är det nödvändigt att göra det för har hört ett rykte att man inte behöver göra det om man inte ska satsa på över 300 hästar, är det sant eller falskt???
Och det sista kan någon förklara exakt vad en guldbox är för nåt, för har hört en massa olika förklaringar på vad den är för nåt???


1. Om du nu måste köra med 3" LMM så är det ett krav att du ska ha spridare som motsvarar den storleken. Dom gröna spridarena med slutnummer -968 flödar 465cc vid 3.8bar, Dom är lagom!

2. Tändchip i ditt fall är rätt överskattat

3. Guldbox är precis likadan som de svarta bara det att guldbox har löstchip och inte lödat.

Mvh

_________________
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!


Upp
   
InläggPostat: 11 jan 2011, 12:08 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 03 okt 2009, 13:47
Inlägg: 26
Bulan skrev:
Toni_R skrev:
Jag har en 945 turbo classic-98 och har tänkt sätta dit större spridare för sitter en 3 LMM på redan så fick rådet att uppdatera spridarna också.
Bränslet är redan chippat så tänkte chippa tändningen också men så återstår frågan, är det nödvändigt att göra det för har hört ett rykte att man inte behöver göra det om man inte ska satsa på över 300 hästar, är det sant eller falskt???
Och det sista kan någon förklara exakt vad en guldbox är för nåt, för har hört en massa olika förklaringar på vad den är för nåt???


1. Om du nu måste köra med 3" LMM så är det ett krav att du ska ha spridare som motsvarar den storleken. Dom gröna spridarena med slutnummer -968 flödar 465cc vid 3.8bar, Dom är lagom!

2. Tändchip i ditt fall är rätt överskattat

3. Guldbox är precis likadan som de svarta bara det att guldbox har löstchip och inte lödat.

Mvh


Okej tackar för infon, har inhandlat 4 st 420 cc spridare nu som ska sättas dit, han jag köpte dom här av sa att dom var bättre än r-spridarna.
Men då lägger jag inte pengar på att chippa tändningen då, men om man säger att jag hade gjort det-hade man inte märkt nån skillnad överhuvudtaget???


Upp
   
InläggPostat: 11 jan 2011, 18:53 
Offline
Övningskörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 jul 2010, 20:35
Inlägg: 171
Kör: 940 classic
Ort: Lysekil
går lite i valet och kvalet om jag skulle chipa min 940 98 classic.....
men undrar lite vilket chip som är bäst! svårfråga kanske då många använder olika!

men det jag är ute efter är
1 stabilt och bra kvalitet!!!!! detta är det som har gjort att ja inte vet vad jag ska välja! vill ha bra grejer ingen skit! så betalar hellre extra för bra grejer ! :wink:
2 gärna göra bilen mer bränslesnål! åtminstone inte göra den mer törstig då den går ganska billigt nu !

ska inte ha något mega laddtryck 0,8 ungefär är inte ute efter någon rally maskin bara en lite trevligare sommar bil som går lite bättre! :wink: något bra tipps på vad man skulle göra? eller ska jag låta den vara som den är? 8)
lite råd så jag kan bestämma mig lite lättare uppskattas mvh David :D

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: 24 jan 2011, 22:50 
Offline
Färsk användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jan 2009, 02:40
Inlägg: 38
Kör: 940 ltt
Ort: sjöbo
frågan är kanske dum men frågar man inte så lär man sig ej jag hade en chippas box innan som jag brände och nu har jag en org box undrar om chippet också är mög nu eller det fortf funkar?

mvh


Upp
   
InläggPostat: 25 jan 2011, 22:06 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Inlägg: 1739
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
mipper skrev:
frågan är kanske dum men frågar man inte så lär man sig ej jag hade en chippas box innan som jag brände och nu har jag en org box undrar om chippet också är mög nu eller det fortf funkar?

mvh


Varför brändes den?

_________________
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!


Upp
   
InläggPostat: 26 jan 2011, 18:21 
Offline
Färsk användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jan 2009, 02:40
Inlägg: 38
Kör: 940 ltt
Ort: sjöbo
Bulan skrev:
mipper skrev:
frågan är kanske dum men frågar man inte så lär man sig ej jag hade en chippas box innan som jag brände och nu har jag en org box undrar om chippet också är mög nu eller det fortf funkar?

mvh


Varför brändes den?



en polare provade den i sin bil dum nog var jag att låna ut den [piska]


Upp
   
InläggPostat: 16 apr 2011, 00:19 
Offline
Forumsfreak

Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Inlägg: 3799
Kör: Högertrafik
Ställer jag väl en fråga som ställts ett par tusen gånger innan..

har en 940 97 ltt Inget gjort mer än ställt upp laddet till 0,5

Ska ha ett chip dock med immobilizer vad för chip rekomenderas?
Tanken är väl att slänga på någon 16T 18T kanske. blir väl lite större spridare och IC mm

Känns som man hör en hel del blandade saker och tradera chip ska man akta sig för bla. osv osv.


Upp
   
InläggPostat: 16 apr 2011, 20:24 
Offline
Moderator

Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Inlägg: 14489
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Beror på. Jag har kört med viking och det har funkat bra, motorn ahr gått som en klocka.
Ska du börja byta spridare etc bör du ju ha ett chip anpassat för det däremot.
Jag tror många chip har samma programvaror i, snodda av varann etc, förutom de man vet styrkt att dom mappat själv, som jag antar bsr, viking m.fl har gjort.
Det beror nog mycket på egna laborationer med just LMM, spridare, bränsletryck, höga laddtryck och tung högerfot, och inte minst skick på motorn som avgör hur bra bilen går med det chip som sitter i.

//Erik

_________________
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?


Upp
   
InläggPostat: 22 apr 2011, 15:50 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18031
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Har en lite fråga här...
Jag fick ju mitt chip monterat av BSR, och i dag när jag öppnade boxen blev jag ganska förvånad!? :o
Det enda som stod på chipet var bsr, ingen annan info! :?
Ska Chipen från BSR verkligen se ut så, eller är detta ett unikum?

När jag sedan lossade klisterlappen stod det så här under, vilket jag misstänker är beteckningen på själva chipet från
ursprungstillverkaren:

M27C256B
-10FI
B8813
SINGAPORE
ST





Chipet.
Bild

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 22 apr 2011, 16:53 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
In The White skrev:
Har en lite fråga här...
Jag fick ju mitt chip monterat av BSR, och i dag när jag öppnade boxen blev jag ganska förvånad!? :o
Det enda som stod på chipet var bsr, ingen annan info! :?
Ska Chipen från BSR verkligen se ut så, eller är detta ett unikum?

När jag sedan lossade klisterlappen stod det så här under, vilket jag misstänker är beteckningen på själva chipet från
ursprungstillverkaren:

M27C256B
-10FI
B8813
SINGAPORE
ST





Chipet.
[ http://forumbilder.se/images/d82201134548P544c.jpg ]


BSR skall man ju hälst inte ha att göra med idag vad jag har hört från flera håll, de har bara storhetsvansinne och är idag bara intresserade av att pilla med spaghettibilar och porche osv, så jag hade inte handlat där, men även dem kopierar ju bara (flashar) sina chip med (förhoppningsvis) sitt egna program...

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: 22 apr 2011, 18:45 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18031
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Xoffis skrev:
BSR skall man ju hälst inte ha att göra med idag vad jag har hört från flera håll, de har bara storhetsvansinne och är idag bara intresserade av att pilla med spaghettibilar och porche osv, så jag hade inte handlat där, men även dem kopierar ju bara (flashar) sina chip med (förhoppningsvis) sitt egna program...

Du har ingen erfarenhet av om det inte brukar stå mer information på chipen då?

Sedan vad gäller olika chip-firmor hit och dit "hör" man en sådan massa åsikter överallt, både bra och dåliga om alla.
I mitt fall har jag blivit bra bemött av BSR i Växjö när jag haft frågor och behövt hjälp.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 22 apr 2011, 21:25 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
In The White skrev:
Xoffis skrev:
BSR skall man ju hälst inte ha att göra med idag vad jag har hört från flera håll, de har bara storhetsvansinne och är idag bara intresserade av att pilla med spaghettibilar och porche osv, så jag hade inte handlat där, men även dem kopierar ju bara (flashar) sina chip med (förhoppningsvis) sitt egna program...

Du har ingen erfarenhet av om det inte brukar stå mer information på chipen då?

Sedan vad gäller olika chip-firmor hit och dit "hör" man en sådan massa åsikter överallt, både bra och dåliga om alla.
I mitt fall har jag blivit bra bemött av BSR i Växjö när jag haft frågor och behövt hjälp.


Jo, så sant, men har själv varit på BSR i växjö å blev mer eller mindre avsnyst med mina frågor, och då va detta på den tiden då de fortfarande höll till i lilla lokalen, sedan har jag vänner som varit där som de va nästan ännu otrevligare mot, så jag kommer iaf aldrig gå dit, jag hade faktiskt valt atech, men bara chip då, för resten skall de vara odugliga på...

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: 24 apr 2011, 17:22 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18031
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Ingen som kör med BSR chip här som kan svara på om det inte brukar stå mer info på dom?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 24 apr 2011, 22:21 
Offline
Moderator

Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Inlägg: 14489
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
det som står under chippet är bara storleken på EEPPROMet, (möjligen EPROMet), samt tillverkare etc.. är ju ett 'tomt' chip som man programmerar. Kan man köpa varsomhelst för några kronor.

ang lappen så, varför skulle dom skriva nått mer på det, har BSR chippat den lär det ju va deras programvara för just den boxen ändå.
på mitt vikingchip stod det t.ex just bara "Viking" och hans mobilnummer :P

//Erik

_________________
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?


Upp
   
InläggPostat: 24 apr 2011, 23:03 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18031
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
ThaSaint skrev:
det som står under chippet är bara storleken på EEPPROMet, (möjligen EPROMet), samt tillverkare etc.. är ju ett 'tomt' chip som man programmerar. Kan man köpa varsomhelst för några kronor.

ang lappen så, varför skulle dom skriva nått mer på det, har BSR chippat den lär det ju va deras programvara för just den boxen ändå.
på mitt vikingchip stod det t.ex just bara "Viking" och hans mobilnummer :P

//Erik

Jo, det lär det ju vara.
Tycker bara det är lite konstigt att så stora kända firmor inte har utförligare info på sina chip, typ vilken box det är till.
Det funkar ju bra så länge ursprungsköparen av chipet äger det, men misstänker att det kan bli förväxlingar om/när dom säljs vidare
kanske.

Aja! Bara lite funderingar...

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 06 maj 2011, 22:21 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 05 maj 2011, 23:30
Inlägg: 5
Finns det någon som vet vad som ligger på dessa EPROM? Hur data är formaterat alltså? Det är ju ingen stor grej att bränna ett EPROM, grejen är ju att veta vilken sorts information som ECUn behöver. Skulle gissa att det kunde vara någon tabell så att ECUn slår upp ett värde baserat på vad sensorerna visar, och hittar ett värde för hur mycket bränsle som skall sprutas in. Är det så enkelt?


Upp
   
InläggPostat: 08 maj 2011, 10:12 
Offline
Moderator

Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Inlägg: 14489
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
http://linuxfan.org/~ipdown/mybrick/lh24/volvo/
där har du lite dumpar från originalchip iaf, om du vill forska i hur rådatan ser ut.

//Erik

_________________
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?


Upp
   
InläggPostat: 09 maj 2011, 00:24 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Inlägg: 5148
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!
Vad är skillnaden i själva "trim"chipet (bränsle) om man kör original och 1kg ladd och ett chip som är anpassat för större turbo, spridare och lmm?

Är parametrarna bara justerade för ännu mera soppa?

Jag undrar då jag aldrig kört anpassat chip när jag kört större turbo, spridare och lmm.
Allt som oftast har jag kört Viking Ecomax som fungerat förträffligt med "större" turbosar.

Med vänliga hälsningar Kim

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: 09 maj 2011, 19:04 
Offline
Moderator

Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Inlägg: 14489
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Har du större spridare så går de ju in mer soppa, så kortare öppningstider... större LMM ger mer luft.
Det är ju rätt små toleranser man pratar om, visst generellt så är -012 si och så mkt större i diam än original med en viss procent, samma med gröna -968spridarna, si å så många procent mer än originalspridare. Men i praktiken är det rätt grovräknat, och lambdan kan korrigera det till viss del. Ibland funkar det bra, ibland inte. Chippen är ju mappat så grejerna ska funka bättre rakt av med så lite strul som möjligt.

Tar man en äldre insprutning, som motronic i 740 turbo med luftspjäll (luftmängdmätare) så används ju inte LMM på tomgång, utan den går på förprogrammerade värden och du haren CO-skruv på den istället. Där funkar det definitivt inte bättre med R-spridare om man sätter en större LMM sakt av, då de förprogrammerade värdena fortfarande är gjorda för de små spridarna.. i ett sånt fall hjälper en anpassad programvara betydligt bättre.

men LH2.4 använder nog LMM redan på tomgången för justering, då den har lambdasond.

Visst kan man laborera mycket, har man rätt prylar kan man få det all lira även med original bränslemapp och helt utan chip. KANSKE.
Men har man inte 4gasmötare och bredbandslambda och VET vad man pysslar med så komemr det nog att gå åt skogen förr eller senare ändå.

Man gör det ju inte bara för att klara sig genom besiktningen med bra avgasvärden, utan för att ens motor ska må bra.
Den går bra om än lambavärdet är åt pipan, oftast går en motor som bäst nästan när den är lite snålställd. Men den får ju en betydligt kortare hållbarhet.
och den vanliga "Dom farligaste spikningarna hör du inte" gäller. Att säga att man kör med si och så ladd utan spikningar är rent nonsens,
finns många på detta forum som skrivit om hur bra deras motorer går, och laddar si och så mycket. För att sen skriva om "Min topplockspackning har gått" eller "Varför är kolvringarna i flera bitar" osv..



//Erik

_________________
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående 13 4 5 6 7 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015