Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 25 aug 2019, 09:19

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 17 jul 2006, 15:13 
Offline
Moderator

Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Inlägg: 14489
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Först lite bakgrund.

B230ET-motorerna är lite väl klena i sin konstruktion.

Volvo var lite väl optimistiska, eller kanske inte, för en originalmotor uppfyller

de kvalitetskraven, dock är motorns lager lite väl klena och underdimensionerade.

Detta gäller alla B230motorer mellan 85 och 89.

B23 är hållbarare, likaså B230 1990 och nyare.

ca 1993 fick turbomotorerna (B230FT) oljedimkylning underifrån.

Det är extra oljekanaler med munstycken som duschar kolvarna underifrån med oljedimma.

Detta sitter som sagt på B230FT från och med 1993 och upp till sista året, 1998, samt alla B230FK (1995-1998)

-Så ett bra tips är att ha en motor med de grövre lagren om det ska trimmas!

En B230FT/FK underdel i gott skick lär hålla till iaf 350hk.

Naturligtvis finns det undantag, men ryktet säger så. ;)



Nåja lite om toppen då! Det finns lite olika varianter. 530 och 531 är de vanligaste.

På avgassidan mellan cylinder 2 och 3, ovanför grenröret står det ett gjutnummer,

1000530 eller 1000531 oftast på bilar med elektronisk insprutning.

Bild

530-toppen har lite lika optimalt utformade insugs och avgaskanaler,

men förbränningsrummen är aningen mindre, 51.7cc mot 531'ans 53,7cc.

Större förbränningsrum ger lägre kompförhållande, vilket gör att motorn

upplevs 'svagare' på låga varv och på sugmotorer utan turbo.

När det gäller att trimma en sugmotor kan därför en 530 vara ett vettigare

alternativ i vissa fall, än en 531.



Man planar ju toppen för att få högre kompförhållande, det är INGET man

vill åt på en turbomotor, då det i nästan alla fall förorsakar spikningar på en

överladdad motor. och det är INTE bra. Men på en icke överladdad motor,

alltså en motor utan turbo är högre komp lite mer häftigt, och ger lite mer

effekt.

När man planar en 530 så minstar förbränningsrummet med ca 4.3cc/mm

för en 531topp är motsvarande siffra 4.5cc/mm, om jag läser denan tabell rätt :D

Förbränningsrummets diameter på en 530 är 92½mm, mot 94mm på en 531.

Större förbränningsrum på en turbomotor ger en motor som är seg och slö

innan laddtrycket kommer, men å andra sidan tillåter den högre laddtryck istället.



När man då har en 'bra' bottendel, och en 'bra' topp, Då kanske vi ska kika

lite på turboaggregat.

De 940 som har en Mitsubishiturbo originalmonterad har en liten fördel,

de kränver mindre ändringar om man vill montera en större mitsu-turbo.

Man kan behålla olje samt vattenrör som sitter original.

16T, 18T, 15G t.ex fårn volvos vitblocksmotorer är inte svåra att få dit,

men kräver endel arbete. T.ex. måste avgashus och kompressorhusen på turbon

roteras. Detta för att när avgashuset är monterat på grenröret, så måste

olja-in -anslutningen vara åt rätt håll. Man kan inte skicka in olja i vilket hål

som helst på en turbo.

Samma med kompressorhuset, det måste roteras så man får anslutningen åt 'rätt håll'

om man inte vill dra om alla tryckrören. Sen måste man nog modifiera fäste till tryckklockan.

Info om hur man vrider kompressor, avgashus samt fäster tryckklocka kommer i ett inlägg senare.



Pystrimma då?

Ja då lurar man turbon att ladda mer än tryckklockan tillåter.

Tryckklockan består av ett membran som när trycket är nog högt,

öppnar en ventil (wastegate) som leder avgaserna förbi turbons avgasdel, så den inte laddar mer.

Man kan lura tryckklockan att öppna senare om man monterar en liten ventil som läker ut övertrycket,

så tryckklockan behöver högtre tryck för att öppna.

Bild

på slangen (5) monteras denna pysventil.

Det rekommenderas att man INTE pyser laddtrycket för högt, mer än

några få hekto (2-3 typ) mer än tryckklockan är avsett för, då läskiga laddtrycksspikar kan skada din motor.



Hur trimmar man sin B230FK (940 lättrycksturbo) ?

GENERELLT kan man säga att den maskinella skillnaden mellan fulltrycks

och lättrycksmotorn är bara själva tryckklockan. (3) på bilden ovan.

Byt denna till en kraftigare, och vips så har du samma effekt.

Glöm inte att chiptrimma bilen åxå!

En tumregel är att om du laddar mer än 0.6 bar med din turbomotor

så behöver du ett trimchip. visst KAN man ladda mer, men det är inte så klokt ;)



Större spridare och större LMM?

Visst, montera större spridare kan man göra. Det gör att motorn får mer bränsle.

Men den måste få med luft åxå, annars kommer motorn gå fett, och inte gå speciellt bra.

En vedertagen tumregel är att 3tums luftmassemätare passar bra med 465cc spridare

från volvos R-modeller. (de som slutar på boschnummer -968)

Men det är bara det att ja det GÅR men det är inte optimalt.

Laborera med bränsle/luft är inget man kan "höfta" sig fram att göra,

utan att man har mätvärden och instrument för uppmätning av lambda etc,

så man vet att förbränningen är optimal.

tänk på att det finns många gröna spridare med HELT olika värden.

likadant med spridare av avdra färger. gå ALDRIG enbart efter färger,

utan kolla upp vilket nummer som står på spridarna och kolla upp i någon

tabell vilka tekniska data de har, hög/lågohmiga och vilket bränsletryck

de är tillverkade att arbeta vid.



Intercooler

Kyla laddluften är ALDRIG fel. En bra intercooler gör skillnad.

"Aluintercooler" är inget man sätter bara för att de är en fet stylinggrej,

utan för att kunna hämta ut de sista hästkrafterna.

Kall luft har högre densitet, innehåller mer syre och ger mer effekt.

Exempel (VOLVOs siffror):

B21ET helt original. 155hk @ 5700rpm

B21ET helt original. 185hk @ 5700rpm med intercooler.



Hur man chiptrimmar står i FAQ.

Länk till tabell med tekniska data om spridare finns i FAQ.

Turbostorlekar och vad de klarar av står i FAQ.



Trimchip? Ja! finns här:

http://www.vikingchip.com <-- enligt min erfarenhet bästa chippen. ca 1500:- kostar idag ett chip till 940turbo/LTT

http://www.bsrab.se

finns många fler åxå.



Mja.. nu ska jag laga mat, mer info kanske kommer upp här så småningom.

Felaktigheter här (?) saker som bör läggas till osv kan ni skicka till mig via PM

så lägger jag till det.



//Erik

_________________
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015