Död hastighetsmätare m m 740 -88B

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Död hastighetsmätare m m 740 -88B

Inlägg av Volvolotten »

Hejhej igen. Det var ett tag sedan man var aktiv här inne, min hälsa har inte varit på topp o jag har fokuserat på att bli frisk nog att kunna jobba (så jag har råd med mina bilar... ;) )
Men idag var jag o tog ut "sommarbilarna"! Samtliga bilar är ju lite eftersatta nu så det är bara att ta nya tag! :)
Friheten (740 GL -88B, B230FS, M47) skulle gå ut idag för första gången sen augusti 2015. Vet att när jag ställde av honom så hade kilometerräknaren o trippmätaren lagt av, men nu när jag körde ut honom hade även hastighetsmätaren lagt av, den rörde sig inte alls. Tankmätaren, varvtalsmätaren samt tempmätaren funkar, så felet sitter liksom "i mitten" av mätarhuset.
Vilken ände ska jag börja riva i? Är det hastighetsgivaren på bakaxeln, är det nåt i mätarhuset som gått sönder,är det glapp i nån kontakt eller är det en kombination av alltihop? Har haft problem med kilometerräknaren och hastighetsmätaren på honom tidigare, då räckte det med att spruta 5-56 i kontakten vi A-stolpen på höger sida. Men då funkade trippen.
Tacksam för tips om vad som kan vara knas o i vilken ände jag ska börja riva... [buga]
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...

Sjuglasvagnen
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 jun 2007, 00:49
Kör: Lugnt och vackert
Ort: Oxelösund

Re: Död hastighetsmätare m m 740 -88B

Inlägg av Sjuglasvagnen »

Hej!
Roligt att du är bättre och på G med bilarna igen! Jag gissar att det är vanligast med fel i själva mätarhuset någonstans, men låt oss hoppas att det finns någon annan mer kunnig här inne som kan ha närmare tips. Själv har jag en 88A, och fick mina instrument reparerade av en skicklig man i Fjugesta för några år sedan. Vad för kontakt finns det vid A-stolpen som du nämner?
En nyfikenhetsfråga: B230FS, vad för motor är det?
Wilsgaards Volvoars välbalanserade visuella värde varar väl, vilket verifieras vetenskapligt via vällovligt välvårdade veteraner. Horburys hjulfordon haussas hänfört, hystar helhjärtade hyllningar.
Äger helt själv en rar liten samling skönheter i varierande stadier av mer eller mindre rullande renovering:

244 B21 A -84
854 S 2,0 -95
854 S 2,5 -96
854 GLT -97
V 70 GLT SE -98
S 40 2,0 T Business -01

Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Re: Död hastighetsmätare m m 740 -88B

Inlägg av Volvolotten »

Hej! Charmen med dessa gamla bilar... hastighetsmätaren hoppade igång igen o idag besiktigades pärlan u a! Denna bil är lite udda. Finns inte i Volvos system när man söker på reg nr för chassinr är för högt för att vara en 740. Det jag har fått veta av en som var med o byggde dessa bilar när det begav sig är att den har s k svanhalstopp o vx3 kam. Tittar man på den uppifrån så ser det ut som att slangar o skit tar en extra vända ovanför spridarna. Kan ta en bild vid tillfälle. Men bilen är tokpigg o väldigt lätt att köra. Sen är jag ingen expert på de olika motortyperna. Jag har en FD oxå o den är trött...
Han i Fjugesta har jag kontaktat o det blir en framtida investering i att få igång mätarna.
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...

Sjuglasvagnen
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 jun 2007, 00:49
Kör: Lugnt och vackert
Ort: Oxelösund

Re: Död hastighetsmätare m m 740 -88B

Inlägg av Sjuglasvagnen »

Spännande! Kan det bara en s k komfortmotor? Jag undrar om inte vx3-kammen är den som sitter i min 940 med B230FB.
Wilsgaards Volvoars välbalanserade visuella värde varar väl, vilket verifieras vetenskapligt via vällovligt välvårdade veteraner. Horburys hjulfordon haussas hänfört, hystar helhjärtade hyllningar.
Äger helt själv en rar liten samling skönheter i varierande stadier av mer eller mindre rullande renovering:

244 B21 A -84
854 S 2,0 -95
854 S 2,5 -96
854 GLT -97
V 70 GLT SE -98
S 40 2,0 T Business -01

Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Re: Död hastighetsmätare m m 740 -88B

Inlägg av Volvolotten »

Sjuglasvagnen skrev:Spännande! Kan det bara en s k komfortmotor? Jag undrar om inte vx3-kammen är den som sitter i min 940 med B230FB.
Kontakten till hastighetsmätaren avslöjade samma gubbe för mig. Man lyfter plasten vid a-stolpen på passagerarsidan. Där inne sitter lite kablar o lite annat smått o gott, däribland huvudkontakten till hastighetsmätaren. Lite 5-56 i den så piggar den på sig. Löste problemet med mätaren för mig sist. Dessa gubbar som byggt dessa bilar är riktiga guldgruvor!
Jag kan säga att denna bilen byter jag inte ut mot allt i världen... den är så speciell o jag är så kär i den! Jag har haft den i 13 år o den har gått igenom varenda år, även de 2 ggr som den gått in efter att ha stått avställd o missat besiktningen. Då kan man inte vara annat än nöjd...
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...

Skriv svar