Trasig fläkt Volvo 740 1990 års modell

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Ylva
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 aug 2020, 19:44

Trasig fläkt Volvo 740 1990 års modell

Inlägg av Ylva »

Hej!
Idag när jag var ute och körde i värmen började fläkten låta konstigt, sedan slutade den fungera, sedan kom ett skarpt ljud och det luktade lite svagt bränt. Vad kan det vara, trasig fläktrem?
Det är inte så att jag behöver en fungerande fläkt som blåser, jag är ju van att vara utan AC sedan många år. Utan det är mer att jag undrar vad som hänt med fläkten och hur det påverkar motorn.

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4744
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Trasig fläkt Volvo 740 1990 års modell

Inlägg av Arly165 »

Om det är kupefläkten som du menar så är det ingen rem kopplad till den. Däremot så går den på en elmotor med kol i. Det är inte ovanligt att dessa säger upp sej efter 30 år lång och trogen tjänst. Den är inte svår att byta, den sitter under handskfacket nere till höger och man kommer åt den genom att lossa en panel vid passagerarens fötter. Finns nya att köpa för en rimlig summa på bildelssajter. Begagnat kan också vara värt att spana in. Hör med din lokala skrot eller bildelsbasen.se.
Ang. att ha en fungerande fläkt så är det viktigare än man tror även om AC inte fungerar. Börjar det regna t.ex så kommer det massvis med fuktig luft och alla rutor kommer att imma igen, det kan vara trafikfarligt. En sval och fuktig morgon kommer det ta evigheter att få god sikt, och de få gånger jag har kört utan fungerande kupefläkt på vintern har inte varit roliga!
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Ylva
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 aug 2020, 19:44

Re: Trasig fläkt Volvo 740 1990 års modell

Inlägg av Ylva »

Tack för svar! Då hoppas jag att det "bara" är kupéfläkten som pajat, jag ska lämna in bilen så jag får hjälp att kolla den. Det var en ganska skarp smäll, därför blev jag orolig att ngn rem brustit.

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4744
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Trasig fläkt Volvo 740 1990 års modell

Inlägg av Arly165 »

Om du misstänker motorfläkten, förutsatt att din bil är utrustad med en mekanisk sådan, så är det enkelt att kontrollera. Lyft på motorhuven med motorn igång. Då ser du tydligt fläkten bakom kylaren och om den snurrar med tillhörande rem. Har di bil elektrisk kylfläkt till motorn så är det lite klurigare då den är termostat styrd.
Håll även ett öga på temperaturmätaren i mätarhuset, visar den för högt kan det var något fel på din motorfläkt.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Skriv svar