Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 15 dec 2017, 01:40

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 02 sep 2017, 22:50 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
Tjena! Har fått tag på en 745a med E motor som behövde ny motor, bytte blocket och satte ihop allt som det satt på det andra blocket och kasta i bilen.
Nu till problem, soppan kommer fram till motorn och det pyttsar ut små små droppar ur spridarna men inget mer. Har provat lyfta på mängdmätarskivan utan resultat, kollat så pumparna går vilket dom göra och soppan kommer fram.
jag läste omkring lite på google och såg att fler hade haft samma problem, någon löste det med en ny pump i tanken för den va död men det är ju inte min.. någon hade någon bränslemekanism slutat funka för men det vågar jag inte klabba med innan jag fått lite guide :P jag vet att det är en kille här inne som är en jävel på E-motorerna, tror det är Einar faktiskt ;)

Jag testa lite olika saker som sagt men en sak som jag kom på nu i efterhand att när jag monterade hela bränslemekanismen och allt, den delen som går in i blocket på oljepumpsaxeln hade ingen vippa som på förgasarbränslepumparna, då är min fråga om det ska sitta en sån grej där eller om det inte sitter sånt på E sprutet?
Jag är helt ny till E motorerna så jag fattar inte mycket just nu :P
Tacksam för alla svar!

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Senast redigerad av Maaaxb 20 sep 2017, 19:49, redigerad totalt 2 gång.

Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: B230E Soppa problem
InläggPostat: 03 sep 2017, 14:44 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Inlägg: 3059
Kör: 740 Surbo -87
Ort: Dala-Järna
Kolla så du har tillräckligt bränsletryck för spridarna öppnar inte förrän 3,6 bar om jag minns rätt. Jag hade problem med att reläsockeln till pumprelät hade brunnit så pumparna fick ett par volt bara och den släppte inte heller fram nån bensin mer än på kallstartsventilen

_________________
Vem fan behöver turbo när det finns träskor


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: B230E Soppa problem
InläggPostat: 03 sep 2017, 15:19 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
einar- skrev:
Kolla så du har tillräckligt bränsletryck för spridarna öppnar inte förrän 3,6 bar om jag minns rätt. Jag hade problem med att reläsockeln till pumprelät hade brunnit så pumparna fick ett par volt bara och den släppte inte heller fram nån bensin mer än på kallstartsventilen

Okej! då får jag kika på det, Tack :)

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: B230E Soppa problem
InläggPostat: 03 sep 2017, 18:32 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
Maaaxb skrev:
einar- skrev:
Kolla så du har tillräckligt bränsletryck för spridarna öppnar inte förrän 3,6 bar om jag minns rätt. Jag hade problem med att reläsockeln till pumprelät hade brunnit så pumparna fick ett par volt bara och den släppte inte heller fram nån bensin mer än på kallstartsventilen

Okej! då får jag kika på det, Tack :)


Verkar vara så att det är detta fel som du säger, kolla mitt senaste inlägg i Foto/Film om hela bilen så kommer du se hur det ser ut :)

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: B230E Soppa problem
InläggPostat: 03 sep 2017, 22:55 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Inlägg: 3059
Kör: 740 Surbo -87
Ort: Dala-Järna
Jag kan rekommendera den här instruktionsvideon för grunderna i hur k-jetronic fungerar. Riktigt simpelt insprut i grunden och inte alls så svårt att förstå sig på som folk tror
https://youtu.be/a4fJAfXYxWk

_________________
Vem fan behöver turbo när det finns träskor


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: B230E Soppa problem
InläggPostat: 04 sep 2017, 21:15 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
einar- skrev:
Jag kan rekommendera den här instruktionsvideon för grunderna i hur k-jetronic fungerar. Riktigt simpelt insprut i grunden och inte alls så svårt att förstå sig på som folk tror
https://youtu.be/a4fJAfXYxWk

Tacktack :P har mätt lite i bilen idag och får 10.5 volt vid 11ans säkring när reläet går, jag får 9.4 ibak på kablaget till bakre pumpen. Är det tillräckligt för att den inte ska skjuta fram tillräckligt med soppa? Har inte mätt på pumpen under än dock men skulle tippa på att det är samma där, lite lågt med volt alltså...
Kan tillägga att jag drog ur säkringscentralen en bit och drog i lite kablar och grejen och efter det så började motorn vilja hoppa igång i typ en halv sekund i taget så något skumt är det ju med kablar osv :/

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: B230E Soppa problem
InläggPostat: 04 sep 2017, 22:46 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Inlägg: 3059
Kör: 740 Surbo -87
Ort: Dala-Järna
Hoppar den igång ett par sekunder när den är kall och sen dör är det ett bevis på antingen för lågt bränsletryck eller tätt bränslehuvud/mätskivan inte öppnar. När den går så går den på kallstartsventilen så har du möjlighet till så mät bränsletrycket

_________________
Vem fan behöver turbo när det finns träskor


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: B230E Soppa problem
InläggPostat: 06 sep 2017, 15:15 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
einar- skrev:
Hoppar den igång ett par sekunder när den är kall och sen dör är det ett bevis på antingen för lågt bränsletryck eller tätt bränslehuvud/mätskivan inte öppnar. När den går så går den på kallstartsventilen så har du möjlighet till så mät bränsletrycket

Läste om dedär för ett tag sen faktiskt och det är som du säger, kommer inget ur spridarna men kallstarten kommer det ur :/ Har fått tag på en bränslepump som ska sitta under bilen så kommer byta den i framtiden då jag tror det sitter fel där.. tar man av bränsleslangen och drar på starten så rinner soppan väldigt klent ur slangen så skulle tippa på att den pumpen är dålig eller nått.._
Har inte tillgång till grejer så jag kan mäta bränsletryck tyvärr, sen vet jag inte om det är nått speciellt man kan göra på dessa motorer för att mäta heller :P
Men tack för alla tips hittills iaf

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: B230E Soppa problem
InläggPostat: 06 sep 2017, 15:17 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Inlägg: 3059
Kör: 740 Surbo -87
Ort: Dala-Järna
Dum fråga men har du bytt bränslefilter? Låter de som pumpen går tungt eller lätt? Kan ju vara en rostig tankarmatur så den suger luft

_________________
Vem fan behöver turbo när det finns träskor


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: B230E Soppa problem
InläggPostat: 08 sep 2017, 16:33 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
einar- skrev:
Dum fråga men har du bytt bränslefilter? Låter de som pumpen går tungt eller lätt? Kan ju vara en rostig tankarmatur så den suger luft

Har inte gjort det nej, ska byta pump till en som ska sitta under och kolla över filter i samma veva :)

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
InläggPostat: 19 sep 2017, 20:03 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
Nu har det bytts mycket grejer men biljäveln vägrar få soppa. Båda pumparna bytta till fungerande, av vad jag sett så kommer det rikligt med soppa. Kollat över allt och testade med direkt 12v på bakre pumpen, pumpen under får rätta voltantalet från originalkablarna så det är inte det felet. Min bränsläfördelare verkade vara meckad med förut så jag fixade en annan och satte dit idag men fick inte ett liv i motorn ändå..
Jag fattar inte varför det ska jävlas så hemskt men det vill banne mig inte funka :(
Det enda jag själv kan tänka på är det jag skrev i första inlägget. Ska det sitta en såndär vippa i blocket som det sitter på bränslepumparna till förgasare eller finns inte det till E motorerna?

Alla sista tips uppskattas väl men om jag inte får igång denna snart går jag över till förgasare då planerna ändå är att ha en annan roligare motor i denna sen

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
InläggPostat: 20 sep 2017, 18:12 
Offline
Övningskörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jun 2011, 20:28
Inlägg: 156
Kör: 744 GLE -86
Kolla mätskivan att den går lätt och inte kärvar. Är ingen expert på K-jetronic men har för mig att mätskivan justerar mängden bränsle som bränslespridaren ger ut till spridarna? Rätta mig om jag har fel någon.

Hade så på min att motorn tappade kraft vid ett visst varvtal. När jag renoverade motorn nu i somras öppnade jag mängdmätaren och noterade att mätskivan gick trögt vid halvvägs upp. Rengjorde så att mätskivan gick lätt igen och problemet var borta.

Hade du nytt bränslefilter också?

_________________
Jajustja

http://www.garaget.org/GummiFace


Upp
   
InläggPostat: 20 sep 2017, 19:47 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
GummiFace skrev:
Kolla mätskivan att den går lätt och inte kärvar. Är ingen expert på K-jetronic men har för mig att mätskivan justerar mängden bränsle som bränslespridaren ger ut till spridarna? Rätta mig om jag har fel någon.

Hade så på min att motorn tappade kraft vid ett visst varvtal. När jag renoverade motorn nu i somras öppnade jag mängdmätaren och noterade att mätskivan gick trögt vid halvvägs upp. Rengjorde så att mätskivan gick lätt igen och problemet var borta.

Hade du nytt bränslefilter också?


Mätskivan går som den ska, tvättat den och ställt in skivan så den går lätt :) Bilen är igång nu men den går dåligt. går inte att varva mer än 3k varv typ och den typ kväver sig själv...
vet inte vad detta beror på :/

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
InläggPostat: 20 sep 2017, 19:48 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
Bilen är igång nu igen men den går som skit.. går inte att varva mer än 3-3,5k varv ungefär och det låter som den antingen missar eller typ kväver sig själv.

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
InläggPostat: 20 sep 2017, 20:08 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Inlägg: 3059
Kör: 740 Surbo -87
Ort: Dala-Järna
Tycker de tyder på att den suger tjuvluft så den går på tok för magert. Kolla så att alla slangar och liknande verkligen är hela och sitter där de ska. Lyssna även efter ett tjutande ljud när du har motorn igång vilket brukar vara en läckande insugspackning

_________________
Vem fan behöver turbo när det finns träskor


Upp
   
InläggPostat: 20 sep 2017, 20:57 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
einar- skrev:
Tycker de tyder på att den suger tjuvluft så den går på tok för magert. Kolla så att alla slangar och liknande verkligen är hela och sitter där de ska. Lyssna även efter ett tjutande ljud när du har motorn igång vilket brukar vara en läckande insugspackning


justja, det är ju så fruktansvärt viktigt att allt är tätt. har ju trots allt plockat av insug säkert 10 gånger nu så någon vakuumslang eller dålig insugspackning kan ju vara felet :P Dock är insugspackningen ny men man vet ju aldrig. Ska kikas på imorgon :)

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
InläggPostat: 21 sep 2017, 21:59 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
Kollat efter vakuumläckage idag och fick byta spridartätningarna som vanligt annars så va det tätt överallt. Bilen går fortfarande som en påse nötter så nu återstår det bara bränsle eller gnista.
Imorgon byts tändspolen igen då den förra sa upp sig igår. Efter det så blir det väl köpa ny undre bränslepump

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
InläggPostat: 22 sep 2017, 18:03 
Offline
Uppkörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Inlägg: 315
Ort: Umeå
motorstyrningen som sitter skruvad insidan fram vänster framskärm?
Den bakre tempgivaren som sitter under insuget och styr datorns uppgifter.
(inte den som styr tempmätaren denna kostar över 600pix)

_________________
Ford Falcon -60 "Sommarbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "Finbilen"
Volvo 945-93 oceanblå "Bruksbilen"
Volvo 744-88 vinröd "Blivande finbilen"
Hyundai Accent -97 "tusenkronorsbilen"


Upp
   
InläggPostat: 22 sep 2017, 19:02 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Inlägg: 3059
Kör: 740 Surbo -87
Ort: Dala-Järna
umekille skrev:
motorstyrningen som sitter skruvad insidan fram vänster framskärm?
Den bakre tempgivaren som sitter under insuget och styr datorns uppgifter.
(inte den som styr tempmätaren denna kostar över 600pix)

Tror du blandat ihop det med nån annan motor, B230E har inte så mycket datastyrt :wink:

Sådär beter dom sig när dom tar mycket tjuvluft. Alternativt att styrtrycksventilen är trasig så den skickar på fullt systemtryck på mätskivan. Det är den grejen som sitter bultad där bränslepumpen normalt sitter på förgasarmotorerna

_________________
Vem fan behöver turbo när det finns träskor


Upp
   
InläggPostat: 22 sep 2017, 20:02 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
einar- skrev:
umekille skrev:
motorstyrningen som sitter skruvad insidan fram vänster framskärm?
Den bakre tempgivaren som sitter under insuget och styr datorns uppgifter.
(inte den som styr tempmätaren denna kostar över 600pix)

Tror du blandat ihop det med nån annan motor, B230E har inte så mycket datastyrt :wink:

Sådär beter dom sig när dom tar mycket tjuvluft. Alternativt att styrtrycksventilen är trasig så den skickar på fullt systemtryck på mätskivan. Det är den grejen som sitter bultad där bränslepumpen normalt sitter på förgasarmotorerna

Ja det har jag förstått men det är inga läckor nu iaf så det kan man utesluta :) Där styrtrycksventilen sitter, ska det sitta en såndär vipppa som går på oljepumpaxeln i den grejen där? Har inte lyckats fått nå svar på det :roll:

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
InläggPostat: 22 sep 2017, 20:29 
Offline
Övningskörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jun 2011, 20:28
Inlägg: 156
Kör: 744 GLE -86
Maaaxb skrev:
einar- skrev:
umekille skrev:
motorstyrningen som sitter skruvad insidan fram vänster framskärm?
Den bakre tempgivaren som sitter under insuget och styr datorns uppgifter.
(inte den som styr tempmätaren denna kostar över 600pix)

Tror du blandat ihop det med nån annan motor, B230E har inte så mycket datastyrt :wink:

Sådär beter dom sig när dom tar mycket tjuvluft. Alternativt att styrtrycksventilen är trasig så den skickar på fullt systemtryck på mätskivan. Det är den grejen som sitter bultad där bränslepumpen normalt sitter på förgasarmotorerna

Ja det har jag förstått men det är inga läckor nu iaf så det kan man utesluta :) Där styrtrycksventilen sitter, ska det sitta en såndär vipppa som går på oljepumpaxeln i den grejen där? Har inte lyckats fått nå svar på det :roll:


Nej, det är bara en hållare med en o-ring mot öppningen i blocket.

_________________
Jajustja

http://www.garaget.org/GummiFace


Upp
   
InläggPostat: 22 sep 2017, 21:32 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
GummiFace skrev:
Maaaxb skrev:
einar- skrev:
Tror du blandat ihop det med nån annan motor, B230E har inte så mycket datastyrt :wink:

Sådär beter dom sig när dom tar mycket tjuvluft. Alternativt att styrtrycksventilen är trasig så den skickar på fullt systemtryck på mätskivan. Det är den grejen som sitter bultad där bränslepumpen normalt sitter på förgasarmotorerna

Ja det har jag förstått men det är inga läckor nu iaf så det kan man utesluta :) Där styrtrycksventilen sitter, ska det sitta en såndär vipppa som går på oljepumpaxeln i den grejen där? Har inte lyckats fått nå svar på det :roll:


Nej, det är bara en hållare med en o-ring mot öppningen i blocket.

Bra, då är det som det ska där. ska kolla hur spridarna sprutar någon dag här framöver så får vi se om det är en fin dimma eller om dom inte beter sig rätt :)

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
InläggPostat: 23 sep 2017, 00:21 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Inlägg: 3059
Kör: 740 Surbo -87
Ort: Dala-Järna
Bilen ska gå hyfsat även om spridarna i princip är skrot. Styrtrycksventilen ska tydligen vara ett ganska vanligt fel på K-jet men jag har inte råkat ut för de än.

Den har ju till uppgift att reglera trycket som "håller emot" mätskivan och i kallt läge ligger de en bimetall och håller emot fjädern i regulatorn för att den ska gå fetare vid kallstart.

Då motorn går så värms bimetallen upp med en värmeslinga så trycket som pressar mot mätskivan ökar och motorn går magrare.

I normala fall ligger systemtrycket från pumpen på 4,5-5,3 bar och styrtrycksventilen på 3,4-3,8 bar (varm motor) och går regulatorn sönder och skickar på 5 bar så kommer motorn gå extremt magert.

_________________
Vem fan behöver turbo när det finns träskor


Upp
   
InläggPostat: 23 sep 2017, 20:06 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 jan 2016, 20:31
Inlägg: 210
Kör: Volvo 945 GL/760 GLE
einar- skrev:
Bilen ska gå hyfsat även om spridarna i princip är skrot. Styrtrycksventilen ska tydligen vara ett ganska vanligt fel på K-jet men jag har inte råkat ut för de än.

Den har ju till uppgift att reglera trycket som "håller emot" mätskivan och i kallt läge ligger de en bimetall och håller emot fjädern i regulatorn för att den ska gå fetare vid kallstart.

Då motorn går så värms bimetallen upp med en värmeslinga så trycket som pressar mot mätskivan ökar och motorn går magrare.

I normala fall ligger systemtrycket från pumpen på 4,5-5,3 bar och styrtrycksventilen på 3,4-3,8 bar (varm motor) och går regulatorn sönder och skickar på 5 bar så kommer motorn gå extremt magert.

Jaja okej :/ Jag som helst inte vill klabba mer med sånt där just nu :cry: Menmen, vill ju helst har kvar k-jet för det är piggare än förgasare så får försöka kolla på dedär framöver :)

_________________
Nuvarande: Volvo 740 GL -89, Turbokonverterad 740 GL -90


Upp
   
InläggPostat: 24 sep 2017, 12:33 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Inlägg: 3059
Kör: 740 Surbo -87
Ort: Dala-Järna
Styrtrycksventilen är inte så svår att byta, sitter med två bult, två slangar och en kontakt :wink:

_________________
Vem fan behöver turbo när det finns träskor


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015