Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 17 aug 2017, 03:59

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 18 apr 2017, 17:53 
Offline
Klubbmedlem 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Inlägg: 10
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö
Tjena, jag har lite störande problem med min i ordninggjorda Volvo 740 -89.

Motorn är en B230f som jag nyligen renoverade toppen på, efter att termostaten fastnat och bilen kokat lite smått. Läckte aldrig eller var aldrig några problem med den innan detta. Men nu efter åt så har jag stört mig på att det läckt olja från fördelaren och ner på vatten röret till värmen. jag bytte då o-ringarna i fördelaren och testade igen men det läckte fortfarande. Inte i några jätte mängder men ändå en liten pöl under bilen. Kan tillägas att jag gjorde rent flamfällan och sköljde ur olje kanersten.

Sen till det andra problemet som upp kom ungefär i samma veva. När bilen har stått ett tag och man ska ha igång den så går den inte på alla cylindrar men efter en stund så jämnar den ut sig själv och bilen går normalt och friskt. Den beter sig helt normalt under färd och om man ska starta han efter en liten stund igen så hoppar den igång som den ska.
Jag har kollat efter felkoder men det finns inga lagrade.

Några idéer eller teorier?

Tack på förhand!
Mvh Oskar


Upp
   
InläggPostat: 19 apr 2017, 19:16 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48
Inlägg: 618
Säker på att det är från fördelaren och inte ventilkåpan?

Samt att det kan vara kylarvätska i cylindrarna som gör att den inte går på alla burkar i början.
Kolla färgen på tändstiften!

_________________
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild


Upp
   
InläggPostat: 21 apr 2017, 22:34 
Offline
Webmaster

Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Inlägg: 1639
Kör: 965, AMC
Har du kollat fördelarlocket innan start?
Om det läcker olja där kan det ju vara olja som letat sig in i locket som gör att det tar ett tag innan det blir tillräckligt bra kontakt för tändning på alla cylindrar vid start av motorn.


Upp
   
InläggPostat: 26 apr 2017, 11:34 
Offline
Klubbmedlem 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Inlägg: 10
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö
EkF skrev:
Säker på att det är från fördelaren och inte ventilkåpan?

Samt att det kan vara kylarvätska i cylindrarna som gör att den inte går på alla burkar i början.
Kolla färgen på tändstiften!


Hej ingen, ber om ursäkt för att jag inte har svarat. Nästan 100% säker på att det är från fördelaren. Fanns ingen olja vidventilkåpan när jag hade av fördelaren.

Ska kolla stiften igen, men sist var de blöta men det luktade bensin så jag antar att det var bensin och inte kylarvatten. Finns det någon sensor eller liknade som skulle kunna ge detta problem? :wink:


Upp
   
InläggPostat: 26 apr 2017, 11:36 
Offline
Klubbmedlem 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Inlägg: 10
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö
Eda skrev:
Har du kollat fördelarlocket innan start?
Om det läcker olja där kan det ju vara olja som letat sig in i locket som gör att det tar ett tag innan det blir tillräckligt bra kontakt för tändning på alla cylindrar vid start av motorn.


Tack för svar, har kollat fördelarlocket och det var tort och fint inga spår efter olja. Oljan ser ut att komma bakom fördelaren.

Några andra idéer om detta? :wink:

Mvh


Upp
   
InläggPostat: 26 apr 2017, 18:25 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48
Inlägg: 618
Nedstedt740 skrev:
EkF skrev:
Säker på att det är från fördelaren och inte ventilkåpan?

Samt att det kan vara kylarvätska i cylindrarna som gör att den inte går på alla burkar i början.
Kolla färgen på tändstiften!


Hej ingen, ber om ursäkt för att jag inte har svarat. Nästan 100% säker på att det är från fördelaren. Fanns ingen olja vidventilkåpan när jag hade av fördelaren.

Ska kolla stiften igen, men sist var de blöta men det luktade bensin så jag antar att det var bensin och inte kylarvatten. Finns det någon sensor eller liknade som skulle kunna ge detta problem? :wink:


Mja... Bild Inte helt säker du.
Jag har ingen riktigt bra förslag, men det mystiska oljeläckaget känns igen från min 16V. Hittade dock aldrig vart det kom från.

_________________
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild


Upp
   
InläggPostat: 26 apr 2017, 19:29 
Offline
Klubbmedlem 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Inlägg: 10
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö
EkF skrev:
Nedstedt740 skrev:
EkF skrev:
Säker på att det är från fördelaren och inte ventilkåpan?

Samt att det kan vara kylarvätska i cylindrarna som gör att den inte går på alla burkar i början.
Kolla färgen på tändstiften!


Hej ingen, ber om ursäkt för att jag inte har svarat. Nästan 100% säker på att det är från fördelaren. Fanns ingen olja vidventilkåpan när jag hade av fördelaren.

Ska kolla stiften igen, men sist var de blöta men det luktade bensin så jag antar att det var bensin och inte kylarvatten. Finns det någon sensor eller liknade som skulle kunna ge detta problem? :wink:


Mja... Bild Inte helt säker du.
Jag har ingen riktigt bra förslag, men det mystiska oljeläckaget känns igen från min 16V. Hittade dock aldrig vart det kom från.


där ser man, då får jag se om jag löser det hela :wink:

mvh


Upp
   
InläggPostat: 26 apr 2017, 20:41 
Offline
Klubbmedlem 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Inlägg: 10
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö
Nedstedt740 skrev:
EkF skrev:
Nedstedt740 skrev:

Hej ingen, ber om ursäkt för att jag inte har svarat. Nästan 100% säker på att det är från fördelaren. Fanns ingen olja vidventilkåpan när jag hade av fördelaren.

Ska kolla stiften igen, men sist var de blöta men det luktade bensin så jag antar att det var bensin och inte kylarvatten. Finns det någon sensor eller liknade som skulle kunna ge detta problem? :wink:


Mja... Bild Inte helt säker du.
Jag har ingen riktigt bra förslag, men det mystiska oljeläckaget känns igen från min 16V. Hittade dock aldrig vart det kom från.


där ser man, då får jag se om jag löser det hela :wink:

mvh


Har kollat stiften nu, alla såg likvärdiga ut lite bensin på alla. Torkade av dem och satte tillbaka dem. Prov startade och den gick igång som den skulle på alla 4. Ska testa imon igen och se om det är samma sak :) Försökte få in en bild men lyckades inte fatta hur man gör :roll:

Mvh


Upp
   
InläggPostat: 27 apr 2017, 17:43 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48
Inlägg: 618
Nedstedt740 skrev:
Nedstedt740 skrev:
EkF skrev:

Mja... Bild Inte helt säker du.
Jag har ingen riktigt bra förslag, men det mystiska oljeläckaget känns igen från min 16V. Hittade dock aldrig vart det kom från.


där ser man, då får jag se om jag löser det hela :wink:

mvh


Har kollat stiften nu, alla såg likvärdiga ut lite bensin på alla. Torkade av dem och satte tillbaka dem. Prov startade och den gick igång som den skulle på alla 4. Ska testa imon igen och se om det är samma sak :) Försökte få in en bild men lyckades inte fatta hur man gör :roll:

Mvh


Min tanke var att dom skulle vara vita, onödigt vita mot vad dom borde vara. Är ett tecken på att vatten/kylarvätska har letat sig in i cylindrarna.
Verkade troligt eftersom du sa att den kokat och tar ett tag innan den går rent.

_________________
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild


Upp
   
InläggPostat: 27 apr 2017, 17:56 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Inlägg: 1603
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo
Det sitter en packbox på fördelarens genomgående axel, är inte den bytt så kan den ju vara orsaken till läckaget.


Upp
   
InläggPostat: 03 maj 2017, 07:18 
Offline
Klubbmedlem 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Inlägg: 10
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö
Hej ingen, nu tror jag att jag har hittat problemet med att bilen inte ville starta på alla fyra. :D

Gamla tändkablar (verkar som om de alldrid varit bytta, daterat -89) som jag dessutom bundit ihopa vid ventilkåpan så det skulle se snyggt ut. Antagligen så har strömmen kunnat hoppa emellan någon av kablarna tills de blivit varma. Det räckte att ta bort buntbanden så startade den finnt, men det är nog ändå dags att byta kablarna. :wink:

Mvh


Upp
   
InläggPostat: 12 maj 2017, 22:45 
Offline
Klubbmedlem 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 aug 2015, 19:40
Inlägg: 10
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Gnosjö
Hej igen, Nu bryter jag snart ihopa :cry: Skulle starta bilen idag efter att den stått någon vecka, samma visa igen fast denna gång gick den nog bara på en cylinder. Tog ur tändstiften som förra gången och de var bensinblöta igen. De två till 3:an och 4:an såg också ut att ha olja på sig och var gansk svarta. Torkade av dem om startade, den gick på fler och efter ca 10 sec, gick han på alla fyra igen. Vad kan det vara?!? Börjar bli riktigt orolig nu. Dåliga ventiltätningar, kolvringar, vevhusventilation???

Någon idé?
Mvh Oskar


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015