Montera elfläkt D24

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Montera elfläkt D24

Inlägg av Volvo_Kustom »

Tänkte utrusta 765'an med elfläkt så man slipper höfläkten som sitter där nu. så då måste jag ju ha en kylare med givare. i min 83'a sitter de en kylare från en automat så den har ju en givare som jag antar är till typ elfläkt, men då undrar jag om original elfläkten till 7/900 har 2 lägen som dom nyare har så man behöver 2 givare eller om de bara räcker med en. ska ta fläkt, relän och kablage från en 96'as 945 ltt
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Montera elfläkt D24

Inlägg av Morst »

Nja, du KAN använda två givare (egentligen termobrytare/bimetallbrytare) med två olika slutningstemperaturer för att kunna använda fläktens båda hastigheter men frågar du mig så räcker det med att din givare styr den ena hastigheten. Originalreläet har två spolar, en för varje hastighet, och om jag inte minns fel så jordas antingen en eller båda signalingångarna på reläet i bränsleboxen, beroende på motortemperatur, om ECC/AC:n är igång och några parametrar till. Koppla helt enkelt den ena "hastighetskabeln" till givarens ena anslutning och den andra till jord i karossen. Glöm inte att montera en säkring på fläktreläets matning och att använda i alla fall sexkvadrats kabel. Fläkten drar en hel del ström, runt trettio ampere har jag för mig.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Montera elfläkt D24

Inlägg av Xoffis »

Kikade lite i grönboken för 940 -95, och enligt den så är det styrboxen som sköter kylarfläkten, de ändå 2 "givarna" inkopplade till fläkten är från AC systemet (och det bekräftade min osagda gissning att du använder bara 1 hastighet på fläkten till motorns temperatur, högfart är det bara AC systemet som styr...)

Så det verkar som att en 940 -96 är en ganska dålig donatorbil då du inte har någon givare som passar i någon kylare där...

Sä gällande styrningen kanske

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000030640/

och

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... rtId=61581

kan vara ett alternativ?
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Skriv svar