Iso kabel till Volvo slutsteg Vart ?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
droopy
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 sep 2016, 12:13
Kör: 740 -87

Iso kabel till Volvo slutsteg Vart ?

Inlägg av droopy »

Var och plockade lite under panelen på min 740 och hittade ett oinkopplat slutsteg (Volvonummer 3533004) Vad jag lyckats googla ihop hittills är att det är ett 4 kanals steg. Har dock inte hittat vare sig kontakter eller kablar till det.

Vart kan man hitta det ? Sitter även en 6 polig din kontakt som jag misstänker kan vara lågnivå IN ? stämmer det ? I så fall
kan jag inhandla RCA och Din plugg och löda ihop en kabel själv. Det sitter nu en Pioneer bilstereo i bilen med lågnivå (RCA)
och stereon har ISO adapter mellan Volvons inbyggda kontakter och stereon.

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Iso kabel till Volvo slutsteg Vart ?

Inlägg av Ghurra »

Undrar om inte Pioneerstereon ger lika mycket eller mer effekt än slutsteget...
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Iso kabel till Volvo slutsteg Vart ?

Inlägg av In The White »

Min Pioneer DEH-X5800BT har 4x50W ut.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Iso kabel till Volvo slutsteg Vart ?

Inlägg av Eda »

https://www.brickboard.com/RWD/index.ht ... show_all=1

Där ser du hur 6 pinnars din-kabeln ska kopplas till din stereo.
Höger/vänster får du från RCA, 12V remote borde du ha ut från stereon och jord kan du ta från något bra ställe.

Antingen köper du en kabel som har en din-kontakt i ena änden och tre rca-pluggar i andra änden där du klipper en rca och kopplar till jord och remote eller så köper du lösa kontakter och gör en egen kabel.

Utgången från slutsteget blir lite klurigare, du kan ju se vilka som är höger vänster genom att bara ha den ena kabeln inkopplad och se var du får signal ut. Fram och bak vet jag inte hur de löst, om det är exakt samma eller om det är olika förstärkning på dem, du får prova lite.

Angående effekt så ska man inte stirra sig blind på siffrorna.
Bara för att en stereo kan leverera en viss effekt finns det inget som säger att det är en bra signal som den skickar ut hela registret.
En enkel jämförelse man kan göra är att titta på storleken av apparaterna och se om slutsteget får plats i stereon, förmodligen inte. Alltså innehåller den fler komponenter, framförallt större elektrolytkondensatorer. Nu betyder ju inte att fler komponenter gör att förstärkaren är bättre, men det kan ge en fingervisning.

Har du kvar originalhögtalare kan detta slutsteg vara designat för att fungera optimalt med de högtalarna och ge en bättre ljudbild än du kan uppnå med en eftermarknadsstereo.

Hoppas du blev lite klokare :)

Skriv svar