ECC-problem 945 FTT-98

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Mats_013
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 sep 2017, 21:24

ECC-problem 945 FTT-98

Inlägg av Mats_013 »

Jag har en 945FTT -98 med ECC.
När det är kyligt ute och jag ställt in någon önskad temperatur så vill gärna fläkten gå på högfart hela tiden, och det vill gärna bli för varmt. Temperaturen på luften som blåser in växlar ofta mellan varmt och kallt, men den verkar inte hitta något läge där den är nöjd. Jag får istället ställa fläkthastigheten manuellt. AC:n slutade fungera i somras och jag trodde den behövde fyllas, men när jag lämnat in den på kontroll så var det inte behov att fylla. Knappen med snöflingan lyser med fast sken när den är intryckt. Problemet med temp/fläkt har funnits i flera år, men det med AC:n har kommit nu. Jag misstänker något givarfel. Några tips?
Mvh Mats

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: ECC-problem 945 FTT-98

Inlägg av In The White »

Börja med att kolla felkoder på AC systemet.

Hur du gör beskrivs här:http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=24&t=76776

Tänk på att du får felkod på solsensor om det är mulet eller om di kollar inomhus!

I taklampan är ett hål där AC systemet suger in luft till innesensorn, kolla så det suger svagt där och att hålet inte är igensatt av smuts!

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: ECC-problem 945 FTT-98

Inlägg av Moto-XXX »

Min uppförde sig på liknande vis och då var det yttertemperaturgivaren som var trasig, den sitter under handskfacket nånstans. Jag löste det med ett motstånd från Elfa.
Kolla i denna mer detaljerade tråd i FAQ http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=29798

Mats_013
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 sep 2017, 21:24

Re: ECC-problem 945 FTT-98

Inlägg av Mats_013 »

Har nu kollat insuget till innesensorn, och det verkar suga där (om än väldigt svagt).
Felkoderna har jag försökt läsa av, men jag undrar om alla blink ska ha samma längd eller om ettorna är längre? Ser ut att det blinkar 1 lång-6 korta-1 lång. (Är det så solsensorn klagar om man inte lyser på den?)
Ska intressera mig för utetemperaturgivaren någon dag.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: ECC-problem 945 FTT-98

Inlägg av In The White »

Jepp! Felkod för solsensor det där! Hjälper inte att lysa på den, det måste vara solljus.

Skriv svar