Strålkastartorkarmotor konstant vinande pipande ljud

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
björn55
Färsk användare
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 maj 2018, 11:19

Strålkastartorkarmotor konstant vinande pipande ljud

Inlägg av björn55 »

Strålkastaretorkarmotorn på höger sida låter med ett vinande o pipande ljud konstant så fort man slår på tändningen,går ej att stänga av via reglage vid ratten, vad kan felet vara? Torkararmarna fungerar ej, går det att koppla bort dom på något sätt?
Tack på förhand: Björn Jäger

In The White
Moderator
Inlägg: 20182
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: STRÅLKASTARTORKARMOTOR KONSTANT VINANDE PIPANDE LJUD

Inlägg av In The White »

Ja det sitter kontaktstycke på dom som du kan koppla ur.

björn55
Färsk användare
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 maj 2018, 11:19

Re:Björn Jäger: Strålkastartorkarmotor vinande pipande ljud

Inlägg av björn55 »

Hej
Tack för ditt svar, var sitter kontaktstycket och hur ser det ut, är det bara utt dela kontakten eller bör man isolera den på något sätt, isåfall hur,vad kan felet vara när det piper o viner hela tiden?
Mvh Björn Jäger

In The White
Moderator
Inlägg: 20182
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Strålkastartorkarmotor konstant vinande pipande ljud

Inlägg av In The White »

Sitter på sladden ca 10cm från torkarmotorn.

Varför den viner vet jag inte?


Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Strålkastartorkarmotor konstant vinande pipande ljud

Inlägg av Morst »

Precis som In The White skriver så finns det ett kontaktstycke att koppla ur för att strålkastartorkarna skall sluta gå. På 940 (den länkade bilden ovan) är det trepoligt, brett och platt, på trubbnos-740 är det ett B-format kontaktstycke av samma sort som till bl.a. skärmblinkersarna samt en separat jordkabel med en 6,3 mm flatstiftshona. På dessa sitter dessutom båda kontaktstyckena på samma sida i motorrummet (kommer inte ihåg vilken) medan de på 940 sitter i närheten av respektive strålkastare.

Att din ena torkarmotor viner och surrar beror troligast på att den drabbats av det vanligaste felet - fastärgad/-rostad torkararmsaxel i bussningen - vilket fått till följd att motorn lyckats svarva sönder ett eller flera plastdrev inne i torkarenheten. Gränsläget för "torkarautomatiken" drivs av det större drevet och har säkert fastnat i "på"-läget och kan pga. troligtvis drevras inte komma därifrån. Därav vinandet så fort radio- eller tändningsläget vrids på.

Lång förklaring men hoppas att du förstod ändå! :)

Torkarmotorerna kan för övrigt med lite pillande och tur gå att skrämma liv i igen om de inte är allt för skrot invändigt, det brukar jag roa mig med ibland när jag kommer över några motorer som folk rationaliserar bort så jag har numera alltid några liggande. [thum]
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar