Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
kimbo
Uppkörning
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 maj 2007, 00:12
Ort: Norrköping

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av kimbo »

ja har köpt en motronic box som ja fick hem ida. den va chippad med ett kcr 1.1 chip nån som
har erfarenheter vetskap om dessa? lr nånstans man kan läsa om dom hitta inget på google iaf.


mvh
Kim.L

RödBlocks Dyrkare

Volvo-764-85/TIC 744-86/TIC 244-88B/GlTic 745-90/GL/T/IC

börnman
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 03 jan 2007, 21:31
Kör: volvo 242, duett
Ort: vimmerby

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av börnman »

Nån som prövat o chipa en volvo v90 Med b6304 motorn?Funderar på o lämna in min på sct tror ja det heter. Känns d nån större skillnad lr är det utkastade pengar? Funderar på o ta 225hk paketet isåfall// ricke

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av w300i »

Är det värt att chippa om bilen har gått 31,000 mil? Eller är det risk för att motorn rasar? Har inte hunnit kolla över hur pass frisk turbon är heller,men är lite småsugen på att chippa och ställa upp laddet till 1 bar men vill inte riskera att nånting går sönder :) Hur många hästar får man ut förresten med ett vikingchip och 1 bar ladd?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av In The White »

Omöjligt att säga bara på miltalet, det är motorns kondition som är viktigast!
En motor som gått 15.000mil och blivit misskött kan vara tokslut, samtidigt som en som gått 35.000 kan vara hyffsat frisk. Men visst, miltalet brukar
spela in.

Gör ett komptest och kolla efter glapp i turbon. Är det bra så brukar det vara okay. Sedan om den blåryker och dricker mycket olja så bör du kanske avstå.
Men 1,0 bar med originalturbo och IC är troligen ingen höjdare. Effekten du vinner försvinner stegvis efterhand turbon blir överhettad och IC'n inte klarar att
kyla. Jag hade stannat vid 0,8 bar, så håller grejerna längre med.

Mellan tummen och pekfingret tror jag du får ut 185-190hk vid 0,8 bar och 195-200hk vid 1,0 bar. Men när du kört en stund och gasat på med 1,0, då har
du ändå inte mer än 185-190hk, om ens det när insugsluften är varmare än asfalten en sommardag.

Mangan945
Uppkörning
Inlägg: 964
Blev medlem: 03 okt 2010, 17:56
Kör: 945T4+,945T4, 945ltt
Ort: Dals-Ed
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Mangan945 »

Funderar på att trimma min 945a FT med blandat annat höjt laddtryck till ca 0,8 och chip till bränslet.
Motorn har gått snart 42 000 mil. Toppen och alla packningar till den är bytt för 500 mil sen. Turbon är fin inget gapp och inga vändkanter direkt i motorn heller. Den är alltid servad vart 1000 mil.

Tror ni det går utan att motorn går åt skogen?
944 Turbo -93, 945 Turbo+/pkt -94 Mörkgrå http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=68512, 945 S Ltt -96.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av w300i »

In The White skrev:Omöjligt att säga bara på miltalet, det är motorns kondition som är viktigast!
En motor som gått 15.000mil och blivit misskött kan vara tokslut, samtidigt som en som gått 35.000 kan vara hyffsat frisk. Men visst, miltalet brukar
spela in.

Gör ett komptest och kolla efter glapp i turbon. Är det bra så brukar det vara okay. Sedan om den blåryker och dricker mycket olja så bör du kanske avstå.
Men 1,0 bar med originalturbo och IC är troligen ingen höjdare. Effekten du vinner försvinner stegvis efterhand turbon blir överhettad och IC'n inte klarar att
kyla. Jag hade stannat vid 0,8 bar, så håller grejerna längre med.

Mellan tummen och pekfingret tror jag du får ut 185-190hk vid 0,8 bar och 195-200hk vid 1,0 bar. Men när du kört en stund och gasat på med 1,0, då har
du ändå inte mer än 185-190hk, om ens det när insugsluften är varmare än asfalten en sommardag.
Okay tack för svaret :) Har inte fått nån riktig uppfattning än om motorns kondition,men än att den går väldigt fint när man kör. Hur kollar man glappet i turbon då? Har sett att det är lite olja vid anslutningarna på turbon så har funderat på att skicka den på renovering eller köpa en utbytesturbo. Sen läker den ju olja,men det tänkte jag fixa innan jag börjar leka med trimmet.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av In The White »

Mangan945 skrev:Funderar på att trimma min 945a FT med blandat annat höjt laddtryck till ca 0,8 och chip till bränslet.
Motorn har gått snart 42 000 mil. Toppen och alla packningar till den är bytt för 500 mil sen. Turbon är fin inget gapp och inga vändkanter direkt i motorn heller. Den är alltid servad vart 1000 mil.

Tror ni det går utan att motorn går åt skogen?
Det är näst intill omöjligt att veta om det kommer hålla, och hur länge. Det är så jäkla många faktorer som spelar in. Min rena magkänsla säger att det bör
gå fint efter den informationen du gett, men jag garanterar det inte givetvis!
Efter 42.000mil måste det ju dock blivit ett visst slitage på grejerna, men har den blivit ordentligt servad var 1.000e mil kan den ju vara i bra skick ändå.
Men 0,8bar låter vettigt i mina öron, tror det är där man bör stanna när man kör med originalgrejer och vill att det ska hålla. Har ju iofs inte själv legat uppe
på 1,0bar och över, men min rena magkänsla säger att man nog börjar tänja på gränserna för vissa komponenter där?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av In The White »

w300i skrev:Okay tack för svaret :) Har inte fått nån riktig uppfattning än om motorns kondition,men än att den går väldigt fint när man kör. Hur kollar man glappet i turbon då? Har sett att det är lite olja vid anslutningarna på turbon så har funderat på att skicka den på renovering eller köpa en utbytesturbo. Sen läker den ju olja,men det tänkte jag fixa innan jag börjar leka med trimmet.
Man känner på både axial och radialglapp på impellern. Lättast är att kolla detta på kompressordelen. Där lossat du bara insugsslangen mellan luftburk och
turbo, då kommer du åt impeller i kompressorhuset. Ska du kolla glappet på impellern vid i avgashuset får du givetvis lossa och vika undan downpipen.

Oljan som är i kompressorhuset på turbon kommer oftast från vevhusventilationen! Det är konstruerat så på dessa maskinerna, att genom den tjocka
vadderade slangen som ligger ovanpå ventilkåpan, och som går mellan oljefällan och insugsslangen, kommer alltid en viss mängd oljedimma med vevhus-
gaserna. Sedan trycks denna olja vidare genom slangar, rör och intercooler vidare in i insugsröret och motorn. Kanske inte helt optimalt, men så är det
konstruerat.
Det brukar även tryckas ut olja genom dumpventilen, och folk tror att turbon är kass och läcker. Men i de flesta fall är även detta olja som kommer genom
vevhusventilationen, och det skadar inte att rengöra dumpventilen någon gång emellanåt.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av ThaSaint »

kimbo skrev:ja har köpt en motronic box som ja fick hem ida. den va chippad med ett kcr 1.1 chip nån som
har erfarenheter vetskap om dessa? lr nånstans man kan läsa om dom hitta inget på google iaf.


mvh
Jag körde med KCR-chip i en 760 som jag hinkade ner en B230ET med motronicboxar i.
Den gick riktigt bra. Fast det är MÅNGA år sen, så jag vet inte version på det chippet.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3765
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av munktorparen »

Såg att folkraceshop säljer trimchip till B230F med LH2.4. Kan det tänkas ge nått egentligen? Står ju inget annat än att det flyttar varvstoppet till 7000rpm.

http://folkraceshop.se/trimchip-till-vo ... ory_id=113" onclick="window.open(this.href);return false;

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av EkF »

Kolla in steg 2 istället.
Den ska ge mer iaf, samma pengar också!
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Lördag
Övningskörning
Inlägg: 126
Blev medlem: 07 apr 2005, 20:40
Ort: Norrköping

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Lördag »

En lite fråga när vi ändå är inne på chip

är detta ett orginalchip?

Bild

kan sitta åt fel håll. kom inte ihåg vilket håll den satt åt från början :?
Volvo 740 GLE -87 skrotad
Volvo 740 GLE -87 såld
Volvo 740 GL -90 bruksbil
Volvo 740 TURBO -90 sommarbil

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Volvo245GLT »

Om det är original eller inte är svårt att se på bara chippet, precis som det är svårt att se vad det finns på en hårddisk utan att koppla in den i datorn. ;)

Men en metod är att kolla på chippets datummärkning. I det här fallet är den "8949", vilket tyder på att kretsen är tillverkad 1989, vecka 49.
Tittar man på övriga kretsar så ser man bl.a. koderna "0490" och "901" vilket betyder att de är tillverkade i början av 1990.
Antar att styrboxen kommer från en 90:a, och eftersom chippet är av ungefär samma årgång så gissar jag på att det är original.

Visst kan man programmera om ett originalchip i vissa fall, men normalt sett så använder man en ny och tom krets. :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Lördag
Övningskörning
Inlägg: 126
Blev medlem: 07 apr 2005, 20:40
Ort: Norrköping

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Lördag »

Volvo245GLT skrev:Om det är original eller inte är svårt att se på bara chippet, precis som det är svårt att se vad det finns på en hårddisk utan att koppla in den i datorn. ;)

Men en metod är att kolla på chippets datummärkning. I det här fallet är den "8949", vilket tyder på att kretsen är tillverkad 1989, vecka 49.
Tittar man på övriga kretsar så ser man bl.a. koderna "0490" och "901" vilket betyder att de är tillverkade i början av 1990.
Antar att styrboxen kommer från en 90:a, och eftersom chippet är av ungefär samma årgång så gissar jag på att det är original.

Visst kan man programmera om ett originalchip i vissa fall, men normalt sett så använder man en ny och tom krets. :)
Tack för ett mycket bra svar [thum]
Volvo 740 GLE -87 skrotad
Volvo 740 GLE -87 såld
Volvo 740 GL -90 bruksbil
Volvo 740 TURBO -90 sommarbil

Lördag
Övningskörning
Inlägg: 126
Blev medlem: 07 apr 2005, 20:40
Ort: Norrköping

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Lördag »

Fick hem mitt nya chip idag!

Fick även med några pinnbult o mutter??? Är det monteringssats för chipet ?? :wink:

Bild
Senast redigerad av 1 Lördag, redigerad totalt 5 gånger.
Volvo 740 GLE -87 skrotad
Volvo 740 GLE -87 såld
Volvo 740 GL -90 bruksbil
Volvo 740 TURBO -90 sommarbil

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av EkF »

munktorparen skrev:Såg att folkraceshop säljer trimchip till B230F med LH2.4. Kan det tänkas ge nått egentligen? Står ju inget annat än att det flyttar varvstoppet till 7000rpm.

http://folkraceshop.se/trimchip-till-vo ... ory_id=113" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan passa på att bumpa denna post lite, är själv i tankar och vill inte spendera pengar på ett chipp med taskig mapp som kan skada motorn.

Nån som har erfarenhet?
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Lördag
Övningskörning
Inlägg: 126
Blev medlem: 07 apr 2005, 20:40
Ort: Norrköping

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Lördag »

har ingen erfarenhet, men är väll orginalmappar med högre varvstopp
Volvo 740 GLE -87 skrotad
Volvo 740 GLE -87 såld
Volvo 740 GL -90 bruksbil
Volvo 740 TURBO -90 sommarbil

spurt
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 mar 2012, 22:27

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av spurt »

Jag har en 940 LTT och undrar vilket bränslechip det är som gäller idag? KL Racing, BSR, något annat?
Kommer bara ställa upp laddet, inga fler prylar.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av taz »

Tänkte snickra ihop en 2.3 liters 16v turbospis någon gång. (Nästa år troligtvis) Utan chip eller sprut så blir det ju inte så roligt... :) och att bygga en 2.3a utan att ta ut mer mos än original känns inte heller så värt...

Original sitter det ju samma spridare som på 940 turbo, fast med 012-LMM istället. Det går ju då alltså inte med tricket att montera 012LMM/968or som man kan göra på 940 för att flytta bränslemappen.

Hi-Tuning har chip som kan plocka ut 250-260hk, borde vara ungefär då både spridare och turbo bottnar på en B204FT.
(har ju ägt en 960 med B204FT innan med chip från SAM, den gick rätt gott med ca 1 bar!)

Jag vill ha ett chip en storlek upp moy ovan, 012 LMM med map för de välkända gröna "968orna", eller spridare på 500cc.
Planerat mål-effektuttag är 300-350hk ur en 2.3a med standardtopp med och GLT-kammar och T04E, HX35 eller K27 turbo.

E85-chip med 630cc med 012/025LMM etc. är också av intresse, men helst något för 968:or

Några tips på något väl beprövat? Gärna vettig prislapp också!
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Skriv svar