Billig trimmning??

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
volvo.for.ever
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 dec 2004, 20:05
Kör: S70R MAN -98 SAFFRAN
Ort: Växjö

Billig trimmning??

Inlägg av volvo.for.ever »

skulle vilja ha lite tips om hur man kan trimma b21 motorn utan att lägga ut alltför stora summer pengar??
Volvo through generations!|| S70R -98 MAN, SAFFRAN || V70 2.4 -06 ||

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Vilken B21? B21A, B21E eller B21ET?
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

volvo.for.ever
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 dec 2004, 20:05
Kör: S70R MAN -98 SAFFRAN
Ort: Växjö

Inlägg av volvo.for.ever »

Det är en b21a.....=)

väldigt tacksam för svar.
Volvo through generations!|| S70R -98 MAN, SAFFRAN || V70 2.4 -06 ||

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Slipa in ventiler, plana och porta toppen och en vassare kam...
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

volvo.for.ever
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 dec 2004, 20:05
Kör: S70R MAN -98 SAFFRAN
Ort: Växjö

Inlägg av volvo.for.ever »

Hur mycket kostar en kamaxel då??

Vi har inte allt för stort kapital.
Volvo through generations!|| S70R -98 MAN, SAFFRAN || V70 2.4 -06 ||

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

volvo.for.ever skrev:Hur mycket kostar en kamaxel då??

Vi har inte allt för stort kapital.


du kan ju kika på de här!



http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam



http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam



http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam



vet inte vilken kam du skall välja men jag hade vx tro jag på min b23e med portad och rejält planad topp. gick som faen, varvillig till tusen. Ett problem bara när man planar för mycket, man ändrar kamtiderna och måste ha ett ställbart kamdrev. Finns någon här på forumet som kan modda org.drevet. Vet dock inte vad den personen heter!
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Jimpan skrev:
volvo.for.ever skrev:Hur mycket kostar en kamaxel då??

Vi har inte allt för stort kapital.


du kan ju kika på de här!



http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam



http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam



http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=kam



vet inte vilken kam du skall välja men jag hade vx tro jag på min b23e med portad och rejält planad topp. gick som faen, varvillig till tusen. Ett problem bara när man planar för mycket, man ändrar kamtiderna och måste ha ett ställbart kamdrev. Finns någon här på forumet som kan modda org.drevet. Vet dock inte vad den personen heter!


Det är ToAx du menar.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

ska man byta kam rekomenderar jag starkt ett förgsarbyte likaså.

på med dellorto, weber eller solex. Kostar lite mer i bränsle men mycket mer fart till rätt kam. hör gärna efter med en motorfirma om lämplig kam.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Har du fast fläkt, så byt till en slirfläkt från ne nyare 240/740!!



Jag har för mig Volvo listade 2-3hk högre effekt med slirfläkt på B21A

Macke-Skidbacke
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 04 nov 2004, 19:38
Ort: Köping

Inlägg av Macke-Skidbacke »

Byt till B23E med H-kam, 405 topp 60mm avgassystem höjt soppatryck polerade kanaler...oj, kanske blev lite dyrt.

Peter Johansson
Färsk användare
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 dec 2004, 22:44
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Billig trimmning??

Inlägg av Peter Johansson »

volvo.for.ever skrev:skulle vilja ha lite tips om hur man kan trimma b21 motorn utan att lägga ut alltför stora summer pengar??


Det "billigaste" alternativet är ju dock att hänga dit en turbo.
Bild

"Med styrka kommer begränsningar"

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

det är väl inte billigt att trimma en motor..



bättre om du säger vad du har för kapital, så kan vi ge dig tips om hur du spenderar dem för att få mest för pengarna..?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

gugge_b
Färsk användare
Inlägg: 99
Blev medlem: 01 dec 2004, 17:33
Ort: Borlänge

Inlägg av gugge_b »

plana toppen 2mm och byt till k-kam(kan du hitta på någon skrot) sen kan du juster orginal förgasaren, så den får mera soppa. kostar inte mycket. antar att du vet någon som har verktyg till å justera ventilspel!

Mackan1985
Uppkörning
Inlägg: 472
Blev medlem: 09 dec 2004, 10:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Mackan1985 »

det billgaste i blir nog att byta till en bil med turbo om du vill trimma....det kostar för mycket att trimma en sugis och det händer inte lika mycket...
Säljes: 3" downpipé, en ställbar btr, 4 st vita spridare, en 3" lmm, passar b230ft.... pris bud!!!

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

I effekt per korna vs kg så är turbo nästan oslagbart billigast. Men när det gäller en förgasarmotor så har du inget som justerar tändning med övertryck etc vilket gör att hela installationen kan köras med ca 0,3 i laddtryck och ge ett par fjuttiga hk extra. Sedan har du två andra aspeker att fundera på;

1) turbokonvertering är praktiskt inte möjligt på fordon nyare än -75

2) försäkringspremien blir garanterat en annan, oftast högre. (genom att byta till en turbovagn)



Rätt ordning för att trimma sugmotor på är att få fart på flödet, jag skulle lägga upp stegen så här;

1) Extraktorgrenrör

2) Polering/putsning av insugs- och avgaskanaler

3) Val av annan kamaxel (finns stort utbud, välj kamaxel efter vad du ska använda bilen till; gatbus, rally eller raktfram)

4) Förgasarinställning. Nålförgasare kan du slipa nålen på (gratis) däremot kan du behöva en orginalnål till besiktningen eftersom det lätt fettar på och höjer CO halten. Har du en nålförgasare kan det vara värt att fundera på byte till munstycksförgasare, tex SolexCisac (Pierburg 2B5) som finns på B230K. Det är en tvåborts munstycksförgasare som du kan bygga om så att båda spjällen öppnar synkront (för mer soppa från början), annars är tex Weber 45/45 (eller Dollerto mfl) borgar i alla fall för effektur uppåt 200hk.

5) Planing av topp för ökad kompression. Plana inte hejdlöst mycket om du inte har koll på vad det ger, svårt att "ta tillbaka". Detta kan man gör i kombination med pkt.4 och man bör också tänka på att man behöver en kortare rem med 122 kugg mot orginalens 123kugg om man planar mer än 1,5mm. Annars får man med tiden lite felaktiga ventiltider.. Ventilspels justering är A och O alltid. Lycka till!!

Snatto
Uppkörning
Inlägg: 866
Blev medlem: 15 jun 2003, 18:26
Ort: Blekinge...

Inlägg av Snatto »

Billigt:

Plana toppen(eller köp en planad topp)

Skaffa en K-kam

2,5" system hela vägen(simons eller hemmabygge på simons-delar)
h OND a

Skriv svar