Problem fläkt volvo 740 gle -87

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
D.Svensson
Uppkörning
Inlägg: 440
Blev medlem: 28 okt 2009, 18:47
Kör: bil
Ort: Jämtland

Problem fläkt volvo 740 gle -87

Inlägg av D.Svensson »

HejHallå!

Årets vinterpulka införskaffad. Blev en 740 GLE från 1987 med B230E motorn. 8) 8) :D :D

Problemet jag insåg när jag kom hem är att förra ägarna varit och pillat lite överallt med egendragen el osv.. Men det är ett senare problem.. [piska]

Visste de va dålig fart på kupéfläkten innan jag åkte å tittade men köpte den ändå.

Dom har bytt värmepaket i bilen säger dom och även bytt fläkt, efter detta bytet va det dålig värme i bilen. fläkten gick som den skulle men kom knappt ut något ur fläktblåsen.

Rev ner handskfacket när jag kom hem och såg att fläkten va ditsatt med "smatterband runt och en skruv.. Ska väll egentligen vridas dit men här va de skruvat och tätat med silikon..

Det är AC i min bil och tänkte de kanske är skillnad på fläktarna?

Tog sedan lös torpedplåten och kände de blåste ut väldigt mycket luft från fläkten.

Jag dumtestade och vände på kablarna (två stycken in i fläkten) och då blåste de mindre ut ur bilen och mer in men fortfarande dåligt flås genom luftuttagen.. Och sen gick fläkten inte lika snabbt som innan..

Kollade vaccumläckage och pluggade en slang och vipps sköt de på varmluft inne i bilen men fortfarande inte samma tryck som innan jag vände kablarna..

Nu har iaf fläkten slutat fungera i samband med att vattenpumpen börja pissa vatten och tömde systemet.. Allt blev i samma veva..

Min fråga är om det är så att det sitter olika fläktar om de är AC eller ej? Och om de är så att den blev bränd nu när ja tattarkörde den? :)

Sen va de 17kg kanel i kylsystemet så sköljde ur detta och nu efter jag kört 30 mil med ren glykol börja de pissa vatten i nerkant av pumpen.. kan de va därför kanelen blev inblandad tro? [lol]

Blev mycket text.... hahah :o



Mvh Dennis
Senast redigerad av 1 D.Svensson, redigerad totalt 14 gånger.

siiimooon
Uppkörning
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 okt 2013, 20:39
Kör: 940 Turbo, V70R Awd
Ort: Johannisfors

Re: Problem fläkt volvo 740 gle -97

Inlägg av siiimooon »

Det är olika fläktar på AC och icke AC ja, i alla fall på 940 men jag är rätt säker på att det är lika på 740.

D.Svensson
Uppkörning
Inlägg: 440
Blev medlem: 28 okt 2009, 18:47
Kör: bil
Ort: Jämtland

Re: Problem fläkt volvo 740 gle -97

Inlägg av D.Svensson »

siiimooon skrev:Det är olika fläktar på AC och icke AC ja, i alla fall på 940 men jag är rätt säker på att det är lika på 740.
Jajjamen ja då få jag leta rätt på en från en 740 med ac å kika då. :) Kändes som nånting skiljde när det snurra in luften istället för ut när man vände på kablarna. :)

Å sen att den gick mycket långsammare när den sög åt rätt håll. :)

tack! :)

Skriv svar