Billig trimmning??
-
- Övningskörning
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 16 dec 2004, 20:05
- Kör: S70R MAN -98 SAFFRAN
- Ort: Växjö
Billig trimmning??
skulle vilja ha lite tips om hur man kan trimma b21 motorn utan att lägga ut alltför stora summer pengar??
Volvo through generations!|| S70R -98 MAN, SAFFRAN || V70 2.4 -06 ||
-
- Övningskörning
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 16 dec 2004, 20:05
- Kör: S70R MAN -98 SAFFRAN
- Ort: Växjö
-
- Övningskörning
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 16 dec 2004, 20:05
- Kör: S70R MAN -98 SAFFRAN
- Ort: Växjö
volvo.for.ever skrev:Hur mycket kostar en kamaxel då??
Vi har inte allt för stort kapital.
du kan ju kika på de här!
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam
vet inte vilken kam du skall välja men jag hade vx tro jag på min b23e med portad och rejält planad topp. gick som faen, varvillig till tusen. Ett problem bara när man planar för mycket, man ändrar kamtiderna och måste ha ett ställbart kamdrev. Finns någon här på forumet som kan modda org.drevet. Vet dock inte vad den personen heter!
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Jimpan skrev:volvo.for.ever skrev:Hur mycket kostar en kamaxel då??
Vi har inte allt för stort kapital.
du kan ju kika på de här!
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam
vet inte vilken kam du skall välja men jag hade vx tro jag på min b23e med portad och rejält planad topp. gick som faen, varvillig till tusen. Ett problem bara när man planar för mycket, man ändrar kamtiderna och måste ha ett ställbart kamdrev. Finns någon här på forumet som kan modda org.drevet. Vet dock inte vad den personen heter!
Det är ToAx du menar.
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Färsk användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 04 nov 2004, 19:38
- Ort: Köping
-
- Färsk användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 13 dec 2004, 22:44
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Billig trimmning??
volvo.for.ever skrev:skulle vilja ha lite tips om hur man kan trimma b21 motorn utan att lägga ut alltför stora summer pengar??
Det "billigaste" alternativet är ju dock att hänga dit en turbo.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 09 dec 2004, 10:11
- Ort: Huskvarna
I effekt per korna vs kg så är turbo nästan oslagbart billigast. Men när det gäller en förgasarmotor så har du inget som justerar tändning med övertryck etc vilket gör att hela installationen kan köras med ca 0,3 i laddtryck och ge ett par fjuttiga hk extra. Sedan har du två andra aspeker att fundera på;
1) turbokonvertering är praktiskt inte möjligt på fordon nyare än -75
2) försäkringspremien blir garanterat en annan, oftast högre. (genom att byta till en turbovagn)
Rätt ordning för att trimma sugmotor på är att få fart på flödet, jag skulle lägga upp stegen så här;
1) Extraktorgrenrör
2) Polering/putsning av insugs- och avgaskanaler
3) Val av annan kamaxel (finns stort utbud, välj kamaxel efter vad du ska använda bilen till; gatbus, rally eller raktfram)
4) Förgasarinställning. Nålförgasare kan du slipa nålen på (gratis) däremot kan du behöva en orginalnål till besiktningen eftersom det lätt fettar på och höjer CO halten. Har du en nålförgasare kan det vara värt att fundera på byte till munstycksförgasare, tex SolexCisac (Pierburg 2B5) som finns på B230K. Det är en tvåborts munstycksförgasare som du kan bygga om så att båda spjällen öppnar synkront (för mer soppa från början), annars är tex Weber 45/45 (eller Dollerto mfl) borgar i alla fall för effektur uppåt 200hk.
5) Planing av topp för ökad kompression. Plana inte hejdlöst mycket om du inte har koll på vad det ger, svårt att "ta tillbaka". Detta kan man gör i kombination med pkt.4 och man bör också tänka på att man behöver en kortare rem med 122 kugg mot orginalens 123kugg om man planar mer än 1,5mm. Annars får man med tiden lite felaktiga ventiltider.. Ventilspels justering är A och O alltid. Lycka till!!
1) turbokonvertering är praktiskt inte möjligt på fordon nyare än -75
2) försäkringspremien blir garanterat en annan, oftast högre. (genom att byta till en turbovagn)
Rätt ordning för att trimma sugmotor på är att få fart på flödet, jag skulle lägga upp stegen så här;
1) Extraktorgrenrör
2) Polering/putsning av insugs- och avgaskanaler
3) Val av annan kamaxel (finns stort utbud, välj kamaxel efter vad du ska använda bilen till; gatbus, rally eller raktfram)
4) Förgasarinställning. Nålförgasare kan du slipa nålen på (gratis) däremot kan du behöva en orginalnål till besiktningen eftersom det lätt fettar på och höjer CO halten. Har du en nålförgasare kan det vara värt att fundera på byte till munstycksförgasare, tex SolexCisac (Pierburg 2B5) som finns på B230K. Det är en tvåborts munstycksförgasare som du kan bygga om så att båda spjällen öppnar synkront (för mer soppa från början), annars är tex Weber 45/45 (eller Dollerto mfl) borgar i alla fall för effektur uppåt 200hk.
5) Planing av topp för ökad kompression. Plana inte hejdlöst mycket om du inte har koll på vad det ger, svårt att "ta tillbaka". Detta kan man gör i kombination med pkt.4 och man bör också tänka på att man behöver en kortare rem med 122 kugg mot orginalens 123kugg om man planar mer än 1,5mm. Annars får man med tiden lite felaktiga ventiltider.. Ventilspels justering är A och O alltid. Lycka till!!
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |