Tidur typ 3 / typ 4 - bensinvärmare

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2452
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Tidur typ 3 / typ 4 - bensinvärmare

Inlägg av Hassell »

Hej,

Nu gäller det här förvisso inte en 7/900, utan en 240, men bensinvärmarsystemet är ju i det närmaste likadant.

Jag har en 091-B värmare med typ 3-tidur idag. Jag ska montera en mittkonsol från 740 i bilen (Den mellan stolarna, med förvaringsfacket) och flytta tiduret dit istället för att ha det i instrumentbrädan. Dock så har kablaget till typ 3 när den sitter monterad mellan stolarna utgått hos Volvo, men kablaget till typ 4 finns kvar. En annan fördel med typ 4 är ju att den går att fjärrstyra med hjälp av larm [thum]

Är ett kablage till typ 4 plug 'n play med resterande kablage i en bil som tidigare har haft typ 3, eller behöver det anpassas på nått vis?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Tidur typ 3 / typ 4 - bensinvärmare

Inlägg av einar- »

Borde vara samma 3+1 poliga kontakter till värmarens kablage på båda kablagen. Resten av kablarna ska ju jackas in på bilens kablage med strömtjuvar och liknande

Men är du säker på att ditt nuvarande kablage inte räcker bak till mittkonsolen? De brukar vara rätt tilltagen i längd
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2452
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Tidur typ 3 / typ 4 - bensinvärmare

Inlägg av Hassell »

einar- skrev:
09 dec 2022, 12:54
Borde vara samma 3+1 poliga kontakter till värmarens kablage på båda kablagen. Resten av kablarna ska ju jackas in på bilens kablage med strömtjuvar och liknande

Men är du säker på att ditt nuvarande kablage inte räcker bak till mittkonsolen? De brukar vara rätt tilltagen i längd
Det låter ju lovande. Jag tror inte att det nuvarande räcker, men det kan ju vara att den sitter strajpad nånstans bakom värmepaketet också. Som det är nu hänger kontakten till tiduret typ vid tändningslåset.

Det som är lite synd att är att bensinvärmarna inte verkar finnas med i 240 reservdelskatalogen på GCP, annars hade man ju kunnat jämföra artikelnummer mellan 240 och 740 och på så vis försöka räkna ut om det är samma kablage.

Förresten, jag har två lösa kontaktstycken på kablaget till tiduret. Ena sladden är blå och den andra är brun/vit om jag inte minns fel. Dessa är inte inkopplade nånstans och jag hittar inga "kompisar" till dom kontakterna och värmaren funkade sist jag använde den. Vet du vad tanken är med dessa två kablar?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Tidur typ 3 / typ 4 - bensinvärmare

Inlägg av einar- »

Det här var enda kopplingsschemat jag hittade på datorn just nu på de tiduret.

Jag har för mig att det kan vara utgång med förlängd gångtid för elektrisk motorvärmare och den som går till jord också kan ändra gångtiden
DSC_2641.JPG
DSC_2641.JPG (248.55 KiB) Visad 192 gånger
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2452
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Tidur typ 3 / typ 4 - bensinvärmare

Inlägg av Hassell »

Aha, nice! :D Tack för kopplingsschemat.

Skriv svar